אולי לא כל כך רע פה... - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

אולי לא כל כך רע פה...


MasterDK

Recommended Posts

אני בקושי סוגר את החודש
אני לעולם לא אוכל לקנות פה דירה
הדלק עוד פעם עולה!!

זה רק חלק הציטוטים שאנחנו שומעים על בסיס יומי. חלקינו אפילו נאלצים לומר משפטים אלו לחברים, למשפחה או לסתם אנשים בפורום.

כל יום יש משהוא חדש. אם זה תנובה, אם זה אוסם, אם זה דלק, אם זה דירות, וכו'.

מה שמביא אותנו למחשבה שאולי באמת מאוד קשה להתקיים פה, מאוד קשה להשיג משהוא, כשמשפחה ממוצעת משלמת משוכרת אחת על הוצאות מחיה ושינוע, ומשכורת שניה על הילדים. ובוסף החודש כולם רוצים לנסוע קצת לצפון או לאכול אורחת ערב באיזו מסעדה לשם שינוי.

אבל זו דרך אחת להתסכל על הדברים.

הדרך השניה אומרת שישראלי ממוצע יכול ומוכן לשלם 35ש"ח לחצי ליטר בירה לפחות פעם בשבוע.

שלישראלי הממוצע לא באמת אכפת ממחירי הדלק ו\או המכוניות כאשר שנת 2011 הייתה שנת שיא של מכירות רכבים שבה נמכרו 226 אלף מכוניות לעומת 216 אלף מכוניות בשנת 2010, וכבר בפברואר של 2012 נמכרו למעלה מ 18אלף מכוניות חדשות וסך הכל נמכרו כ 40אלף מכוניות חדשות בחודשים ינואר-פברואר של 2012, ואם המגמה תמשיך היא תעקוף אפילו את שנת 2011 עם שיא חדש של קרוב ל 240אלף, ומחירי הדלק כבר הגיעו לשיא חדש ועלולים לחצות את רף ה 8 שקל החל מאפריל.

דרך שאומרת שישראלי שלא מרוצה ממחירי השוקולד בארץ ויוצא לקמפיין החרמה של מותג מסויים, יכול לקפיץ את המכירות של אותו מותג שהוא מחרים ב 400%.

וזה רק דוגמאות אחדות, אני בטוח שאפשר למצוא עוד, פשוט אני לא עוקב אחרי כל התחומים.

איך זה יתכן? איך יתכן שהשכן שלך מתלונן לך שקשה לו לסגור אתה חודש אבל בחניה עומד לו חדש ולפני 3 חודשים הוא היה בחו"ל עם המשפחה?

האם זו הגישה של "אני לא פראייר לקנות חדש" אבל ברגע שיש "מבצע" כולם רצים לקנות?

או שזה הלחץ החברתי "כולם נוסעים במכונית חדש ואני גם צריך אפילו שאין לי כרגע כסף\רצון\יכולת"?

האם זה בגלל שאנשים חיים מהלוואות ומאשראי, מה שיוצר אשליה של כסף "אני אקנה את הטלויזיה הזאתי עם פריסה ל 36 תשלומים, מה 100שקל בחודש זה לא כסף! וזה גם 36 תשלומים בלי ריבית!"?

בוכים וממשיכים לצרוך?

אשמח לשמוע את הדעות שלכם, ומקווה שזה יתפתח לדיון מעניין ותרבותי!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 71
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

גילוי נאות: אני קפיטליסט-ליברל(ליברטן) :)

א. איפה משלמים מעל 35 ש"ח לחצי ליטר בירה?

ב. קניית מכוניות לאו דווקא מלמדת על שיפור גדול במצב הכלכלי אלא אולי על משהו שונה לגמרי - מצב התחבורה הציבורית בארץ הוא על פנים וזה לא סוד ועל מנת להחזיק עבודה/משפחה רכב הוא כמעט בגדר חובה - לא מדובר בלוקסוס של מסך ביתי, אלא בהכרח במציאות הישראלית.

צריך גם לזכור שהמון מכוניות חדשות הן חסכוניות בדלק - קנייה של מכונית חדשה היא לאו דווקא התווספות שלה ל"צי המכוניות" המשפחתי - לעיתים קרובות(צריך לבדוק) - מדובר בהחלפה. יכול מאוד להיות שקניתי מכונית חדשה אבל עשיתי טרייד-אין על הישנה, או שקניתי חדשה קטנה וחסכונית יותר ומכרתי את ההאמר(סתם לצורך ההגזמה).

ג. מחיר הדלק:נשאלת השאלה האם כמות הדלק שישראלים קונים(למשל, 100 ליטר בחודש בממוצע) במחיר דלק נמוך שווה לכמות הדלק שישראלים קונים במחיר דלק גבוה וזו שאלה מעניינת. כמו כן, כפי שכבר אמרתי בב' - גם ישראלי שנוסע עכשיו במכונית שעושה 1 ל15 במקום 1 ל10 - ייתכן וגודל המיכל שלו זהה/קטן יותר אך הוא מקבל תפוקה גבוהה יותר מכל ליטר דלק.

ובחזרה כמובן לסעיף א' - אין כ"כ אלטרנטיבות. שוק חופשי עובד על מנגנון תחרות שגורם לשחקנים השונים להוריד את מחירהם, כיוון שעדיף להם שול רווח של 8% במחיר של 7 ש"ח לליטר מאשר שהמתחרה יקבל רווח של 10% במחיר של 8 ש"ח לליטר.

בשוק הדלק הדבר איננו מתקיים - מחיר הדלק לצרכן, שול הרווח של החברות ואף מיקומי תחנות הדלק וחלוקתן בין חברות הדלק - נתון להחלטה ממשלתית.

ד. אני מראש חשבתי שהחרם על שוקולד עלית הוא מפגר לחלוטין. צריך לזכור שהחרם גם לא היה על נושא "עקרוני" כמו תנאי העבודה של היצרנים או נושא בריאותי כלשהו - אלא על משתנה דינמי - המחיר. אם המחיר הממוצע של חטיף פסק זמן הוא 5 ש"ח ועקב כך נוצרת "מחאה" ובעקבותה עלית מורידה את המחיר הריאלי ל"3 ב10"(פחות מ3.4 ש"ח לחטיף) הרי שהמחאה עשתה את שלה ומחיר החטיף לצרכן ירד.

אז זה מבחינת "בוא נשים דברים על דיוקם", עכשיו אפשר לנסות לדבר על סיבות "גדולות יותר":

א. פינוק. בישראל ובעולם המערבי בכלל קיימת במידה רחבה תרבות ה"מגיע לי" שמגדירה מגוון פינוקים כ"זכות". רק צריך להסתכל פה בפורום בשביל לראות תגובה של מישהו שלא מבין איך זה שלא כל "מעמד הביניים" יכול להרשות לעצמו אוטו חדש כל שלוש שנים וחופשה לחו"ל כל שנה.

ב. מבצע הוא אכן תמריץ חזק לקנייה, גם של דברים שלא תיכננת - אך בעיקר של דברים שכן תיכננת. אני ישראלי ואני רוצה לקנות חדש. המחיר של הרכב החדש הוא 100 אלף ש"ח וזה יקר לי מאוד - אז אני גם אצטרף בפייסבוק לקבוצות כאלה ואחרות נגד יוקר המחיה וכד' - ואז המחיר של הרכב החדש שאני רוצה(או דגם אחר, זה לא משנה במיוחד) הוא 80 אלף ש"ח - אז אני קונה! למה שאני לא אקנה? אני צריך לחכות עכשיו כמה שנים עד שתקום וועדה לשינוי שוק הרכב שתוריד את המס על ייבוא רכבים? אני צריך לחכות עד שמפעל ממשלתי ייצר "מכונית לכל פועל"? אין שום ערובה לכך שהדברים האלה אי-פעם יקרו, על אחת כמה וכמה שבטווח הקצר של כמה חודשים/שנים.

ג. החיים על כרטיס אשראי הם, לפי דעתי לפחות, בהחלט סיבה גדולה לעניין הזה. עם חי במינוס - וזה לא סוד. ואכן, לרוב הוא לא חי במינוס עקב כך שקנה פתיתים ועוף אלא על הוצאות פינוק כאלה ואחרות(כמו טיול לחו"ל). כמו שאמרת אבל - "כולם עושים את זה". הבנקים נותנים הלוואות ואשראי על ימין ועל שמאל - אז "למה לא"? מעטים האנשים שבעקבות המינוס מגיעה אליהם ההוצאה לפועל אז ההרגשה היא שאין השלכות ל"חיים על החוב" וזה מדרדר אותנו לעידן של אפס חסכונות(זה וריבית נמוכה מבית הנגיד פישר) וכלכלה שמתבססת על צריכה - לפי דעתי זה ינשך אותנו חזק בתחת בעתיד הלא רחוק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לגבי עניין ההלואות והאשראי - בשנים האחרונות אנחנו יותר ויותר דומים לארה"ב וזה ממש לא לזכותנו.

זה מתחיל במשכנתאות של עד 90% מערך הדירה (דרך EMI) שגם ההון ההתחלתי הרבה פעמים מגיע מההורים ומהחסכונות שלהם לתקופת הפנסיה.

זה ממשיך במתקפת שיווק אגרסיבית להלוואות חוץ-בנקאיות שונות (בד"כ של חברות האשראי), לכל מטרה, בלי ערבויות וכמעט לכל לווה. הריבית כמובן מפולפלת, אבל מי בודק...

ולבסוף ועל כל זאת - עדיין האוברדראפט שרשמית לא אמור להיות קיים - אז הוא הפך "למסגרת אשראי" ועדיין משלמים עליו ריבית גבוה מאוד.

כמו שם, גם כאן מספיק שמשהו אחד ידפק (לדוגמא - ירידה במחיר הדירות) וכל מגדל הקלפים הפיננסי הזה יתמוטט.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבעיה גם במדינה וגם באזרחים!

מצד המדינה המחירים- הדירות, הדלק. החינוך, הרפואה, התקצוב הלא נכון, הביטחון, הטמבלים בתפקידי מפתח בגלל הבטחות כאלה ואחרות.

מצד האזרחים- חוסר ידע בהתנהלות כלכלית וחוסר סבלנות (תשלומים, מינוס, ואשראי, במקום חסכונות ורזרבות)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

פקצה טיפוסית בבית קפה עם -שיו או מיי גוד לבן על השולחן:

אנחנו בקושי גומרים את החודש, הדלק יקר העלו ב5 אגורות שלמות!

הפסק זמן יקר אני משלמת עליו 5 שקל במקום 4 בחול!

הקוטג' יקר אני משלמת 6 שקל במקום 5 וחצי לגביע!

אם זאת רק היא, זה מובן, אבל לאחרונה זה כל המדינה.

כולם בוכים שאין כסף לחיות, פסק זמן שקונים פעם בשנה יקר מאוד, אבל שעולה 4000 שח חייבים לקנות - זה ב36 תשלומים!

מכונית משפחתית שעולה בסביבות ה120000 שח גם חייבים - זה מחולק ל4 שנים עם ריבית זעומה של חצי אחוז! זה יוצא שאני משלם, מעבר לפי 2 שאני קונה מכונית בחול, רק 9000 שח אקסטרא!

וזה יכול להמשיך.

אין ספק שהמדינה שלנו יקרה, ובאמת קשה לחיות.

אבל זה בגלל התושבים שהתרגלו לחיות בלי להעריך שובי של דברים.

ואנחנו יהודים אז אנחנו מנצלים ומנוצלים.

והמדינה, הסוחרים וכולם מנסים לדפוק את האזרח הקטן וצמא המותרות.

אז אין אשמה ספציפית, כולם אשמים באותה מידה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שוב אני לא רוצה לחנך אף אחד או להגיד לכם מה לעשות, תעשו מה שבראש שלכם. אני רק מנסה לעלות נקודות למחשבה.

למה כל אחד חייב סמארטפון? אנחנו נראה לי המדינה עם חשיפה הכי גבוה לכל מיני גאדטים, איך יתכן שלילד בן 10 יש היום סמארטפון שעולה 4000 ש"ח? סתם לצורך הדוגמא אני את הטלפון הראשון שלי קיבלתי מתנה בגיל 16, ואת הסמרטפון הראשון קניתי לפני שנה אחרי שהיה לי את הכסף ועברתי לא מאט התלבטויות האם אני באמת צריך אותו. איך יתכן שכשיוצא אייפון 4 כולם רצים לקנות? למה 3 כבר לא טוב? כל אחד חייב אייפד, לא משנה אם זה שימושי או לא, אבל רצים לקנות.

למה כל נער או סטודנט חייבים רכב חדש? למה אדם שהגיעה לגיל 22 מתחיל את החיים הכלכליים שלו עם הלוואה ל 3 שנים רק בשביל לנסוע עם סוזוקי אלטו חדשה מהניילונים. כשאני החלטתי לקנות רכב חברים שלי אמרו לי "עזוב אותך יד שניה קנה חדש אלטו ב 50אלף" אמרתי "אין לי 50 אלף" הוא אמר לי "נו אז מה הבעיה קח הלוואה ל 3 שנים אתה גם מקבל אחראיות". הגיוני?

איך יתכן שזוג צעיר שרק מתחיל את חייו כזוג יכול להרשות לעצמו לממן חתונה מפוארת עם 600 מוזמנים? ואני לא מדבר על יוצאי דופן שיש להם את היכולת הזאתי.

אנשים חיים מעל היכולות שלהם. בפסיכולוגיה יש מושג שנקרא דחיית סיפוקים, כנראה שישראל ישראלי לא שמע עליו, הוא חושב שמגיעה לו פה ועכשיו בלי קשר ליכולת או אי יכולת לקבל את זה פה ועכשיו. אין כסף? לא נוראה מרימים טלפון לבנק ומקבלים "הלוואה ל 36 חודשים עם ריבית נמוכה, רק עכשיו מחר כבר לא יהיה!".

לגבי מבצע, מבחינתי מבצע זה כלי מצויין לדחוף לאנשים דברים שהם לא צריכים. הרי אם ישראלי מבין שהוא לא יכול ולא צריך לרכוש טלויזית FULLHD LED ב 5000ש"ח, פתום כשהיא עולה 4000, הוא אומר לעצמו "אני לא פראייר אני אקנה עכשיו ב 4000, ושכל הפאריירים יקנו ב 5000". השיקול שלו עכשיו הוא לא "האם אני צריך את הטלויזיה הזאתי", השיקול הוא "האם אני אשאר פרייר שלא יקפוץ על ההזדמנות הזאתי". תמיד מחפשים איפה לדפוק, ובסוף נדפקים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לגבי עניין ההלואות והאשראי - בשנים האחרונות אנחנו יותר ויותר דומים לארה"ב וזה ממש לא לזכותנו.

זה מתחיל במשכנתאות של עד 90% מערך הדירה (דרך EMI) שגם ההון ההתחלתי הרבה פעמים מגיע מההורים ומהחסכונות שלהם לתקופת הפנסיה.

זה ממשיך במתקפת שיווק אגרסיבית להלוואות חוץ-בנקאיות שונות (בד"כ של חברות האשראי), לכל מטרה, בלי ערבויות וכמעט לכל לווה. הריבית כמובן מפולפלת, אבל מי בודק...

ולבסוף ועל כל זאת - עדיין האוברדראפט שרשמית לא אמור להיות קיים - אז הוא הפך "למסגרת אשראי" ועדיין משלמים עליו ריבית גבוה מאוד.

כמו שם, גם כאן מספיק שמשהו אחד ידפק (לדוגמא - ירידה במחיר הדירות) וכל מגדל הקלפים הפיננסי הזה יתמוטט.

מסכים איתך לחלוטין. אני לא מומחה, אבל לדעתי אנחנו צועדים אל עבר אסון כלכלי. אנשים חיים ברמה הרבה יותר גבוהה מהכנסתם. אני רואה בעבודה איך אנשים מבזבזים על ימין ועל שמאל בלי שום מעצורים. בחורות בנות 30 מחזיקות עוזרת בית וקונות נעליים ב-1,500 שקל, מכוניות חדשות בעסקאות מימון, משכנתאות מטורפות על דירות חדשות, טיסות חו"ל, חופשות, מסעדות, אייפונים. מטורף. פשוט מטורף. אני לא מדבר איתך על בכירים. בסך הכל עובדים שמרוויחים 8-9 ברוטו בחודש. לאנשים אין רזרבות, חסכונות, מרווחי ביטחון. לדעתי אם בארץ יהיה זעזוע כלכלי אפילו קטן עשרות אלפי זוגות יקרסו כלכלית ומשם הדרך למיתון קצרה מאוד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה מדבר על 8-9 ברוטו שזה יוצא נניח 6000-7000 ש"ח נטו...

