עבור לתוכן

מנועים קטנים וחסכוניים (ואפילו היברידיים) - שקר אחד גדול?

Featured Replies

פורסם

מעניין אותי מה יעשו בעלי הפריוסים וההיבירדים האחרים כשיצטרכו להחליף מצבר יקר מאוד לרכב בן 10 או 12 שנה.

פורסם

לגבי המנועים הקטנים והמוגדשים - הם אמנם צורכים פחות דלק מנועים רגילים ("אטמוספריים") אבל לא כמו הבטחות היצרן (לפי דיווחים בפורומים שונים). בנוסף, מנגנון הטורבו כולל חלקים נעים רבים נוספים - מנגנון מכני מורכב נוסף, המועד לפורענות. לדוגמה, לאחרונה קנינו רכב חדש ובין היתר התלבטנו אם לרכוש רכב של VAG עם מנוע 1.2 TSI. אבי חקר את הנושא לעומק וגילה שבפורומים שונים בארה"ב לא מעט אשים מתלוננים על בעיות יקרות מאוד במנוע - המשמעות היא שגם אם המנוע אמין והתקלות לא מאוד נפוצות, תחזוקתו יקרה מאוד. מצד שני, למנועים מוגדשים יש יתרון עצום בזמינות כוח ומומנט. אם נשווה את מנוע ה-1.6 הסטנדרטי של VAG למנוע ה-1.2TSI, נגלה שהמנוע הרגיל יפיק 102 כ"ס ב-5600 סל"ד ומומנט מקסימלי 15.1 קג"מ ב-3800 סל"ד, לעומת 1.2 מוגדש המפיק 17.8 קג"מ בטווח סל"ד הרבה יותר נמוך - 1550-4100, ויפיק 105 סוסים ב-5000 סל"ד. המשמעות העיקרית היא שבמנוע מוגדש תסע בסל"ד הרבה יותר נמוך ולכן תצרוך הרבה פחות דלק.

אני נסעתי עם סקודה 1.2 טורבו לטיול ארוך.

התחושה היא כמו מנוע 1600.

הבעיה ברכב זה הגיר הרובוטי 7 הילוכים. הוא כנראה מנסה למצות את המיטב מהמנוע היחסית חלש ואתה יוצא פסיכי מהחלפות ההילוכים שלו.

אין רגע שקט, כל שניה מחליף הילוך.

פורסם

עוד כמה דברים - הסוללות של כל הרכבים ההיברדיים - רחוקים מלהיות ידידותיים לסביבה (לא החומרים, לא השינוע, לא הטיפול ולא הסוף של חייהם)

יתרה מזאת המכונית היחידה עד היום שהרעיון שמאחוריה הוא VIABLE - היא השברולט וולט (המכונית כל הזמן נוסעת על מנוע חשמלי וניתנת לטעינה מחשמל ביתי - מנוע בנזין קטן מטעין הסוללות במידה ונגמרות באמצע נסיעה)

  • 2 שבועות מאוחר יותר...
פורסם

הבעיה ברכב זה הגיר הרובוטי 7 הילוכים. הוא כנראה מנסה למצות את המיטב מהמנוע היחסית חלש ואתה יוצא פסיכי מהחלפות ההילוכים שלו.

אין רגע שקט, כל שניה מחליף הילוך.

השילוב TSI&DSG הוא אדיר, אבל בכל מקרה המנוע אינו חלש והוא עולה בכל היבט מלבד עלות תחזוקה על ה-1.6 הישן. גם אם תחבר תיבה ידנית לשני המנועים תגלה שה-TSI יוצא עם ידו על העליונה.

פורסם

ויש עוד הבדל אחד, אבל פחות משמעותי: אם ה- M3 נסעה קרוב לפריוס, היא נהנתה מחיכוך נמוך יותר עם האוויר. לא אמור להוריד בצורה משמעותית את צריכת הדלק, אבל יכול לתרום כמה אחוזים.

ההבדל הוא שהM3 לא צריכה להתאמץ כמו הפריוס רק כדי לעקוב אחרי הפריוס הרי הM3 היא מכונית מהירה ובעלת אחיזה בניגוד לפריוס
פורסם

אני לא ממש חושב שהבנת על מה איסתרא דיבר.

קיימת תופעה אוירודינמית שבגללה במקרה הזה ה-M3 מנצלת את הפריוס כדי להוריד את הגרר עליה וככה היא צריכה פחות כוח בשביל אות המהירות (כלומר, פחות דלק), בעיקרון זה אותה סיבה שבגללה ציפורים (ומטוסים) טסים במבנה בצורת V, ואם יש לך קצת סבלנות אתה יכול לקרוא על זה פה (באנגלית אבל אין שם משהו מסובך מידי):

http://en.wikipedia.org/wiki/V_formation

זה שה-M3 יותר מהירה לא הופך אותה לחסכונית יותר. שאתה מדבר על אחיזה אני מניח שאתה מדבר על צמיגים רחבים יותר וזה דבר שפוגם בביצועים וכתוצאה מכך בצריכת הדלק ולא משפר אותה, מכיוון שיש יותר מגע עם הקרקע, כלומר יותר חיכוך.

השילוב TSI&DSG הוא אדיר, אבל בכל מקרה המנוע אינו חלש והוא עולה בכל היבט מלבד עלות תחזוקה על ה-1.6 הישן. גם אם תחבר תיבה ידנית לשני המנועים תגלה שה-TSI יוצא עם ידו על העליונה.

עלות תחזוקה הוא פרמטר חשוב מאוד (ועוד יותר מזה כמה תחזוקה הוא דורש ומה הרגישות שלו לפקשושים אלו ואחרים), אבל זה אחד מהמנועים היותר טובים שפותחו בשנים האחרונות.

אני נסעתי עם סקודה 1.2 טורבו לטיול ארוך.

התחושה היא כמו מנוע 1600.

הבעיה ברכב זה הגיר הרובוטי 7 הילוכים. הוא כנראה מנסה למצות את המיטב מהמנוע היחסית חלש ואתה יוצא פסיכי מהחלפות ההילוכים שלו.

אין רגע שקט, כל שניה מחליף הילוך.

סביר להניח שבדיפולט התיבה מכוילת לחסכון בדלק וזה למה כל המשחקים עם ההילוכים. אמנם לא נהגתי אבל אני יודע שלפחות בחלק מדגמי הDSG קיים מצב S (ספורט) שתכלס מושך יותר את ההילוכים.

פורסם

יש לגיר אפשרות תפעול ידני, אני השתמשתי בו כדי לבלום אבל הוא לא כל כך בולם

אומנם הסל"ד עולה אבל אין תחושת בלימה מורגשת כמו בגיר אוטומטי רגיל.

בסה"כ הסקודה כבדה מאוד, נסענו בה 4 מבוגרים. בכביש החוף אין שום בעיה אבל בכבישי הצפון עם גבעות ופיתולים מרגישים את החלפות ההילוכים.

יש צג קטן שמראה את מספר ההילוך ורואים יפה מאוד את הקפיצות של הגיר מ-7 ל-5 או ל-4.

פורסם

יש לגיר אפשרות תפעול ידני, אני השתמשתי בו כדי לבלום אבל הוא לא כל כך בולם

אומנם הסל"ד עולה אבל אין תחושת בלימה מורגשת כמו בגיר אוטומטי רגיל.

אין שום קשר לסוג הגיר, הילוך זה הילוך. אם הרכב לא בלם זה פשוט בגלל שההילוך לא היה "מספיק" נמוך. מנוע TSI 160 למשל מושך את הילוך 2 עד מגבלת המהירות המותרת בישראל ברוב הכבישים... אם הורדת את הגיר מהילוך 7 להילוך 4 וציפית שזה יעשה משהו למהירות - טעית.

אבל זה אחד מהמנועים היותר טובים שפותחו בשנים האחרונות.

המנוע הכי טוב שפותח בשנה האחרונה, אם מסתמכים על פרס מנוע השנה שהוא זכה בו (וגם פרס המנוע החסכוני אאל"ט).

סביר להניח שבדיפולט התיבה מכוילת לחסכון בדלק וזה למה כל המשחקים עם ההילוכים. אמנם לא נהגתי אבל אני יודע שלפחות בחלק מדגמי הDSG קיים מצב S (ספורט) שתכלס מושך יותר את ההילוכים.

בדיפולט התיבה אכן רצה קדימה נורא מהר. למשל, למרות מה שאמרתי קודם על ההילוך השני שמגיע עד 80-90 קמ"ש - התיבה מכויילת כך שבנסיעה רגועה כבר ב-70 קמ"ש היא תהיה בהילוך 7 (!!).

מצב ספורט בתיבת DSG לא סתם "מושך הילוכים" כמו שיש בכל מיני תיבות אוטומטיות, שזה מצב סתמי לחלוטין שלא עושה כמעט כלום חוץ מעוד קצת רעש...

מצב ספורט ב-DSG משנה לחלוטין את ההתנהגות של התיבה. במקום לעבוד על סל"ד נמוך ולהחליף הילוכים כבר ב-3,000rpm, הגיר עובד בעיקר על סל"ד גבוה, ומעלה הילוך רק באיזור ה-8,000rpm. הוא לא "מושך" שום דבר, אין אפילו שניה מבוזבזת. בניגוד למצב "ספורט" בגירים אוטומטיים מיושנים.

פורסם

אצלי בסקודה 1.2TSI המצב קצת שונה אבל בהחלט דומה למה שעמרי אמר.

במקרה שלי כבר בכ-60 קמ"ש אני בהילוך שביעי וזה בדיוק כדי לחסוך דלק (כך התיבה מכוילת). במצב S התיבה (לפחות אצלי) מכוילת כך שהיא כמעט תמיד נמצאת מעל 2000 סל"ד, שם יש את מלוא המומנט וכומבן שהיא "מחזיקה"/ "מושכת" את ההילוכים עד לכ-5000 סל"ד ואף קצת יותר מבלי להעלות מהר להילוכים הגבוהים.

