מבנה אתר נכון וקישורים חיצוניים
רבות נכתב על הגורמים המשפיעים על דירוג האתר בגוגל ישראל, אך במהלך השנתיים האחרונות גוגל הטמיעו אינספור שינויים אלגוריתמיים לתוך מנוע החיפוש. לכן, אותם עקרונות שורשיים על פיהם אתר מתקדם בתוצאות התפתחו והתרחבו עד כדי מורכבות כמעט בלתי נתפסת.
שיעור הסטוריה קצר בפרמטרים שעל פיהם גוגל מדרג איכות של אתר – ניתן לומר בוודאות מוחלטת שעד לחודש מרץ האחרון היו שלושה פרמטרים עיקריים לדירוג אתר בתוצאות החיפוש והם התוכן שמופיע באתר, המבנה שלו וקישורים בתוכו.
מהם הפרמטרים העיקריים שגוגל מחפש בדירוג איכותו של תוכן?
מאז הקמת מנוע החיפוש שמה חברת גוגל דגש על איכותו של התוכן. תוכן איכותי נמדד על פי אורכו, הערך המוסף שהוא מעניק לגולש, מבנה התוכן ומילות המפתח הנמצאות בתוך הטקסט. חשוב מאוד להבדיל בין תוכן הנכתב לשם "קידום האתר" לבין תוכן איכותי ואמיתי שנכתב בשביל קהל היעד הספציפי המבקר באתר.
עד מרץ 2011, תוכן הנכתב למנועי חיפוש בלבד היה מקבל משקל איכותי כמו תוכן בעל ערך מוסף אמיתי לגולש. גוגל הרחיבה את משקל הפרמטרים השונים הנקלחים בחשבון והשיקו את אלגוריתם פנדה, שמטרתו לסנן החוצה מתוצאות החיפוש אתרים בעלי תוכן דל, תוכן כפול או תוכן ללא ערך מוסף.
אלמנטים נוספים בתוכן שכדאי לקחת בחשבון
- אורכו של התוכן
- הערך המוסף של התוכן לקהל הקוראים שלו
- האם התוכן יכול לייצר אינטרקציה שיתופית מצד הגולש?
- האם התוכן משוכפל, משוכתב או מועתק
- מהו קצב עדכון התוכן באתר ? (כל כמה זמן עולה תוכן טרי וחדש לאתר?)
- האם התוכן מחולק לפסקאות ונעשה שימוש בכותרות משנה?
- האם זהו תוכן ששווה לשתף במקומות אחרים?
מהו מבנה נכון של אתר בעיני גוגל?
אפשר להתחיל מההתחלה ולקרוא את המדריך הבסיסי לתקינות מבנה האתר שגוגל פרסמה בצורה רשמית. מדריך זה נותן את הדגשים הבסיסיים ביותר לתיקונותו של קוד האתר, סדר הטמעת האלמנטים המומלץ וכדומה.
תהליך של אופטימיזציה מלאה למבנה האתר אינו מסתמך רק על הצהרות רשמיות מצד גוגל, זאת משום שיש הרבה פרמטרים שלא מתוך האינטרס של גוגל לחשוף מכיוון שאז יהיה ניתן לנצל את הפרמטרים הללו בכדי לקבל ציוני איכות גבוהים יותר.
הנה רשימה של מספר פרמטרים שכדאי לשקול כאשר רוצים לקבל ציוני איכות גבוהים
- הפרדת קבצי JAVASCRIPT וצמצומם למספר נמוך ככל האפשר
- שימוש ב-Pagespeed בכדי לתקן דגשים הקשורים לזמני טעינת האתר
- עמידה מלאה בתקני W3C של HTML
- סידור תג ה-HEAD בעמוד הבית ושמירה על תוכן נקי (אל תשימו סקריפטים ב-HEAD)
- סידור סדר טעינת האלמנטים כאשר אלמנטים גרפיים נטענים אחרונים
- שימוש מושכל ויעיל בתגי המטא השונים שגוגל מעמיד לרשותנו
מבנה האתר הוא חלק מהותי מאוד משום שבסופו של דבר ככל שהאתר יעמוד ביותר תקנים של גוגל כך קצב ההתקדמות שלו במנועי החיפוש וציוני האיכות והאמינות שהאתר מקבל גבוהים ומשמעותיים יותר. חשוב לזכור שמבנה האתר צריך להיות תקין החל מהקוד ועד לאינטרקציה עם הגולשים. כמו כן, יש להימנע ממנגנונים אוטומטיים פנימיים שנועדו למנף קידום אתרים, גוגל יודעים לזהות מנגנונים אלה והם יכולים להשפיע לרעה על ציון האיכות של האתר.
תפקידם של קישורים חיצוניים
בכל פרוייקט קידום אתרים נעשית עבודה יזומה ומדוייקת של בניית קישורים לאתר אותו רוצים לקדם. העיקרון הוא פשוט מאוד, ככל שיהיו לכם יותר קישורים שמגיעים אליכם מאתרים אחרים תחת "טקסט עוגן" במילת מפתח, תתקדמו במנוע החיפוש מהר יותר כשהגולשים יחפשו את אותה המילה.
במידה ותרצו להופיע ראשונים בביטוי "מסעדות", תצטרכו להשיג הרבה קישורים במילה מסעדות שחוזרים אל עמוד הבית שלכם, ועמוד הבית שלכם יופיע במילה מסעדות גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
המחשה ויזואלית למבנה של קישורים שגוגל אוהבת לראות |
נשמע פשוט נכון ? במציאות התמונה הרבה יותר מורכבת אך לעת עתה בכדי שתבינו את מטרת המאמר עליכם רק להבין את העיקרון הפשוט של קישורים ומשמעותם.
במידה ותרצו לקבל מידע על נושא קישורים תוכלו לקרוא על כך בהרחבה כאן.
חשוב לזכור מספר עקרונות בבניית פרופיל קישורים מנצח לאתרכם
- גיוון בעמודים המקבלים קישורים – שכמה שיותר עמודים שונים יקבלו כמה שיותר קישורים שונים
- קישורים נכנסים תחת שם המותג או העסק
- גיוון בסוגי הקישורים השונים שאתם מקבלים – מפורומים, ממאמרים, מתפריטים תחתונים (Footer), מבלוגרולים, מתוך הטקסט, מחוץ לטקסט, עם מילת מפתח וללא.
- להימנע ממיקוד יתר כאשר בונים קישורים הן בטקסט עוגן והן בעמודים אליהם אתם מקשרים
מדדי איכות לקישורים שכדאי לקחת בחשבון
- האם האתר שמעניק לכם קישור רלוונטי לנושא אתרכם?
- האם מילת המפתח בה אתם מקבלים קישורים רלוונטית לטקסט ממנו הקישור יוצא?
- האם מדדי האתר ממנו אתם מקבלים קישור גבוהים או נמוכים? (האם זהו אתר איכותי או סתם אתר?)
- פרופיל קישורים חייב להיות מגוון וטבעי
- יש לבנות קישורים ללא מילת מפתח כלל
- יש לבנות קישורים לעמודי עומק לא מקודמים
- האם ישנם קישורים מאתרי סקס, הימורים, ויאגרה או תחומים אחרים שגוגל מתנגד אליהם?
- האם האתר מקבל קישורים למגוון גדול של עמודים או רק לעמודים ראשיים?
לאחר שהבנתם מהם שלושת העקרונות העיקריים החשובים לגוגל בקידום אתרים, נוכל להכנס לפרטי פרטים מה בעצם השתנה בשנת 2011-2012 מאשר השנים שלפני כן.