רכיבים נוספים – רדיאטור ומיכל
רדיאטור
הרדיאטור הוא החלק החשוב ביותר במערכת קירור מים – יותר מהבלוק, המיכל, המשאבה, נוזל הקירור וכו\'. הסיבה לכך היא שהרדיאטור הוא החלק שמקרר את המים ובשביל שמערכת קירור המים באמת תמלא את ייעודה ותקרר את רכיבי המחשב, יש צורך ברדיאטור איכותי.
המים החמים נכנסים מצדו האחד של הרדיאטור,עוברים דרך צלעות קירור ויוצאים מצדו השני, כאשר הם קרים.
ישנם שני סוגים עיקריים של רדיאטורים הנפוצים במערכות קירור מים: האחד, רדיאטור מן הסוג המצוי במכוניות ומותאם למערכת קירור מים (שמו המקצועי הוא Heatercore). הסוג השני הוא רדיאטור שנבנה מראש למערכות קירור מים כאשר שמו המקצועי הוא Purpose Built Radiator.
בכדי להבין את טיבם של כל אחד מסוגי הרדיאטורים, עלינו קודם כל להבין שני מושגי יסוד:
המושג הראשון הינו מעברים – מעבר הוא שינוי הכיוון של זרימת הנוזל. ככל שיש יותר מעברים, קצב הזרימה של המים קטן. הסיבה לכך היא שכל שינוי בכיוון זרימת המים שובר את רצף התנועה שלהם ובכך מקטין את קצב הזרימה.
המושג השני הוא שורות – שורה הינה תעלה שבה עוברים המים דרך צלעות הקירור. כמות השורות ברדיאטור היא בדרך כלל ביחס ישר לכמות המעברים, מכיוון שכל שורה חדשה מגיעה לאחר שהיה שינוי בכיוון זרימת המים. ככל שיש יותר שורות, כך המים עוברים דרך יותר צלעות קירור ונזרק עליהם יותר אוויר קר, אך מצד שני ריבוי שורות מקטין גם הוא את קצב זרימת המים ופוגע בביצועי המערכת. בעיה זו ניתנת לפתרון על ידי הצבת משאבה אחת לפני הרדיאטור ומשאבה נוספת מיד לאחריו, על מנת לשמור על זרם אחיד וחזק.
כעת ניתן לעמוד על ההבדלים בין שני סוגי הרדיאטורים, ונקדים ונאמר כי ההבדל העיקרי הוא המחיר. באופן טבעי, רדיאטורים מסוג Heatercore עולים הרבה פחות מרדיאטורים שנבנו מראש למערכות קירור מים, והם גם זמינים בכל חנות המוכרת חלפים למכוניות. רדיאטורים מסוג זה הם גם מאוד אפקטיביים, אך סובלים מחסרון משמעותי – רובם אינן מגיעים עם חיבורים המתאימים לצנרת של מערכות קירור מים, לכן יש צורך בהסרת החיבורים והלחמה של חיבורים חדשים – תהליך הדורש מיומנות וזמן רב. אי לכך, מרבית המשתמשים הלא מנוסים נוטים להתרחק מרדיאטורים מסוג זה, ולהתמקד בסוג הזה – Purpose Built Radiator.
לעומת הרדיאטורים מסוג Heatercore, רדיאטורים שנבנו מראש למטרת קירור מים עולים כמעט פי שניים, אך הם חוסכים את כאב הראש של התאמת הרדיאטור למערכת ובנוסף, הם מגיעים עם חיבורים תקניים למאווררים, מה שהופך אותם לנוחים יותר לצרכן הממוצע.
רדיאטורים אלו מגיעים עם כמות משתנה של מאווררים, החל מרדיאטור בעל מאוורר 80 מ"מ יחיד וכלה בלרדיאטור בעל שלושה ואף ארבעה מאווררי 120 מ"מ. לרוב, מאוורר 120 מ"מ אחד או שני מאווררי 80 מ"מ יעשו את העבודה במערכות רגילות, אך במערכות מומהרות יש צורך בלפחות שני מאוררי 120 מ"מ.
ניתן לחלק רדיאטורים אלו לשתי קבוצות: קבוצת הרעשניים וקבוצת השקטים.