אני מכיר אנשים שמרוויחים הרבה פחות ועושים את הדברים שעליהם אתה מדבר. אין לי מושג איך בן אדם יכול להרשות לעצמו "להתפרע" עם חובות קודמים ובלי חסכונות.

היה איתי עמית לעבודה שהשתכר בשכר מינימום, ואפילו פחות שלקח הלוואה קטנה בשביל סופ"ש בחו"ל.

אמרתי לו: יש לך חובות קודמים, אתה בקושי גומר את החודש אתה עוד חושב על טיסה לחו"ל?

בתגובה הוא אמר לי: אז מה אתה רוצה שאני אעשה? אין דרך אחרת שבה אני אוכל לקחת חופשה בזמן הקרוב...

לאנשים קשה לקיים את המשואה המאוד הפשוטה - לא להוציא כסף מעבר ליכולת הריאלית שלך, לא לקחת הלוואות סתם ולשלם במיליון תשלומים.

מצד שני אני מאוד יכול להבין אותם, מי שנתקע בעבודה "מחורבנת" כנראה שזו הדרך היחידה שלו עוד איכשהו לקחת הפסקה ולהנות מהחיים...

שלא נדבר על זה שהיו איתי אנשים בעבודה שכל יום קנו אוכל בחוץ, שזה שווה ערך פחות או יותר לשעת עבודה במקום שבו עבדתי.

אני מאוד השתדלתי להכין סנדביצ'ים ולהביא מהבית לעיתים מאוד רחוקות הייתי קונה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מצד שני אני מאוד יכול להבין אותם, מי שנתקע בעבודה "מחורבנת" כנראה שזו הדרך היחידה שלו עוד איכשהו לקחת הפסקה ולהנות מהחיים...

גם משהו נחוץ. ללא ספק, גם אם אתה מועט יכולת,

חושב לדעת להנות מהחיים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

נכון, אבל אם אין לך כסף לכך אז לא עושים את זה.

הדורות שלפנינו ידעו לעבוד מאוד קשה לפני שבכלל חשבו על "להנות מהחיים", הם ידעו לחסוך וידעו להקריב(משפחה שלמה בחדר היה מראה נפוץ) - היום "אפשר" לקחת הלוואה ויאללה חופשה בקפריסין על "חשבון הבנק".

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עושים עושים, החיים שבריריים ואפשר להתפגר כל רגע.

פתאום בא איזה פלוץ ש"מתנהל נכון כלכלית" ומזיין לך ת'שכל

שאתה לא אמור לצאת לחופשה כי אתה לא יכול להרשות לעצמך.

אז אני אומר, שאם מישהו רוצה שייצא.

ליברטנים אלה האנשים הכי הזויים, חיים בסרט כאילו כולם נולדים אותו הדבר,

לכולנו יש את אותם התנאים להצלחה.

אני אישית עובד בהיי-טק ומרוויח לא רע. אני יכול להרשות לעצמי דירה, רכב ויציאות

בלי להכנס לחובות + לחסוך פה ושם וגם לקחת איזה טיול קטן לחו"ל פעם בשנה.

אז? אני ישפוט מישהו שמרוויח פחות ממני שרוצה להנות?

אני יודע מה הנסיבות חיים שהובילו אותו לאן שהובילו אותו וצריך להעביר עליו ביקורת בגלל שהוא רוצה לטוס לחו"ל,

אפילו שבשבילו זאת תהיה מעמסה כלכלית ובשבילי פחות? לא! חד וחלק לא.

הכי קל בעולם לחשוב שמה שיש לך, מגיע לך כאיזושהי ברירית מחדל ולא קשור לרקע שלך, למוצא שלך לדברים שאתה

קיבלת ואחרים לא. אז מה לעשות, זה לא עובד ככה בחיים ובחיים שבריריים שאפשר מחר להתפגר, אני אומר, שלהנות מהחיים זה מאסט.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...