בונים אתר: קוד סגור או קוד פתוח? הכירו את היתרונות והחסרונות של כל גישה - תכנות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

בונים אתר: קוד סגור או קוד פתוח? הכירו את היתרונות והחסרונות של כל גישה


SilentBob

Recommended Posts

כשבונים אתר, בין אם בכוחות עצמכם ובין אם בעזרת גורם מקצועי, יש לא מעט החלטות שצריך לקבל בתהליך. אחת ההחלטות הראשונות והחשובות ביותר היא האם לבנות את האתר בקוד סגור או בקוד פתוח, וכאן תוכלו לקרוא מה המשמעויות לכך

קוד פתוח וקוד סגור – מה זה בכלל אומר?

אתרים אשר נבנים בקוד פתוח, כדוגמת וורדפרס, ג'ומלה, Drupal ועוד, מאפשרים נגישות לקוד הליבה של המערכת, לייצר בו שינויים בהתאם לצורך, להוסיף לאתר תוספים, לתת מענה לבאגים, ובעצם לייצר רכיבים חדשים ולהפיץ אותו לשימוש של גורמים נוספים, אשר יכולים לעשות בו שימוש ללא עלות.

מערכות קוד פתוח נהנות מקהילות גדולות של מפתחים (בהתאם לפופולאריות שלהן) אשר מייצרים תוספים ורכיבים שונים אותם ניתן "להלביש" על המערכת על מנת להוסיף פונקציונאליות לאתר – בהתאם לצורך. חלק מן התוספים בתשלום, מפני שהושקעו שעות רבות מאחוריהם, אבל רובם מופצים בחינם על פי רשיון GPL (ר"ת General Public License).

לעומתן, מערכות קוד סגור, כדוגמת ויקס, Livecity, Blogger ואחרות, לא מאפשרות את הגמישות הזאת של מערכת קוד פתוח.

בונים אתר? מצפות לכם כמה החלטות חשובות לפני שאתם יוצאים לדרך

בונים אתר? מצפות לכם כמה החלטות חשובות לפני שאתם יוצאים לדרך

 

יתרונות וחסרונות של כל גישה

לכל אחת מהגישות קיימים יתרונות וחסרונות באספקטים שונים. חשוב להכיר אותם על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר, בהתאם לצרכים הספציפיים שלכם.

עלויות

כאשר בונים אתר במערכת קוד פתוח, המערכת עצמה היא בחינם. ניתן לעשות שימוש בכל קוד פתוח הנמצא ברשת, ולשנות אותו בהתאם לצרכים. ההוצאה שתהיה לכם כבעלי אתר במערכת קוד פתוח היא על רכישת הדומיין, האתר, והקמת האתר בהתאמה לצרכים שלכם. ניתן לעבוד עם תבניות מוכנות וניתן לעצב את האתר מאפס – המחירים כמובן משתנים בהתאם. התשלום במקרה הזה הוא למפתח או למעצב האתר ולא עבור השימוש במערכת עצמה.

מערכת קוד סגור מהווה ייחודי, ולכן עלותה בהתאם. כל שינוי במערכת הבסיסית והתאמת המערכת לצרכים שלכם תגרור הוצאה כספית. לרוב מדובר על "חתונה קתולית" עם החברה שבנתה את האתר, וברוב המקרים נדרש גם לאחסן את האתר בשרתי החברה.

התאמה וביצוע שינויים

כאמור, מערכות קוד פתוח מאפשרות גמישות רבה וביצוע שינויים בקוד ו/או הלבשת רכיבים שונים במערכת עצמה, על מנת להשיג את הפונקציונליות הדרושה. היתרון הגדול הוא בעוצמת קהילת המפתחים והעובדה שניתן למצוא תוסף כמעט עבור כל משימה. זהו גם החסרון – בקוד פתוח יש פחות בקרה על איכות התוספים ועל אמינותם. בחלק מהתוספים מושתלים או קודים זדוניים שמשתמשי הקצה לא תמיד מודעים אליהם.

בנוסף, לא תמיד זה יהיה רעיון טוב להשתמש במערכת קוד פתוח ו"להכריח" אותה להיות משהו שהיא לא מיועדת אלו במקור. לפעמים, הפתרון החכם יותר יהיה להקים אתר במערכת ייעודית – למשל אתרי E-Commerce מורכבים עם דרישות ספציפיות.

cvo3

במערכות קוד סגור, כאשר אנו מעוניינים לבצע שינויים אשר לא מוגדרים מראש במערכת, לרוב זה כרוך בשעות יקרות, וגם זה במקרה הטוב שמפתחי המערכת מוכנים לשתף פעולה.

יש גם לתת את הדעת בנושא של קידום אתרים. לפני שניגשים לפרוייקט של SEO, בדרך כלל מבצעים צ'קליסט לקידום האתר. ברוב המקרים, פרוייקט SEO מקיף דורש ביצוע שינויים כאלו ואחרים בקוד האתר ו/או בתוכן. במערכות סגורות, לא תמיד ניתן להטמיע שינויים טכניים שמשרתים את הקידום. זאת הסיבה, שמקדמי אתרים רבים נרתעים מקידום מערכות סגורות שהשליטה בהן מוגבלת.

אבטחה

מערכות קוד פתוח בהיותן חינמיות ומאפשרות גמישות רבה סובלות מחסרון בתחום האבטחה. עקב הפופולאריות שלהן, האקרים רבים מנסים למצוא בהן ולנצל פרצות שיכולות להיות בתבניות או בתוספים שונים במערכת. ניתן לשפר את יכולת האבטחה באמצעות התקנת תוספים ואחסון האתר בשרתים ששמים דגש על . יחד עם זאת, ברוב המקרים אין פתרון הרמטי של 100%, ולכן תמיד זה יהיה רעיון טוב לדאוג לגיבויים אוטומטיים.

מערכות קוד סגור לרוב יהיו יותר מאובטחות, וגם מטרה פחות אטרקטיבית עבור למיניהם. יחד עם זאת, אין ערובה שאתר הבנוי בקוד סגור לא ייפרץ. בכל מערכת ניתן למצוא פרצה ומה שחשוב זה עד כמה מפתחי המערכת מודעים לדבר ומעדכנים את הקוד בהתאם.

תמיכה

גם במערכת קוד סגור וגם במערכת קוד פתוח תמיכה עבור פעילות האתר ניתנת ברוב המקרים על ידי הגורם שבנה את האתר. במערכת קוד פתוח קיים יתרון בנושא, מכיוון שניתן תמיד להעביר את האתר לספק אחר, שייתן את התמיכה במערכת, ולא נדרשת היכרות עם מערכת ייחודית וספציפית.

בניית אתר במערכת קוד סגור יוצרת מחויבות מאוד גדולה של בעל האתר לחברה אשר בנתה עבורו את האתר. גם אם קיים חוסר שביעות רצון מהשירות, עלותו או זמינותו, אין לבעל האתר אלא לקבל את המצב או להעביר את האתר למערכת אחרת, צעד שכרוך בהפסדים של זמן וכסף. חתונה קתולית, כבר אמרנו?

כמו כן, במערכת סגורה יש להבדיל בין מערכות "ציבוריות" כמו ויקס או Blogger, שבהן אפשרויות הפיתוח מוגבלות מאד, לעומת מערכות קוד סגור של חברה כזו או אחרת – ששם אפשרויות הפיתוח תלויות ברצון הטוב ובשיתוף הפעולה של המפתחים.

cvo2

פיתוח ושיפור מתמיד

בהתאם לקצב השינויים והעדכונים החלים בטכנולוגיה, יש צורך לבצע מעת לעת עדכונים באתר. מערכת קוד פתוח מאפשרת ביצוע מהיר ויעיל של עדכונים, אשר מפותחים בתדירות גבוהה בקרב מפתחים העושים בה שימוש ומפיצים את העדכונים לשימוש חופשי.

במערכת קוד סגור שוב מתקיימת תלו גדולה מול החברה שבנתה את האתר, וזמינות העדכונים תלויה ביכולתם לעמוד בקצב השינויים.

לסיכום

אין גישה אחת שנכונה לכולם. כאשר מעוניינים להקים אתר, יש לקחת את כל הגורמים בחשבון ולהגיע להחלטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור הפרויקט. בהצלחה!

מאמר אורח מאת דניאל זריהן, מקדם אתרים וכותב בלוג על קידום אתרים בגוגל ושיווק באינטרנט.

 

https://hwzone.co.il/%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%AA%D7%A8-%D7%A7%D7%95%D7%93-%D7%A1%D7%92%D7%95%D7%A8-%D7%90%D7%95-%D7%A7%D7%95%D7%93-%D7%A4%D7%AA%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%95-%D7%90%D7%AA/ 

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...