רדיאטורים בקבוצת הרעשניים מגיעים בדרך כלל עם צלעות קירור רבות המקשות על מעבר של אוויר דרכם ולכן הם מגיעים עם חיבורים לשניים ואף שלושה מאווררים בקוטר של 120 מ"מ. אף על פי שרדיאטורים אלו יוצרים רעש רב, הם עושים עבודה נפלאה עקב ריבוי צלעות הקירור ומתאימים למערכות מומהרות.
בשונה מרדיאטורים אלו, ישנם רדיאטורים מהסוג השקט. רדיאטורים אלו מגיעים עם מספר קטן יותר של צלעות קירור ולכן הצורך במאווררים גדולים ורעשניים קטן. רדיאטורים אלו מצוידים בשני חיבורים למאווררים בקוטר 80 מ"מ (ובמקרים נדירים, חיבור 80 מ"מ אחד) או חיבור 120 מ"מ אחד ויכולים לספק ביצועים טובים למערכות רגילות שאינן עברו המהרה.
מה חשוב לדעת?
- רדיאטור בעל מאוורר 80 מ"מ אחד בדרך כלל לא יעשה את העבודה כמו שצריך, ויש צורך בלפחות שני מאווררים של 80 מ"מ בכדי לקרר מערכת רגילה בצורה נאותה.
- העדיפו קניה של רדיאטורים בעלי מספר נמוך של מעברים ושורות עם מאוורר גדול, על פני רדיאטורים בעלי מספר גבוה של מעברים ושורות בעלי מאווררים קטנים. כך תקטינו את ההשפעה של הרדיאטור על קצב הזרימה.
- יציאת אוויר חם מהרדיאטור מצביעה על כך שהוא אינו מצליח לקרר את המים כמו שצריך ויש צורך להוסיף מאווררים או להחליף את הרדיאטור כולו.
- היזהרו מרדיאטורים המגיעים במבנה הדומה לרדיאטורים של מקרר. רדיאטורים אלו הם מרובי מעברים ושורות, דבר המקטין משמעותית את קצב זרימת המים. בנוסף, המרווח בין שורה לשורה הוא קטן מאוד, מה שמקשה על אוויר לחדור בין צלעות הקירור ולקרר את המים.
מיכל/חיבור T
מיכל, כשמו כן הוא, מכיל את נוזל הקירור שזורם במערכת. המיכל צריך להיות ממוקם כך שיהיה קל למשאבה לשאוב ממנו את הנוזל ולכן עדיף שיהיה החלק הכי גבוה במערכת או, במידה וזה בלתי אפשרי, להמצא בקרבת המשאבה עצמה.
הצורך במיכל הוא להוסיף נוזל קירור למערכת וגם להאיץ את תהליך הקזת האוויר מחוץ ללולאה. תהליך הקזת האוויר הוא תהליך בו מפעילים את מערכת קירור המים בפעם הראשונה כאשר שאר חלקי המחשב אינם פועלים. בזמן התהליך, נוזל הקירור נע לאורך הלופ ודוחף החוצה את כל בועות האוויר הנמצאות במערכת. ישנה חשיבות מכרעת לתהליך הקזת האוויר מכיוון שהמשאבה אינה יכולה לשאוב אוויר, ובועות האוויר מורידות מביצועי המשאבה ומיכולת הקירור של המערכת.
במידה ואין לכם מקום לשים את המיכל, קיימת אופציה אלטרנטיבית שתופסת תאוצה בשנים האחרונות, הנקראת "חיבור T". בעזרת חיבור זה, ניתן להוסיף נוזל קירור בקלות ועדיין להמשיך את סירקולציית המים במערכת, ללא מעבר דרך מיכל. היתרון של חיבור T הוא חסכון במקום רב, אך החסרון הוא הזמן הרב שלוקח תהליך הקזת האוויר מהמערכת. הסיבה לכך היא שחיבור T ממוקם בקרבה למשאבה אך לא מעליה ולכן יש קושי למשאבה לשאוב את הנוזל שנכנס למערכת. בכדי לעקוף את הבעיה הזו, בזמן תהליך הקזת האוויר, פשוט מטים את המארז – כך, הנוזל שמוכנס דרך חיבור ה-T זורם לכיוון המשאבה.
בכל מקרה, לאחר סיום תהליך הקזת האוויר, אין חשיבות למיקןם המיכל או חיבור ה-T ולכן אין צורך להשקיע מחשבה מיותרת ברכישת רכיבים אלו – פשוט בחרו את הפתרון שנראה לכם אסתטי יותר.