בכל מקרה, סלחו לי שלא קראתי את כל ההודעות, אלא רק את רובן, אבל אני חושב שקל מאוד לסכם את הניסוי של TOP GEAR (שראיתי אותו בתוכנית ד"א) בכך שזה משהו מאוד נקודתי שעובד אך ורק על המסלול ונובע פשוט בגלל שהטויוטה היתה כל הזמן בסל"ד גבוה מאוד ובהאצות בעוד שה-M3 בגלל הכוח הרב לא היתה צריכה להתאמץ כ"כ כדי לעבוד בקצב של הטויוטה. בשום מקום אחר, בטח שלא בעולם האמיתי אם נקרא לזה כך, המקרה הזה יחזור על עצמו.

הטויוטה (וכמעט כל רכב משפחתי נורמאלי אחר) יציג צריכת דלק עדיפה משמעותית על ה-M3 ומכוניות דומות הן בעיר והן מחוצה לה.

פורסם

זה שה-M3 יותר מהירה לא הופך אותה לחסכונית יותר. שאתה מדבר על אחיזה אני מניח שאתה מדבר על צמיגים רחבים יותר וזה דבר שפוגם בביצועים וכתוצאה מכך בצריכת הדלק ולא משפר אותה, מכיוון שיש יותר מגע עם הקרקע, כלומר יותר חיכוך.

לא הכי מדויק. קודם כל אחיזה מורכבת מהרבה יותר מאשר 'צמיגים רחבים'. לשלדה ולמתלים יש חלק מאד מאד גדול בעניין האחיזה.

צמיגים רחבים זה משהו שאולי, בקו ישר, בשיוט רגוע, יכול לפגוע בביצועים.

ברגע שאתה מדבר על מסלול עם סיבובים והרבה האצות והאטות, אז צמיגים רחבים לא רק משפרים את הביצועים אלא חיוניים לביצועים. צמיג רחב עם חתך נמוך (M3) מתנגד לעיוותים פי כמה יותר מצמיג צר בחתך גבוה (הפריוס). זה באופן ישיר מגביר את המהירות בה אתה יכול לפנות בלי להחליק החוצה מהפניה (או להתהפך).

צמיגים רחבים גם נותנים לך להאיץ תחת כח. עם צמיגים דקים אתה צריך לתת פחות גז כדי למנוע החלקה (או אם יש ESP או traction control אז תיתן כמה גז שאתה רוצה אבל הכח ייחתך ולא תקבל את כל ההספק בגלגלים).

כמו כן מרחק הבלימה מתקצר משמעותית עם צמיגים רחבים ונמוכי חתך, בוודאי אם מדובר במהירויות גבוהות.

עכשיו בלי קשר לצמיגים, האחיזה של ה-M3 משמעותית יותר גדולה מהפריוס ולכן כל היתרונות שמניתי כאן מוכפלים (לא רק הצמיגים תורמים לזה, אלא השלדה הטובה יותר, המתלים האוחזים יותר וכו') ובעצם גורמים ל-M3 להיות הרבה הרבה הרבה יותר מהירה בכל מצב.

וכל זה גם גורם לחסכון ניכר בדלק על מסלול.

הפריוס צריכה להאט הרבה יותר מה-M3 לפני כל פניה כדי לא לאבד אחיזה, מה שכמובן גורר האצה חזקה אחרי כל פניה. האצה זו הפעולה הכי בזבזנית בדלק שיש. כמה סדרי גודל יותר גרוע משיוט. כמו כן הפריוס צריכה להאט במרחק רב יותר מהפנייה בגלל מרחק בלימה גדול יותר - מה ששוב גורר יותר האטות והאצות, ולכן עוד בזבוז דלק. באופן כללי אפשר לומר שאם שתי המכוניות האלה נסעו בקצב דומה על המסלול אז זה די ברור למה ה-M3 יצאה חסכונית יותר.

בכל מקרה, בלי קשר לכל האמור פה, אין ספק שהחסכון של מכונית היברידית לא יבוא לידי ביטוי במבחן מהסוג הזה. ההיברידי תורם בעיקר בתוואי עם הרבה עצירות ומהירות איטית, לא במסלול מרוצים. טופ גיר זה בסה"כ (אחלה) שואו, לא מכון מחקר.

פורסם

מבחן יותר אמין יהיה להשוות גם את המכוניות בהתאם למטרתן

כמו שאת הפריוס בחנו בתנאים שבהם עדיפה ה-M3

כך גם צריך לבחון את ה-M3 מול הפריוס ב"שטח" שלה - נהיגה עירונית - עם פקקים לפריקים.

אני לא חסיד גדול של הפריוס (הסוללות כבדות - והליך היצור שלהם \ אורך חייהם - יותר מזיק לסביבה מאשר דלק) - אני עדיין חושב שהרכב ההיברידי שיש לו "עתיד" זה השברולט וולט.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים