הרכבה ומיקום
איך אני מרכיב וממקם את המערכת בחדר ההאזנה שלי?
לאחר האזנה ממושכת למערכת בחנות, אנשים רבים מגלים כי הצליל שהמערכת מפיקה אצלם בבית שונה מאוד, בדרך כלל לרעה. לכן, צריך לדעת כיצד למקם את המערכת נכון, כיצד לחבר את המערכת בצורה הטובה ביותר וכיצד לדאוג שהחדר יתאים למערכת אודיו – סטריאו או קולנוע ביתי.
השלב הראשון הינו מיקום הרמקולים בחדר. מומלץ לא למקם את הרמקולים בצמוד לקירות, ובעיקר לא בסמוך לפינות החדר. הסיבה לכך היא פשוטה – החזרות.
הקירות מחזירים את הגלים אשר הרמקולים משדרים לעברם, והתוצאה הינה צליל לא מאוזן. רמקולים עם באס-רפלקס אחורי ידרשו לרוב מרחק גדול יותר מהקיר, אך רמקולים מדפיים מסוימים בעלי פיר אחורי יוכלו לקבל תגבור ניכר בבאס אם ימוקמו במרחק של עשרות בודדות של סנטימטרים מהקיר.
נקודה חשובה נוספת במיקום הרמקולים היא שבירת מקבילות. במידה ויש לכם חדר מרובע, עדיף יהיה לא למקם את הרמקולים בצורה סימטרית ביחס לחדר, שכן כך תקבלו החזרות רבות יותר, וכתוצאה מכך תווצר תופעה ידועה של גלים – התאבכות – אשר תניב צליל מאוד לא מאוזן.
לאחר שדאגתם למקם את הרמקולים על פי התנאים בחדר, ישנם שני דברים אחרים שחובה לבדוק לפני שמחליטים על מיקומם הסופי של הרמקולים. הראשון הינו המרחק בין הרמקולים, והשני הינו הזוית של הרמקולים ביחס למאזין. כל אחד מאלו יגרום לשינוי ניכר ביכולת המערכת לשחזר במה רחבה ועמוקה מספיק וביכולת המערכת להפיק צליל ממוקד.
כל שינוי שכזה חייב להיבדק על ידי האזנה למספר קטעים מוזיקליים (אשר אסור שישתנו בין בדיקה לבדיקה בכדי לשמור על בחינה אובייקטיבית), עד אשר מגיעים לתוצאה הרצויה (כמובן ששלב זה יתבצע עם סיום הרכבת המערכת).
השלב הבא בהרכבת המערכת הינו מיקום הציוד האלקטרוני וחיבור כל הרכיבים יחדיו. את רכיבי ההגברה, המקור ושאר הציוד (במידה וקיים) כדאי למקם על גבי מעמדים שמתאימים לצורך זה. לא חובה להשתמש במעמד "אודיופילי" יקר במיוחד, למען האמת ניתן להשתמש גם במעמד שלא יועד לכך תחילה במידה והוא עומד בדרישות המתאימות. מעמד מתאים למערכת יהיה כזה שיצליח לבודד את המערכת עד כמה שניתן מהרעידות החיצוניות שמייצרים הרמקולים.
הכבלים שיחברו את רכיבי המערכת יכולים לשנות את הצליל בצורה ניכרת, לכן לא כדאי להזניח גם תחום זה. כבלי אינטרקונקט למשל (מחברים בין רכיבי המערכת האלקטרוניים), לא ניתן לבחון כלל על פי מראה חיצוני שכן יצרנים רבים משתמשים בכבלים גרועים ומצפים אותם בגומי יפה בכדי להקנות להם מראה "מקצועי". כבל אינטרקונקט טוב יהיה בעל סיכוך ובידוד איכותיים בכדי שהאות המועבר על גביו ישתנה כמה שאפשר פחות. גם הכבל בו נעשה שימוש בכדי לחבר את הרמקול ישפיע מאוד על הצליל.
בהתאם למחיר המערכת והסכום אותו אתם רוצים להשקיע בכבלים, אין חובה לרכוש כבל יקר ממותג מוביל. עם זאת, חובה לדאוג לכך שהכבל יהיה עבה עד כמה שאפשר: כבל בקוטר 4 מ"מ סטנדרטי יעלה לא יותר מ-15 שקלים למטר, וכדאי להשקיע בו שכן ההשפעה שלו הינה מכרעת.
לבסוף, לאחר שהמערכת מוקמה וחוברה כראוי, הנושא האחרון שיש לדאוג לו הוא ההתאמה של החדר להאזנה – אקוסטיקה. הטיפול באקוסטיקת החדר יכול להתבצע במספר כלים, פאסיביים ואקטיביים.
כלים פאסיביים יהיו עצמים אשר מטרתם לשבור ו/או לבלוע גלים. ישנם לא מעט חומרים בשוק אשר מיועדים למטרה זו, כאשר כל אחד מהם פועל במיטבו על תחום תדרים שונה ולכן יש לדאוג כי החומר בו תבחרו יתאים לתדרים הבעייתיים בחדר ההאזנה שלנו. גלים עומדים בתדר נמוך יהיו קשים מאוד לבליעה ותזדקקו לכמות גדולה של חומרים בכדי לטפל בהם, לכן שבירה של גלים אילו תהיה בדרך כלל פיתרון מעשי יותר.
כלים אקטיביים לטיפול באקוסטיקה החדר הינן מערכות Room Correction. מערכות אלו בוחנות את ההחזרים בחדר על ידי מיקרופון שממוקם בנקודת ההאזנה, ומשנות את האות הנשלח מהמקור אל שלב ההגברה כך שהצליל הסופי שמתקבל בחדר יהיה מאוזן יותר. בשנים האחרונות מערכות אלו נהיות זמינות יותר ויותר במחירים אטרקטיביים יחסית, וכיום אף ישנם מספר רסיברים המיועדים לקולנוע ביתי כוללים מערכות שכאלו.
בסך הכל, חשוב לדאוג לא "לייבש" את החדר יותר מדי, שכן ההחזרות הינן הכרחיות לצורך הקניית צליל "חי" ועומק לבמה שהמערכת משחזרת, משמע טיפול מוגזם באקוסטיקת החדר יכול להיות גרוע לא פחות מחוסר טיפול כלל.
כעת, לאחר המסע הארוך בדרך לנירוונה האודיופילית, הדבר האחרון שיש עליכם לבצע הוא להתיישב בנקודת ההאזנה שלכם ולהנות מפרי עמלכם.