ענקית הגיימינג מפתיעה אותנו עם מנוע משחק חדש שכולל תמיכה ב-Vulkan ויאפשר לכל אחד ליצור משחקים חינם אין כסף – בתנאי שישווק אותם דרך פלטפורמת ה-Steam
עוד חדשות מעולות למפתחי (וגם לצרכני) המשחקים: במקביל להכרזה הגרנדיוזית של Epic Games על כך שמנוע ה-Unreal Engine 4 כבר לא ידרוש תשלום חודשי קבוע במסגרת השימוש, אישרה Valve Corporation סוף כל סוף את עצם קיומו של מנוע ה-Source 2, ממשיך דרכו של אחד המנועים המתקדמים והפופולריים ביותר בעולם הגיימינג בעשור האחרון – ומכריזה שגם הוא יהיה חינמי, בצורה משמעותית אפילו יותר מזו של UE4.
בכדי להבין את המשמעות של ההכרזה מבית וואלב, נסביר את משמעות החינמיות של ה-Unreal Engine 4: עד עתה, המנוע העדכני של Epic דרש תשלום חודשי של 19 דולר לחודש מכל מי שרצה לקבל גישה לכלים וסביבת הפיתוח שלו, בתוספת לתמלוגים מפרוייקטים מסחריים שהגיעו להכנסות של 50,000 דולר או יותר ברבעון. מעכשיו, UE4 יציע גישה חופשית וחינמית לכליו לכל דורש, אך עדיין ידרוש תמלוגים של 5 אחוז מכלל ההכנסות מכל פרוייקט מסחרי שהגיע להכנסות של 3,000 דולר או יותר ברבעון (משמע – גם פרוייקטים צנועים יותר יאלצו להתחלק בהכנסותיהם עם Epic, אך לפחות לא יאלצו לשלם תשלום חודשי קבוע).
וואלב, מצידה, לא תדרוש תשלום חודשי וגם לא תמלוגים מפרוייקטים מסחריים שיעשו שימוש ב-Source 2. יש לה תנאי אחד בלבד – שהפרוייקטים המסחריים יוצעו למכירה גם דרך פלטפורמת ה-Steam שלה (בנוסף לכל פלטפורמת שיווק אחרת בה יחפצו המפתחים). בשלב זה ראוי לציין כי וואלב נהנית מנתח של 30 אחוז ממחירו של כל כותר אשר נמכר דרך Steam – ומכאן למעשה מגיעים הרווחים של החברה מן המהלך.
באופן מפתיע למדי, השקת ה-Source 2 לוותה באפס מיצגים ויזואליים – אך ההערכה הרווחת היא שהיכולות יהיו דומות מאוד לאלו שניתן למצוא במנוע ה-Source המקורי בגירסתו העדכנית והמשופרת, בתוספת תמיכה במאפיינים ושיפורי היעילות המשמעותיים שמביא עימו הדור החדש של ממשקי הפיתוח הגראפיים
בתמונה – תמונה מודלפת של מפה מתוך Left 4 Dead 2 שנבנתה מחדש ב-Source 2 (לכאורה), לעומת המקור
גם במקרה של וואלב וגם במקרה של Epic, מדובר בצעד שבסך הכל חיובי מאוד עבור קהילת הגיימינג – כל מי שיבחר להשתמש באחד משני המנועים הנ"ל לא יוכל "להפסיד" כסף, אלא רק להתחלק עם החברה האם בהכנסותיו אם וכאשר אלו יגיעו. עבור הגיימרים, המשמעות לטווח הארוך תהיה כנראה יותר ויותר כותרים (כולל כאלו שמגיעים ממפתחי אינדי בתחילת דרכם) שיתבססו על מנועי תלת מימד מתקדמים, עם הרבה מן המשותף ברמות הבסיסיות אשר בתורו יקל על תהליכי אופטימיזציית חומרה ומודינג לתוכן.
אם לא די בחדשות החיוביות הללו, בוואלב גם הודיעו כי מנוע ה-Source 2 יתמוך בממשך תכנון היישומים הטרי של קבוצת Khronos, הלוא הוא Vulkan, שמתיימר להביא את החידושים ושיפורי הביצועים של Mantle ו-DirectX 12 לעולם הקוד הפתוח של ה-OpenGL. בוואלב אף הדגימו את להיט ה-MOBA שלהם DOTA 2 רץ על מערכת לינוקס, בהתבסס על ליבה גרפית מובנית של אינטל וממשק ה-Vulkan המדובר.
תיעוד של DOTA 2 פועל בהתבסס על Vulkan, תודות ל-Source 2
המשמעות היא שכותרים אשר יבוססו על מנוע ה-Source 2 יוכלו לתמוך גם בהפצות הלינוקס השונות ואף בסמארטפונים ובטאבלטים שלנו, עם ביצועים שלא נופלים (ואולי גם יהיו טובים יותר, מי יודע) מאלו של גירסאות החלונות המקבילות – כל זאת כהמשך די טבעי למיזם ה-SteamOS של וואלב, שמעוניין להפוך את לינוקס לפלטפורמת גיימינג משמעותית ומתקדמת.