האם הגירסאות החומרתיות המשופרות של סוני ומיקרוסופט מאותתות על סופו של עידן הקונסולות כפי שהיה מוכר לנו עד היום?
בשבוע שעבר, חברת סוני חשפה את הגרסאות החדשות שלה לקונסולת הפלייסטישן 4. דגם דק יותר שהולך להחליף את הפלייסטישן 4 הרגיל, ובנוסף דגם משודרג שהכרתם אולי בתור ה-"PlayStation Neo", קיבל את שמו הסופי וייקרא ה-Playstation PRO. מדובר על PlayStation 4 שמגיע עם חומרה חזקה יותר שאמורה לשפר את התצוגה של המשחק על טלוויזיות ברזולוציית 4K ולאפשר ביצועים טובים יותר.
חברת מיקרופסט בצעד דומה, הוציאה לשוק בחודש שעבר את ה-Xbox One S, הגרסא שמחליפה את ה-Xbox One הרגיל ומגיעה במארז קומפקטי ומעוצב יותר. בנוסף, בתור תחרות ל-Pro של סוני, בשנה הבאה צפוי לצאת דגם ה-Scorpio, שהפרטים עליו לא ידועים לגמרי, אבל יכלול גם הוא חומרה חזקה יותר ושדרוגים שיאפשרו לשחק ברזולוציית 4K.
אז מה בדיוק קורה כאן במלחמת הקונסולות? איך זה שמלבד לחברת נינטנדו שעובדת במרץ על הקונסולה החדשה שלהם ה-Nintendo NX, שאר החברות כבר אפילו לא מדברות על הדור הבא? האם מיקרוסופט וסוני התחילו מלחמת שדרוגי חומרה ושברו את הקונסנזוס שקונסולה קונים רק פעם אחת בדור?
אחת הטענות העיקריות שנשמעות כשאנשים משווים את הכדאיות של רכישת קונסולה מול מחשב גיימינג, היא שקונסולה קונים פעם אחת בלבד ושוכחים מכל דאגה למשך חמש שנים לפחות. לא משנה איזה משחק יצא ומתי, בתחילת חייה של הקונסולה או בסופה, אתם תוכלו להיות בטוחים שתקבלו משחקיות יציבה, בלי הצורך לשחק עם הגדרות גרפיקה ולקוות שהמשחק יראה טוב וירוץ חלק, בלי להוציא כסף על שדרוג כרטיס מסך, בלי לחכות שיצא פאטץ' כי שוב החברה המפתחת לא הצליחה להתאים את המשחק שלה לכל שילוב של חלקי מחשב שקיימים בשוק.
אבל כאן אנו רואים שסוני ומיקרוסופט שברו את החוקים. כלומר, קונסולות ה-"Slim" שלהן? הגיוני. הם הוציאו אותן עם כל דור קונסולות, והן לא מהוות שדרוג, אלא רק תחלופה לדגם קומפקטי יותר, בד"כ עם תיקונים לבעיות קודמות. אבל הסקורפיו והפרו? זה כבר סיפור שונה לחלוטין.
סוני הודיעה למפתחות המשחקים שלה שהן יהיו חייבות לתמוך גם בקונסולה הרגילה וגם בפרו, כדי שחווית המשחק על הקונסולה הרגילה לא תפגע. והגיוני שגם מיקרוסופט תלך על גישה דומה. נכון לעכשיו, אנחנו כבר יודעים כי החומרה החדשה של הקונסולות הולכת לשפר גם את ביצועי המשחק ולא רק את הרזולוציה בה הוא מוצג, וזה די הולך לחלק את הגיימרים של הקונסולות לשתיים – אלו שהולכים לקבל את המשחק בצורה הפחות אופטימלית שלו, ואלו שייזכו לחוויה חלקה ומוצלחת יותר.
כנראה שנראה לא מעט גיימרים ממורמרים שהולכים וייתכן שבצדק, להרגיש שחברות הקונסולה מקפחות אותם. כי מי יבטיח להם שהמפתחות באמת הולכות לדאוג לבצע אופטימזציה מספיק טובה ולא ישקיעו את רוב המאמצים בקונסולה החדשה יותר? למה הם יזכו לשחק ב-30FPS בעוד שחבריהם יהנו מ-60FPS?
מצד שני, לא מעט גיימרים דווקא יישמחו שהקונסולות המצויינות של הדור הנוכחי ממשיכות להתקיים ושאין צורך לחשוב על ספריית משחקים חדשה לגמרי ודברים כמו תמיכה לאחור, והחזקת קונסולה ישנה כדי לשחק במשחקים קודמים, כי מדובר באותן הקונסולות.
אבל מה שזה גם אומר, זה שייתכן שלא נראה יותר קונסולות חדשות כפי שהכרנו אותן עד היום. במקום לחכות חמש שש שנים לקונסולה חדשה עם גרפיקה משופרת משמעותית, החברות ימשיכו להוציא גרסאות שונות של אותה הקונסולה עם שיפורי ביניים, כדי להתאים את עצמם למהירות שבה הגרפיקה משתדרגת משנה לשנה.
ובמידה ובאמת סוני ומיקרוסופט יחליטו לוותר את הדור הבא של הקונסולות, ורק להמשיך לשדרג, כל כמה זמן הן יוציאו מוצר חדש? האם הן יגיעו למצב שבו הן מחליטות למכור לנו שדרוגי חומרה כמו במחשב? האם הן ינצלו את העובדה שקהל הצרכנים היום רגיל לרוץ לחנות ברגע שיוצא דגם חדש? ובכן, נצטרך לחיות ולראות.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems