עבור לתוכן

קירור אטום ION באמצעות פלטות פלטייר

Featured Replies

פורסם

שלום חברי פורום נכבדים,

יש לי מחשב באוטו (carpc) מבוסס אטום ION מבית אסוס.

הקירור לא מספק, היות והמחשב ממוקם בתא כפפות וזרימת האוויר אפסית. ללא תוספת מאורר 60מ"מ על ההיטסינק המקורי המחשב מגיע ל 90 מעלות במאמץ ונתקע.

הוספתי מאורר 60 מ"מ והמחשב עומד על כ 60 מעלות במאמץ - חשוב לציין שאין קראית טמפ' לION אלא רק למעבד ואני סבור הION חם יותר.

המחשב מחובר באמצעות ספק M4, שהוא ספק ייעודי למחשבי רכב

לM4 מחובר המחשב, כונן SSD, כ 10 USBים (GPS, DVB-T, מצלמת אינטרנט, המגע של המסך ועוד), כמו כן המסך מדגם ליליפוט 629GL מחובר לספק וכן עוד 3 מאוררי 120 מ"מ, 2 40 מ"מ ואחד 60 מ"מ.

אני רוצה לקרר את המחשב באמצעות פלטות פלטייר חלשות, של 60-90W, היות ואני מוגבל בגובה וכי לא מצאתי קירור פאסיבי /אקטיבי בממדים (עד 7 ס"מ גובה).

הבעיה עם הפלטות היא שהם צורכים חשמל.

הM4 מספק כ 250W ולפי מחשבונים באינטרנט ללא המסך הצריכה עומדת על כ 190W.

חשבתי לרכוש ספק M2, שהוא ספק של כ 150W ולהציבו כייעודי למסך וכך יהיה לי יותר מרווח לפלטות, גם את המאוררים אעביר אליו (שמשמשים את לקירור המגברים)

מה דעתכם?

כיצד אחבר את הפלטות למעבד ולION?

האם זה יספק לי את הפתרון שאני מחפש?

האם יש קירור ייעודי לאטום?

האם ידועה למישהו צריכת החשמל של המסך?

פורסם

נשמע שיש לך אחלה מערכת.

אתה יודע שצריך לקרר פלטות פלטייר?

צד אחד נהיה קר והצד השני נהיה מאוד חם ואם לא מקררים אותו אז הצד הקר מפסיק להיות כזה.

פורסם
  • מחבר

כן, אני יודע.

הבנתי שה TDP של האטום והאיון הוא כ 20W, כמו כן הפלטות שארכוש הם של 60-90W והצד החם מגיע לכ60 מעלות.

אני מתכוון למקם עליהם היטסינק פאסיבי אולי אקטיבי.

הם נותנים לי יותר ממה שקירור אוויר יתן לי באזור הזה, ולקרר אותם לא צריך יותר מהיטסינק ומאורר קטן.

אני טועה?

פורסם

אני טועה?

לא בניתי מערכת כזאת בעצמי, כל פעם שחקרתי את הנושא השתכנעתי שזה לא רעיון טוב.

בעקרון, אם אתה רוצה לקרר 100W של חום אז הפלטה תפלוט 200W שאותם אתה תצטרך לקרר.

היתרון של פלטייר זה שהוא מאפשר לקרר למתחת לטמפרטורת החדר, מה שמאוורר ואפילו קירור מים לא מאפשרים.

בקיצור, בתא כפפות סגור זה לא יעזור לך ממה שאני מבין.

פתרון עדיף יהיה קירור מים, עם כל הסרבול שבזה. או שתעשה שם כמה חורי אוורור.

http://www.heatsink-guide.com/peltier.htm

פורסם
  • מחבר

העניין הוא שאני רוצה לקרר 20W של חום, בתוספת הפלטה מדובר ב80-100 וואט של חום. הפלטה תאפשר לי להגיע לטמפ' נמוכה כי גם אם הצד העליון יגיע ל 60 מעלות ההפרש טמפ' עדיין ינפיק לי תוצאה טובה יותר מהמצב הקיים...

לא?

תודה על הקישור, אלמד לעומק.

פורסם

פלטייר בתא כפפות :nono: אתה רק תחמיר את המצב..שכן אומנם תוריד את טמפ' המעבד (באופן תיאורטי) אבל תעלה את פליטת החום..

מה שדרוש ממך פיזור אוויר טוב יותר..מה שלא יכול להתקיים בתא כפפות בחום בארצנו..

אם כבר עדיף לך לחשוב על איוורר טוב יותר לתא הכפפות..לדוגמת הכנסת אויר קר ו"טרי"..

לדגומא אצל חבר שלי בנינו צינור מקידמת הרכב אל עבר תא הכפפות, כאשר אתה נוסע זרימת האוויר גדלה באופן משמעותי..

מעבר לזה יש לך אפרות לבודד חלקים שונים בתא הכפפות או להוסיף מאווררים..

פורסם

פלטייר עובד ב 12V שזה בדיוק מה שהרכב שלך מספק, חבר אותו ישירות למתח של הרכב (דרך ממסר כמובן)

ואין לך שום בעיה של העמסת הספק.

אני לא יודע עד כמה הרכיב הזה רגיש לשינויי מתח, צריך לבדוק את זה, אולי צריך לייצב את ה12V.

פורסם

12V כן אבל יש טעינה שמגיעה גם 14V+- ולפעמיים מתחת ל12V+-..לא הכי יציב..

לדעתי הפלטייר לא מתאים כאן..

פורסם

זה מה שאמרתי. צריך לבדוק עד כמה הפלטייר רגיש לשינויים האלה.

פורסם
  • מחבר

מצבר נותן 12V, אבל זה רק כשהרכב לא מונע.

כשהרכב מונע הוא עובר לאלטרנטור שמפיק 14V ויש ירידות מתח עד 6V גם.

איך אני יכול לייצב אותו?כל הקטע שהספק רכב כבר מיוצב..

בנוגע לבניית תעלת אוורור לתא כפפות, זה מבחנתי האופציה האחרונה. הרכב הוא מרצדס C200 ואני מנסה להימנע מעשיית חורים מיותרים בכל מחיר.

אני ככול הנראה גם ככה ארכוש ספק כוח נפרד למסך, שצורך 10W ד"א, ואחבר גם את המאוררים של המגברים לשם. אני רוצה לקנות M1 אלא אם אצא ספק פחות חזק ובמחיר טוב (יש המלצות?)

אני מחפש עדיין פלטיירים שיצרכו מעט חשמל, משהו בסגנון 60W ופחות. אני גם לא רוצה להגיע לטמפ' פחות מסביבה כי אז אצטרך להתמודד עם עיבוי.

פלטייר של 40 מעלות הפרש יהיה מעולה, כך אוכל לשים היטסינק קטן ולשמור את הצד החם על כ 60 מעלות ואת הצד הקר על כ 20.

אף אחד לא מכיר קירור מוכן ויעיל ותר לאטום איון נכון?

נ.ב

למארז יש מאוררים אגזוז של 40מ"מ ומאורר 80 שודחף אוויר דרך פתחים קטנים, אבל הזרימת אוויר בכללותה בתא כפפות מוגבלת. אפשר עוד לשפר אותה, אני בטוח, אבל אני לא מאמין שארד מ 50 מעלות שזה טו מאץ'.

פורסם

אתה לא צריך לרדת ב50 מעלות..גם טמפ' עבודה של 50-60 בשימוש יום יומי תהיה סבירה..

ואתה לא צריך לעשות שום חורים מיותרים, כל החורים יהיו בתא הכפפות, אף אחד לא יראה את זה..

פורסם

כמדומני שלי ולך יש את אותו הלוח.

פלטייר במקרה הזה פשוט לא שווה את ההשקעה (לדעתי)

הכיוון הוא שדרוג הסינקים של הלוח, לגדולים יותר, וזהו הכיוון שאני אפנה אליו במידה ואמצא לנכון שהקירור המקורי לא מספק אותי.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים