מיקרוסופט מכריזה על DirectX 12 – ה-API החדש המיועד לכבוש את השוק ולהחליף את DirectX 11 הלא-כל-כך פופולרי
בסוף השבוע שעבר התקיים כנס GDC (ר"ת Game Developer Convention) למפתחי משחקים בסן-פרנסיסקו. שם הודגמו שלל טכנולוגיות, כולל מנוע ה-Unreal Engine 4 והכרזת Crytek. מיקרוסופט שמרה את ההכרזה החשובה לסוף הכנס – השקת DirectX 12.
בסוף השבוע שעבר התקיים כנס GDC (ר"ת Game Developer Convention) למפתחי משחקים בסן-פרנסיסקו. שם הודגמו שלל טכנולוגיות, כולל מנוע ה-Unreal Engine 4 והכרזת Crytek. מיקרוסופט שמרה את ההכרזה החשובה לסוף הכנס – השקת DirectX 12.
DirectX 12 הוא המחליף הישיר של DirectX 11 שהושק בסוף 2009 והביא לשינוי אמיתי בפוטנציאל איכות התמונה והראליזם של משחקי המחשב. מאז, עברו הרבה מים בנהר. כרטיסי מסך רבים הושקו והשוק ממשיך להתקדם.
מאז שהושק, DirectX 11 הוא לא פופולרי במיוחד. גם אם יש משחק אשר משתמש ב-API הזה (ר"ת Application Programming Interface), הוא לא מנצל עד תום את תכונותיו והפוטנציאל בו. יש שלוש סיבות עיקריות לדבר זה.
האחת היא שפת הקוד. DirectX 11 הוא מורכב מאוד ודורש הקצאת משאבים רצינית. מפתח משחקים שלא ישקיע בהטמעה יכול לשכוח ממשחק מוצלח. הסיבה השנייה קשורה לראשונה והינה ביצועים. ביצועים גרפיים של כרטיס מסך, גם מתקדם דוגמת GTX 780 או R9 290 בסצנה מורכבת שכוללת אלמנטים רבים של DirectX 11, תהיה כבדה לעיבוד והביצועים לא יהיו עקביים ונוחים. הסיבה השלישית מדברת על קונסולות המשחק. קונסולות המשחק החדשות Xbox One ו-Playstation 4 הן למעשה מחשבים אישיים בעלי חומרה חלשה המריצים מערכת הפעלה שונה. לאותה החומרה יש להתאים איזון בין איכות תמונה לביצועים.
DirectX 12 הוא התיקון לבעיות DirectX 11. הוא מאפשר קוד יעיל ופשוט הרבה יותר מקודמו, וגישה ישירה אל החומרה. דבר זה אומר שבתעשיית המשחקים יעבדו יותר בכדי לקבל תוצאות טובות, ושביצועי החומרה יהיו גבוהים משמעותית. קונסולת המשחק של מיקרוסופט עצמה, ה-Xbox One מכיל חומרה אשר תתמוך על ידי DirectX 12. לא דובר על Playstation 4.
DirectX חדש? עוד פעם לשדרג כרטיס מסך?
הבשורות הטובות ב-DirectX 12 לצרכן הן שיתכן והחומרה שברשותו כבר תומכת ב-DirectX 12. מ-AMD נמסר כי החומרה שתתמוך ב-API החדש היא כל כרטיסי המסך המבוססים על ארכיטקטורת GCN (ר"ת Graphics CoreNext) שזה אומר סדרת HD 7000 והלאה. ב-NVIDIA נתנו חדשות טובות אף יותר והכריזו שכל שלושת הליבות הגרפיות האחרונות שלה, Maxwell, Kepler ואפילו Fermi, יתמכו ב-DirectX 12. משמע, גם GTX 460 או GTX 470 בני ה-4 נכנסים למעגל התמיכה.
גם אינטל, שהציגה בכנס מעבדים חדשים פירטה על התמיכה של הליבות הגרפיות שלה. ב-DirectX 12 יתמכו הליבות הגרפיות מסוג Iris ו-Iris Pro. משמע HD 5000 וצפונה. את הליבות הגרפיות הללו תוכלו למצוא בדור מעבדי Haswell החדש שיושק בעוד כחודשיים.
כשכל חברה עלתה להציג את היתרונות של החומרה שלה עם DirectX 12, ההבטחות נסקו. מבטיחים לנו הטמעה פשוטה ויעילה של הקוד, ביצועים חסרי פשרות ואיכות תמונה מדהימה.
המצגת של AMD ציינה אף היא כמה טוב ה-API ל-Xbox One שמכיל את חומרת GCN ושהם אוהבים את ה-API הזה. היא דיברה על זה ש-DirectX 12 גם תעבוד נהדר עם המעבדים שלה. דבר שגורם לשאול "אז איפה Mantle?", הרי שאלו הדברים אותם AMD הבטיחה בהשקת התחליף שלה ל-DirectX. ובכן, ויש סיכוי לא מבוטל שבסוף השבוע הזה מיקרוסופט הרגה את Mantle, שכן היא הציגה API עדיף בכל מובן עליו – התמיכה בחומרה רחבה משמעותית, ההפצה בין מפתחים כפולה ומכופלת והקידום נעשה על ידי יצרנית חלונות בכבודה ובעצמה.
כעת עדיין לא ידוע אם DirectX 12 יגיע לחלונות 7, שכן DirectX 11.2 עצמו מוגבל לחלונות 8.1 בלבד כרגע, ויתכן ש-DirectX 12 גם הוא, כמהלך השכנוע הקבוע של מיקרוסופט למשתמשים.
DirectX 12 הוא חוצה פלטפורמות ולא נראה אותו רק במחשב האישי וב-Xbox One, אלא גם במכשירים הניידים, הטאבלטים והסמארטפונים תומכי מערכת ההפעלה Windows Phone. יהיה מעניין לראות כיצד שם היא תוטמע ואילו ביצועים נראה.
בינתיים נאלץ להסתפק בהבטחות אלו של מיקרוסופט, AMD, NVIDIA ואינטל לגבי העתיד הגרפי, כאשר עיניו של שוק החומרה נשואות אל עבר סוף השנה בה נראה רכיבים לובשים מידות קטנות במיוחד של 14 ו-20 ננו-מטרים.
ממתי שמייקרוסופט הגבילו את השימוש
בDX לפי גרסה של מערכת ההפעלה, אין סיבה לפתח משחקים על הDX הכי מתקדם
לא משנה מה מיקרוסופט תעשה
אנשים לא יעברו למערכת המזעזעת שנקראת WIN 8.
ממליץ בחום על wot
מנטל עדיף כי הוא בטח יתאים גם לחלונות 7 בעוד שדי איקס 12 לא!!!