עבור לתוכן

לשמור על חלקי המחשב שלנו יותר !

Featured Replies

פורסם

זה היה בחדשות.......

  • תגובות 38
  • צפיות 3.8k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

אני חושב שמה שKOM מנסה לתאר פה זה מה שהיה קורה למנוע של מכוניות ישנות.

אני אסביר כמה דברים בסיסיים לגבי מנוע של מכונית(שאני יודע):

כשהמנוע של המכונית עובר טמפ' מסויימת מתחיל איזה מאורר במנוע לפעול בכדי לעזור לקרר את המנוע(בנוסף לקירור המים).

כל עוד המנוע עובד לא היית שום דאגה, וגם כשהמפתח סוגר את מערכת החשמל לא היית שום סיבה לדאגה כי המאורר היה יכול לקרר את המנוע.

מה שהיה דופק מנועים של מכוניות ישנות(שלא היית למאורר של המנוע אפשרות להמשיך ולקרר אחרי שמנתקים את מערכת החשמל של האוטו) הוא עיוותים במנוע של המכונית. למה? כי כשהאדם היה מסיים נסיעה עם המכונית, המנוע היה חם(גם לאחר שפעולתו נפסקה) הוא היה צריך לחכות עם המפתח בתוך הסווצי' עד שהמאורר של המנוע "יפסיק" לעבוד ויקרר את המנוע מתחת לטמפ' הסכנה, כי גם לאחר שהמנוע נכבה הוא עדיין חם כי נשאר בו חום. אם הוא היה מוציא את המפתח ממצב של "סגרית המעגל החשמל" המאורר פשוט היה מספיק, והמנוע היה מתחיל לקבל עתוויתות(בעיקר ראש המנוע) ולהתחרבש, למרות שהוא לא עובד. ואז בא הרעיון הגאוני במכוניות חדשות-ישנות(החל מתחילת שנות ה90): גם אם מוציאים את המפתח של האוטו מהמכונית ונועלים אותה, המאורר של המנוע יתחיל/ימשיך לפעול במידת הצורך עד קירור המנוע. אני חושב שזה מה שKOM מנסה להסביר כאן.

כשאתם מכבים את המחשב שלכם, המאורר שנושף על הכונן הקשיח שלכם נפסק, אבל הוא עדיין פולט חום גם אחרי שהוא נעצר. בהיטסינק של המעבד נשאר חום שהמעבד פלט, אבל המאורר כבר לא עובד ואין מה שיזיז את החום ממקום למקום, אותו דבר עם כרטיס מסך. לכן, צריך לבנות מנגנון דומה מאוד לזה שיש במכוניות מודרניות יחסית, שמאפשר למאוררים מסויימים להמשיך לעבוד לאחר קיבוי המחשב(משהו כמו 5 דקות). לדעתי, הפתרון הכי פשוט הוא לחבר את המאוררים החשובים לאיזה ספק AT ישן, ולהדליק אותם כמה רגעים לפני שמדליקים את המחשב, ולכבות אותו כמה רגעים אחרי שמכבים את המחשב עצמו.

פורסם

אני חושב שמה שKOM מנסה לתאר פה זה מה שהיה קורה למנוע של מכוניות ישנות.

אני אסביר כמה דברים בסיסיים לגבי מנוע של מכונית(שאני יודע):

כשהמנוע של המכונית עובר טמפ' מסויימת מתחיל איזה מאורר במנוע לפעול בכדי לעזור לקרר את המנוע(בנוסף לקירור המים).

כל עוד המנוע עובד לא היית שום דאגה, וגם כשהמפתח סוגר את מערכת החשמל לא היית שום סיבה לדאגה כי המאורר היה יכול לקרר את המנוע.

מה שהיה דופק מנועים של מכוניות ישנות(שלא היית למאורר של המנוע אפשרות להמשיך ולקרר אחרי שמנתקים את מערכת החשמל של האוטו) הוא עיוותים במנוע של המכונית. למה? כי כשהאדם היה מסיים נסיעה עם המכונית, המנוע היה חם(גם לאחר שפעולתו נפסקה) הוא היה צריך לחכות עם המפתח בתוך הסווצי' עד שהמאורר של המנוע "יפסיק" לעבוד ויקרר את המנוע מתחת לטמפ' הסכנה, כי גם לאחר שהמנוע נכבה הוא עדיין חם כי נשאר בו חום. אם הוא היה מוציא את המפתח ממצב של "סגרית המעגל החשמל" המאורר פשוט היה מספיק, והמנוע היה מתחיל לקבל עתוויתות(בעיקר ראש המנוע) ולהתחרבש, למרות שהוא לא עובד. ואז בא הרעיון הגאוני במכוניות חדשות-ישנות

(החל מתחילת שנות ה90):

גם אם מוציאים את המפתח של האוטו מהמכונית ונועלים אותה, המאורר של המנוע יתחיל/ימשיך לפעול במידת הצורך עד קירור המנוע. אני חושב שזה מה שKOM מנסה להסביר כאן.

כשאתם מכבים את המחשב שלכם, המאורר שנושף על הכונן הקשיח שלכם נפסק, אבל הוא עדיין פולט חום גם אחרי שהוא נעצר. בהיטסינק של המעבד נשאר חום שהמעבד פלט, אבל המאורר כבר לא עובד ואין מה שיזיז את החום ממקום למקום, אותו דבר עם כרטיס מסך. לכן, צריך לבנות מנגנון דומה מאוד לזה שיש במכוניות מודרניות יחסית, שמאפשר למאוררים מסויימים להמשיך לעבוד לאחר קיבוי המחשב(משהו כמו 5 דקות). לדעתי, הפתרון הכי פשוט הוא לחבר את המאוררים החשובים לאיזה ספק AT ישן, ולהדליק אותם כמה רגעים לפני שמדליקים את המחשב, ולכבות אותו כמה רגעים אחרי שמכבים את המחשב עצמו.

קודם כל הסברת נכון על המנוע ועל איך שיש קירור מים (רדיאטור) וקירור אוויר (בנוסף לרדיאטור) עם מאוורר אחד או שניים (במכוניות חדישות יותר שיש בהן מזגן כמובן). המאוורר הזה פועל גם כשמדליקים את המזגן אפילו אם המנוע עוד לא הגיע לטמפרטורה הגבוהה ביותר שמותרת לו.

טעית בקשר למה שכתבת שהכניסו את הפטנט שהמאוורר ממשיך לעבוד אחרי כיבוי מתג ההתנעה והוצאת המפתח רק בשנות התשעים כי אני נוהג בפיז'ו משנת יצור 87 וגם בה המאוורר מופעל כשהמתג סגור ואני בכלל לא בתוך המכונית אבל לא נורא, זה לא עקרוני.

מה שאני לא מסכים פה זה עם ההשוואה בין המנוע לחלקים במחשב כמו המעבד ! מה בכלל הקשר ? העובדה שהם מתחממים ? אתה משווה בין הכוחות המופעלים במנוע, התנועה של הבוכנות, המאמץ, השמן והחיכוך וכל החום שזה יוצר לבין חתיכת יציקת סיליקון שמריצה את המשחקים במחשב ואת מערכת ההפעלה ועקב כך מתחממת וזקוקה לגוף קירור שהוא פשוט גיחוך אחד גדול מבחינת הגודל שלו (יחד עם המאוורר בגודל של פרפר שמותקן עליו) יחסית למה שמקרר מנוע באוטו ? מנוע אם לא תקרר אותו, יתעקמו לו הבוכנות, יווצרו בו סדקים וזה יהיה נזק רציני מאד. וזה דבר שהוכח וקרה להרבה נהגים מסכנים או סתם רשלנים. לא הוכח שמעבד שמתחמם ואחרי זה מתקרר עם כיבוי המחשב, ניזוק בצורה כלשהי מכך שגוף הקירור שמוצמד אליו עדיין פולט חום. אם מעבד כמו פנטיום ארבע שהסירו ממנו ב-TOMS HARDWARE את גוף הקירור תוך כדי הרצה של משחק, לא ניזוק בכלל, הרי שאין בכלל מה לדאוג בכיבוי המחשב כשהעומס על המעבד יורד לאפס ומתחיל תהליך טבעי של התקררות.

בקיצור, לדאוג לתחזוקה של המחשב זה דבר אחד אבל להיות פרנואיד זה כבר מיותר, לא ? ;)

פורסם

קודם כל הסברת נכון על המנוע ועל איך שיש קירור מים (רדיאטור) וקירור אוויר (בנוסף לרדיאטור) עם מאוורר אחד או שניים (במכוניות חדישות יותר שיש בהן מזגן כמובן). המאוורר הזה פועל גם כשמדליקים את המזגן אפילו אם המנוע עוד לא הגיע לטמפרטורה הגבוהה ביותר שמותרת לו.

טעית בקשר למה שכתבת שהכניסו את הפטנט שהמאוורר ממשיך לעבוד אחרי כיבוי מתג ההתנעה והוצאת המפתח רק בשנות התשעים כי אני נוהג בפיז'ו משנת יצור 87 וגם בה המאוורר מופעל כשהמתג סגור ואני בכלל לא בתוך המכונית אבל לא נורא, זה לא עקרוני.

תודה על המחמאה. בכל מקרה אני מכיר מכוניות מ89 שיש להן את המנגנון הזה(בעיקר איטלקיות) ואני מכיר סובארו לאונה(הבוקסות לא החדשים יותר) משנת 91 שאין להם את המנגון הזה, כך שעשית הערכה גסה, כמעט ורשמתי סוף שנות 80 אבל לא הייתי בטוח.

ואני מבקש ממי שקורה את המודעה הזאתי, לא להתייחס לעניין של מכוניות מעבר לכך, כי אני לא רוצה שהתרד הזה יגלוש לכיוונים אחרים.

מה שאני לא מסכים פה זה עם ההשוואה בין המנוע לחלקים במחשב כמו המעבד ! מה בכלל הקשר ? העובדה שהם מתחממים ? אתה משווה בין הכוחות המופעלים במנוע, התנועה של הבוכנות, המאמץ, השמן והחיכוך וכל החום שזה יוצר לבין חתיכת יציקת סיליקון שמריצה את המשחקים במחשב ואת מערכת ההפעלה ועקב כך מתחממת וזקוקה לגוף קירור שהוא פשוט גיחוך אחד גדול מבחינת הגודל שלו (יחד עם המאוורר בגודל של פרפר שמותקן עליו) יחסית למה שמקרר מנוע באוטו ? מנוע אם לא תקרר אותו, יתעקמו לו הבוכנות, יווצרו בו סדקים וזה יהיה נזק רציני מאד. וזה דבר שהוכח וקרה להרבה נהגים מסכנים או סתם רשלנים. לא הוכח שמעבד שמתחמם ואחרי זה מתקרר עם כיבוי המחשב, ניזוק בצורה כלשהי מכך שגוף הקירור שמוצמד אליו עדיין פולט חום.

באופן כללי, יכול מאוד להיות שהדבר לא הוכח, יכול להיות שבנזק מתמשך לטווח של משהו כמו 20 שנה 30 יכול יהיה נזק מזערי ביותר לגבי מעבד. כבר הוכח שחום, גם בלי קשר לאוברקלוקינג, גורם להתרחבות אפיק הסילקון ובסופו של דבר ל"התעקמות" האפיק שבסופו של דבר מביאה לשגיאות שונות ומשונת. אגב, זה קרה למשהו בFiring Squad אני חושב עם TNT2 והתוצאות נראו מיד. לגבי כונן קשיח, אני חושב שדוקא התפעול שלו די דומה למה שקורא במנוע של מכונית, כי מדובר במנגנון מכני שמסתובב במהירויות עצומות(7200 סל"ד כשחושבים על זה במושגים של מנוע 900 זה המון) ובסוף נעצר ואין עליו שום קירור לאחר שהוא נעצר, ועדיין נשאר חום כלוא בתוכו.

בקיצור, לדאוג לתחזוקה של המחשב זה דבר אחד אבל להיות פרנואיד זה כבר מיותר, לא ? ;)

זה דבר די ברור שיש בינינו תמימות דעים בעניין הזה.....

פורסם

הדיסק הקשיח זה באמת סיפור אחר. הוא מתחמם ולפעמים אפילו מאד , הוא מסתובב מאד מהר (סקזי חדשים מגיעים גם ל-15000 סל"ד ! שזה המון) מנוע באוטו בפעולה נורמלית לא עובר את ה-3000-4000 סל"ד ואם יש הילוך חמישי אז זה אפילו פחות.

לדיסק קשיח כזה יש כנראה (לא לזבליים שקיימים בשוק) מנגנוני הגנה ופיזור חום שממזערים נזק אפשרי שנגרם כתוצאה מפעילות ממושכת ומאומצת ובכל זאת מומלץ קירור אקטיבי כי זה רק יכול להועיל והעלות של זה לא גבוהה..

גם זה עדיין לא משתווה מבחינת העומס והסחיבה שמנוע של אוטו צריך לספק ולכן כל ההשוואה הזאת קצת לא במקום למרות שהרעיון הכללי יפה.

בקיצור - KEEP COOL ! ;D

פורסם
  • מחבר

אהבתי את ההשוואה למכונית, במיוחד שזה גם נושא מאד אהוב עליי...

והרי אתם יודעים שהארדיסק זה נושא כאוב אצלי, וכרגע יש דלתא 92 מילימטר על שני ההארדיסקים אשר נשארים על 3- מעלות... שניהם מסתובבים ב-7200 סיבובים לדקה וכשחושבים על זה זה באמת המון, בטח יחסית לגודל הפיזי של ההארדיסק...

הרעיון עם הספק הנוסף הוא ברור, השאלה אם כדאי לעשות דבר שכזה ?

פורסם

אהבתי את ההשוואה למכונית, במיוחד שזה גם נושא מאד אהוב עליי...

והרי אתם יודעים שהארדיסק זה נושא כאוב אצלי, וכרגע יש דלתא 92 מילימטר על שני ההארדיסקים אשר נשארים על 3- מעלות... שניהם מסתובבים ב-7200 סיבובים לדקה וכשחושבים על זה זה באמת המון, בטח יחסית לגודל הפיזי של ההארדיסק...

הרעיון עם הספק הנוסף הוא ברור, השאלה אם כדאי לעשות דבר שכזה ?

לי אישית לא נראה שיש צורך. אם אתה מרגיש שאתה חייב להמשיך לקרר את המעבד גם אחרי כיבוי המחשב אז אתה מוזמן להוסיף ספק שלא יהיה תלוי בכיבוי המחשב. אין כאן שאלה של להיות או לא להיות. הנזק המצטבר למעבד שממילא לא תשתמש בו יותר משנתיים-שלוש הוא הרבה יותר נמוך מהנזק המצטבר למנוע של מכונית שלא מקבל את הקירור הנכון כי המאוורר לא מסתובב אחרי כיבוי המנוע.

פורסם
  • מחבר

לשמור על ההארדיסק !

פורסם

לשמור על ההארדיסק !

גם זה מיותר

but if you must, then do it

רק אל תשכח לדווח לנו איך זה יצא ;D

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים