על קירור ו-HDTV
בהקדמה דיברנו רבות על ה-HDTV ועל היתרונות הגלומים בשידור הדיגיטאלי. ובכן, אחד הכיתובים בחזית האריזה של הכרטיס הינו "HDTV" וזה בהחלט מתבטא ביכולות הכרטיס.
עם הכרטיס של Gigabyte תקבלו מחבר מלבני שיאפשר לכם לחבר את המחשב לטלוויזיה רגילה או טלוויזיה התומכת ב-High Definition בעזרת כניסות ה-Component (אך לא ניתן לחבר למחשב מקור HD ולהקליט, עקב העדר תכונת ה-VIVO). גם רזולוציות ה-SD מיוצגות במחבר המלבני, על ידי מחבר ה-S-Video.
כעת הגענו סוף סוף לכרטיס עצמו ונתחיל מהדבר הבולט ביותר, הקירור – אשר מורכב משלושה חלקים (כמו כל דבר בצבא): הבלוק שיושב על המעבד, גוף קירור קדמי הבולט אל מחוץ למארז דרך פאנל החיבורים וגוף קירור אחורי. למרות כי נראה שחלקים רבים עשויים מנחושת שהיא כמובן מוליך חום טוב יותר מאלומיניום, החלקים הכתומים הם למעשה אלומיניום צבוע בכתום ולא נחושת. חלקי גוף הקירור מחוברים ביניהם בעזרת שני Heat Pipes ולכן שטח הפנים האפקטיבי של גוף הקירור גדל. בהפעלת הכרטיס נראה היה כי גוף הקירור הקדמי הגדול יותר חם מזה האחורי, כפי שגם ניתן לראות מהתמונות התרמיות שמופיעות על אריזת המוצר.
יש לציין כי למרות העובדה שהקירור שעל הכרטיס הינו פאסיבי לחלוטין, חייבת להתבצע זרימה כלשהי של אוויר על גבי הקירור לכן לא ניתן לברוח לחלוטין מרעש מאווררים. במקרה שאין זרימה כזו הכרטיס יכול לחמם את אוויר המארז בצורה שתגרום לעליית הטמפרטורה של רכיבים אחרים ובכך לא רק יפגע בביצועים שלו עצמו אלא גם בביצועי המעבד הראשי, לדוגמא.
הזיכרון שעל הכרטיס הוא מתוצרת Hynix ומדגם HY5RS123235FP-14. כלומר זיכרון מסוג GDDR3 המסוגל לפעול בתדר שעון של עד 700MHz (תדר אפקטיבי 1400MHz). כפי שניתן לראות הוא אינו מקורר בעזרת מערכת הקירור של הכרטיס, למרות שהוא מתחמם מאוד בזמן העבודה.
בצידו החיצוני של הכרטיס ניתן למצוא את שני חיבורי ה-DVI וכמובן את מחבר ה-TV Out, אליו מתחבר המפצל של כניסות/יציאות הוידיאו המצורף לכרטיס. ניתן לראות גם את קצוות גוף הקירור הקדמי של ה-Silent Pipe 2, שאמור לפזר את החום החוצה מן המארז. כאשר נוגעים בחלק זה של גוף הקירור בזמן שהכרטיס נמצא במאמץ, נראה כי חלק זה אכן קר יותר מחלקים הנמצאים בסביבה הסגורה של המארז, אך עדיף היה שחלק זה יהיה גדול יותר, על מנת שפיזור החום החוצה מהמארז יהיה יעיל יותר.
טמפרטורה ושימוש שוטף
הבעיה העיקרית שלנו עם הכרטיס היא שלמרות שהוא מקורר בצורה פסיבית, אין שום אינדיקציה לטמפרטורה שלו שכן אין מדי טמפרטורה על הכרטיס. אנו לא יכולים להדגיש מספיק את החשיבות של קיומו של מד כזה על הכרטיס, שכן בעוד כרטיסים אחרים עושים שימש במאווררים ותלויים פחות בסביבת המארז ובטמפרטורה הסובבת אותם, כרטיס זה תלוי אך ורק בחסדי תעבורת האוויר במארז ואם זו אינה תקינה – הוא עלול שלא לפעול כראוי או אף להיפגם, והמשתמש כלל לא יקבל התרעה על כך.
אנו מדדנו את טמפרטורת הכרטיס בעזרת מד טמפרטורה חיצוני שמוקם כמה שיותר קרוב לליבה, מתחת לבלוק המפזר את החום לשני גופי הקירור:
במנוחה מדדנו טמפרטורה של 39 מעלות ואילו במאמץ מלא הטמפרטורה הגיעה לכדי 72 מעלות. הבדל של 33 מעלות בין שני המצבים הוא משמעותי מאוד שכן כרטיסים עם קירור אקטיבי עם מאורר קטן של 50ממ או 40ממ מגיעים לטמפרטורות של כ-60 מעלות במאמץ בדרך כלל.
כמו כן, המדידות שלנו נערכו כאשר דלת המארז הייתה פתוחה – תארו לעצמכם מארז סגור ולא מאוורר היטב, בו הכרטיס יכול להגיע לטמפרטורות גבוהות הרבה יותר בקיץ הישראלי. יחד עם זאת, הכרטיס אינו צרכן אנרגיה גדול, עם צריכה מקסימאלית של 169W.