Intro
לקחנו לבדיקה את כלי הנשק החדשים של AMD במלחמתה על לב הגיימר עם ארכיטקטורה חדשה, תג מחיר משופר וביצועים שיגרמו גם לספקנים הגדולים להרים גבה – הכירו את צמד ה-Radeon RX 5700
היום הוא יום מיוחד עבור יצרנית החומרה AMD. היום הוא היום שבו היא מנסה לכבוש מחדש את קהל משתמשי המחשבים השולחניים עם מוצריה החדשים וביניהם גם מוצר לו רבים חיכו בקוצר רוח על מנת שישנה את נוף כרטיסי המסך לגיימינג ופרודקטיביות.
ההכרזה על כרטיסי המסך Radeon RX 5700 אולי לא באה בהפתעה עבור רבים אחרי שנים של הדלפות וקדימונים לארכיטקטורת ליבות גרפיות חדשה, אבל כעת הם סוף כל סוף כאן. ארכיטקטורת ה-Navi עליה כרטיסי המסך הללו מבוססים היא הראשונה שבאה בעיצוב שונה לחלוטין מאז ארכיטקטורת ה-Polaris נכנסה אל השוק עם Radeon RX 480 לפני שלוש שנים בדיוק.
שיטת העבודה של AMD בכל הנוגע להשקות של כרטיסי מסך היא פיתוח של ארכיטקטורה ראשית, ולאחר מכן רענונים והשקת מוצרים חדשים בשנים שעוקבות. לדוגמה, CGN או Graphics Core Next הושקה בסוף שנת 2011 לקול תשואות ועליו התבססו כרטיסי מסך שהושקו אפילו בשנת 2015. לאחר כמה שינויים ושיפורים בארכיטקטורה הזאת ראינו על בסיסה את Polaris, שהיוותה ליבה גרפית בכרטיסי המסך מדגמים RX 480 ו-RX 580 ונגזרותיהם.
כעת, תורה של ארכיטקטורה חדשה לחלוטין לתפוס את קדמת הבמה, ובה כמה שיפורים נדרשים בהחלט.
ארכיטקטורת Navi באה להחזיר עטרה ל-AMD באמצעות כמה תכונות מפתח חשובות, כאשר החשובה שבהן היא המעבד ליצור בתהליך 7 ננומטר במפעל TSMC הטאיווני. בנוסף לכך, נעשה שימוש בשבבי זיכרון מהירים מסוג GDDR6. ברמת השבבים נוספה גם התמיכה בתקן PCI-Express 4.0 וזאת אני מאמין בעיקר בשביל לקדם את פלטפורמת X570 ומעבדיה החדשים של AMD. כבר בשלב זה של הביקורת אדגיש – טוב ונחמד שקיים התקן, אך אינו צפוי להשפיע כלל על משתמשי פלטפורמות PCI-Express 3.0 הסטנדרטי. הצורך בתעבורת מידע פשוט לא נמצא שם עם הליבות הגרפיות הללו, עד כה.
הארכיטקטורה, כאמור, חדשה בעיצובה. ברור לי שאין כאן המצאה של רכיבים או פיתוח מיוחד של שיטת עבודה, אך לעיתים מהנדס סיליקון יכול לבצע פעולות כמו הגדלה של זיכרון מטמון, האצה של צינורות תעבורה וחיבור מהיר יותר לממשק ה-PCI-Express וכך נראה ש-AMD עשתה עם Navi. כמות זיכרון המטמון מרמה ראשונה הועלתה, זמני הגישה התקצרו והתדרים הוגברו.
האבירים החדשים של AMD – הכירו את Radeon RX 5700
היום יוצאים לעולם כרטיסי מסך להם המתנו רבות. משפחת Radeon RX 5700 מכילה את ליבת Navi המשופרת והיא כוללת גם נתונים טכניים חדשים.
האח הגדול, ה-Radeon RX 5700 XT הוא כרטיס מסך המגיע בתג מחיר של 399 דולר ומתחרה ישירות מול ה-Geforce GTX 2060 Super של NVIDIA. לכרטיס מסך זה 8GB של זיכרון מסוג GDDR6 על רוחב 256Bit.
כפי שמופיעה בדגם ה-XT, ליבת העיבוד מכילה 2,560 מעבדים מאוחדים.
העיצוב שאתם רואים כאן הוא עיצוב ברירת-המחדל של AMD וזה שיהיה זמין החל מהיום ועד ליום שבו יגיעו עיצובים בעלי קירורים מתקדמים משלל היצרניות דוגמת אסוס, Gigabyte, MSI, Palit ואחרות. מתי זה יקרה? אני מקווה שמאוד בקרוב. מעטפת החום של כרטיס מסך זה מוגדרת ב-225W.
