מובילה בעולם הטאבלטים ללא עוררין, משתלטת על שוק המחשבים הלבישים, ואפילו קופצת להובלה בלתי צפוייה בעולם הסמארטפונים?
ניתן היה לשמוע לא מעט טענות אחרי אירוע ההשקה הרשמי של ה-iPhone 7 וה-iPhone 7 Plus על כך שאפל לא באמת הצליחה לחדש או להפתיע את השוק, אלא התמקדה פעם נוספת באימוץ טרנדים וטכנולוגיות של המתחרות, אבל טענות לחוד ומציאות לחוד – משום שלפי הנתונים העדכניים שמופיעים כעת ברשת, אפל לא רק חוותה רבעון עם הצלחה חברת תקדים, אלא אולי אפילו הצליחה לכבוש את המקום הראשון בשוק הסמארטפונים כולו תודות לדגמים החדשים האלה.
הדיווח הכספי של הענקית מקופרטינו עבור הרבעון הסופי של 2016 התהדר לא רק בהכנסות עצומות בכל קנה מידה של קצת יותר מ-78 מיליארד דולר (בתוספת רווח נקי ענק של כמעט 18 מיליארד דולר), אלא גם בהיקפי מכירות גדולים במיוחד של מכשירי האייפון ושל שעוני ה-Apple Watch החכמים.
אפל הצליחה למכור מספר שיא של 78.3 מיליון מכשירי אייפון בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2016, בתוספת לכ-6 מיליון יחידות שעונים חכמים, כ-13.1 מכשירי אייפד (שדווקא מהווים הצטמקות בהשוואה לשנה הקודמת) ו-5.4 מיליון מחשבי Mac – כאשר שלושה מתוך ארבעת הנתונים הללו מספיקים על מנת לכבוש את המקום הראשון בשוק כולו, לכאורה.
המכירות המופחתות בשוק הטאבלטים עדיין הקדימו את ההצטמקות הכללית בשוק, וכך אפל למעשה הגדילה את נתח השוק היחסי שלה מ-20 אחוזים בסוף 2015 לכ-23 אחוזים, ואילו בשוק השעונים החכמים צמד הדורות של החברה העניקו לה יותר מ-50 אחוזים מכלל השוק גם השנה, בתוספת ל-80 אחוזים מכלל הרווחים בו.
עם כל זאת, המספר המעניין ביותר הוא דווקא זה שמצביע על כך שאפל עקפה את סמסונג, בכמות מכירות מינימלית, והפכה גם ליצרנית הסמארטפונים הגדולה ביותר בעולם לרבעון הזה.
סמסונג אמנם דיווחה על מכירות מכשירים סלולריים גדולות יותר מאלו של אפל, כ-90 מיליון יחידות בסך הכל, אך נראה כי נתון זה כלל גם כמה מיליוני מכשירים "טיפשים" שאינם קיימים בפורטפוליו של אפל, ואם להתבסס על נתוניהן של צמד קבוצות חקר השוק, IDC ו-Strategy Analytics, כשמביטים על מכשירים חכמים בלבד אפל היא זו שמקדימה את יריבתה הקוריאנית, בכמה מאות אלפי יחידות.
מדובר, ככל הנראה, בהובלה זמנית בלבד מצד אפל שנוצרה כתוצאה משילוב בין ההשקה המוצלחת עבור דגמי האייפון החדשים לכשלון של סמסונג בהשקתו של ה-Note 7 שצמצם את המכירות הכוללות שלה, כאשר ברבעונים הקרובים סביר להעריך שנראה "חזרה" לשגרה בה סמסונג היא המובילה במקום הראשון ואילו אפל היא זו שדולקת אחריה, אך מדובר בכל מקרה בהישג יוקרתי ומשמעותי במיוחד עבור חברת הטכנולוגיה האמריקאית, שגם עוזר לה להגדיל את בנק המזומנים שלה אשר מתקרב למספר בלתי ניתן לתיאור של קרוב ל-250 מיליארד דולר וגם מהווה הוכחה די טובה לכך שהיא מבינה את השוק ואת מה שלקוחותיה הרבים מעוניינים בו, בניגוד לכל אותן טענות על כך שזמנה של החברה בפיסגת שוק הטכנולוגיה מתקרב במהירות אל קיצו.
האם אפל מתקרב אל היום בו ניתן יהיה לכנות אותה היצרנית הכי גדולה בעולם המובייל כולו? זה כנראה יקח עוד זמן מה, אבל מציאות שכזו הופכת למוחשית יותר ויותר עם כל דיווח רבעוני חדש שכזה.