שאלה לגבי קול, ואור. - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

שאלה לגבי קול, ואור.


Cha0stAlker

Recommended Posts

היי, יש שאלה שאני מניח שלרבים תשמע מגוכחת, אבל לי אין מושג בנושא: אם לדוגמה יש במקום כלשהו בחלל כמות אדירה של אור, אור השמש מאה מיליארד פעם, וישנם גם גלי קול אדירים. האם יכול להיות שהאור יאט את התקדמות גלי הקול, או להיפך? ועל כדוה"א? (תיאורתית, בהנחה שהאור לא ישרוף אותו והקול לא יפורר אותו..)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

השאלה לא ממש מנוסחת טוב, אז קשה לי לענות עליה. עם זאת, בהחלט ישנה השפעה של קול על אור. ראה ערך בויקיפדיה על האפקט האקוסטו-אופטי.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acousto-optics

שים לב - זו לא אינטראקציה ישירה בין אור לקול. גל הקול יוצר שינויים מקומיים של לחץ אוויר, יוצר מאמץ מכני באויר, והמאמץ הזה משנה מעט את התכונות האופטיות של האויר - ספציפית את מקדם השבירה שלו. אם יש תיבת תהודה שבה יש גל קול עומד, נוצר בה סריג מחזורי של מקדם שבירה מעט שונה וכשאור פוגע בסריג כזה הוא עובר פיזור ודיפרקציה. כך ניתן, למשל, למתג אלומת אור בין שתי זויות ע"י כיבוי והדלקה של גל הקול. אם גל הקול אינו עומד אלא נע, נוצר משהו עוד יותר מעניין והתדר של אלומת האור מוסט בדומה לאפקט דופלר. כך ניתן לאפנן אפנון תדר על גבי אלומת אור.

לגבי השאלה שלך, "כמות אדירה של אור" זה מושג בעייתי לגבי האפקט הזה - תראה אותו כנראה רק עם לייזרים ממקודים וצרי סרט בתדר. גם "גלי קול אדירים" זה משהו שצריך להיות מוגדר יותר - גם גל הקול צריך להיות בתדר מדויק, הוא צריך לנוע באופן שבוא הצורה המרחבית שלו נשלטת היטב והוא צריך לנוע בתווך שבו האפקט האקוסטו-אופטי חזק (לא בכל חומר שינוי מקדם השבירה יהיה גדול באותה מידה).

בקיצור, יש השפעה של קול על אור אבל כדי לראות אותה צריך תנאים מסויימים. כפי שתוכל לראות בכתבה, קיימים התקנים אמיתיים שמנצלים את האפקט הזה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ביקום שהינו מערכת המורכבת מאלמנטים שמצויים אחד ביחס לשני קצת קשה לחשוב על אלמנטים שאין להם שום השפעה אחד על השני , יחד עם זאת השאלה שלך נוגעת להגדרה של האם אור הוא חומר ( מפני שגלי קול עוברים בחומר ) .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 2 שבועות מאוחר יותר...

יותר מזה, גם אם קיים חומר מסביבך ("תווך", כמו אויר, מים וכל זורם אחר) בעל צפיפות אחידה - זורם "בלתי דחיס", גלי הקול לא יעברו (פיזיקה טיפה מורכבת, בגדול ניתן לומר שהזורם יודע מה קורה בכל נקודה ואם ניצור הפרעה בנקודה אחת שאר הנקודות יתקנו את עצמן באופן מיידי ולא תיווצר הפרעה).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...