חלקו האחורי של כרטיס המסך מכיל פלטת אלומיניום מלאה מלבד איזור הליבה הגרפית. הפלטה הזאת מגינה על הלוח המודפס ומשפרת את הכרטיס בעיקר אסתטית.
יציאות התצוגה בכרטיס כוללות שלוש מסוג DisplayPort 1.4 ואחת מסוג HDMI 2.0b. לצערי אין כאן חיבור Type-C שתומך ב-VirtualLink בדומה לסדרת ה-RTX המתחרה.
דרישת אספקת החשמל של ה-Radeon RX 5700 XT היא חיבור אחד מסוג 8PIN ואחד מסוג 6PIN. שני החיבורים צריכים להיות מאוכלסים לפעולת כרטיס המסך.
כך נראה ה-Radeon RX 5700. כרטיס מסך זה מגיע אלינו בתג מחיר מומלץ של 349 דולר, רק 50 מתחת לאחיו הגדול, והוא דומה לו ברוב הפרטים הטכניים מלבד כמות המעבדים. בהשוואה ל-2,560 מעבדים מאוחדים, לדגם נטול ה-XT ישנם 2,304 בלבד וכתוצאה מכך גם פחות יחידות טקסטורה. גם ל-Radeon RX 5700 הסטנדרטי זיכרון מסוג GDDR6 בנפח 8GB.
על אף שמעטפת החום של ה-RX 5700 היא 180W בלבד לעומת 225W של אחיו, עדיין נדרשים חיבורי חשמל מאותו הסוג של 8PIN ו-6PIN.
משהו בעיצוב הפשוט של ה-Radeon RX 5700 לעומת אחיו הגדול מושך אותי, כנראה שהמכסה החלק והמינימלסטי הוא כל מה שצריך.
שני כרטיסי המסך הללו עושים שימוש באותו המאוורר וגוף הקירור הפנימי. אמנם, גב ה-XT מכיל פתח נוסף לכניסת אוויר כאשר גב ה-5700 הסטנדרטי סגור לחלוטין, דבר שמפחית את יכולת הקירור שלו, ומשמיט את האפשרות של הרצת מערך של מספר כרטיסי מסך כאלה בצמוד מבלי לחוות התחממות יתר.
גב ה-Radeon RX 5700 לא מכיל כיסוי כמו של אחיו ולוח המעגל המודפס חשוף.
הקירור של כרטיסי המסך הללו הוא למעשה תא-אידוי עשוי נחושת עם נוזל בתוכו. אותו התא מחובר למניפות אלומיניום שבאמצעות המאוורר מפזרות את החום כלפי חוץ.
כך נראית מערכת הספקת הכח לליבה הגרפית ולזכרונות ה-GDDR6, כאשר ההבדל היחיד בין שני כרטיסי המסך הוא שהליבה של ה-XT זוכה ל-7 שלבים בעוד זאת של הגרסה הרגילה ב-6 שלבים בלבד. ישנו שלב אחד לזיכרון הגרפי.
מדובר במייצבי מתח מדגם FDMF3170 של On Semiconductor והם שלבי כח חכמים מהאיכותיים ביותר שמיוצרים היום בעולם. יש להם בקרת טמפרטורה, מתח והספק ברמות הגבוהות ביותר. הזרם המירבי שכל שלב יכול לספק הוא 70A ולכן אין שום בעיה כלל בשימוש של שישה או שבעה כאלה בכרטיסים של AMD להספקת הכח לליבה, משימה קלה מאוד.
איפה גרסאות צד שלישי של שלל יצרניות?
נכון לעת הזאת, לא קיימות גרסות צד ג' של יצרניות כרטיסי המסך על בסיס שבב ה-Navi. אין לנו מידע ספציפי לתת בנושא אך אנחנו מאוד מקווים שעד סוף חודש אוגוסט נוכל לראות את אותן גרסאות שיסייעו בהוצאת מירב הפוטנציאל מ-Navi. אנחנו מדברים על גרסאות כמו Aorus של Gigabyte, או Gaming X של MSI לדוגמה שמכילים לרוב קירורים מתקדמים והמהרה היישר מהמפעל. נכון לעת זאת כל גרסאות ה-Radeon RX 5700 שיהיו זמינות בזמן הקרוב יהיו מבוססות על עיצוב ברירת המחדל של AMD שאותו אתם רואים כאן.
הגיע הזמן שנעבור למבחני הביצועים בעמוד הבא ונבין היכן עומדת היום AMD מול התחרות הקשה.