מדוע מפצל שקעים נשרף לעיתים? - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדוע מפצל שקעים נשרף לעיתים?


Crash5

Recommended Posts

קרה לי כבר פעמים שנשרפו לי שקעים במפצל שקעים, זה שאתם עושים בו שימוש על מנת לחבר את המחשב, המסך וכל הציוד ההקפי.

הדבר קרה לי בכמה מפצלים שונים וגרם לי לנסות להבין מה המכנה המשותף הגורם לתופעה הנ"ל.

ההנחה שלי היא, שהדבר נגרם עקב קצר פנימי שקורה בתוך השקע עצמו, מה שגורם למוליכים להתחמם לשרוף את השקע.

אם כי, זוהי רק ההנחה שלי ולא ברור לי מה מקור הקצר הזה.

אשמח לקבל הסבר ממישהו שמבין בנושא ואולי אף להסיק מסקנה, מה ניתן לעשות בכדי למנוע את התופעה הזו.

תודה!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה חובר לאותם שקעים שנשרפו? אם מדובר במכשירים זוללי חשמל, דוגמת תנורים, אז הם פשוט מושכים זרם גבוה למדי, והמפצל לא מיועד לעמוד בהם - הוא מתחמם ונשרף. אם מדובר במחשב וציוד היקפי שגרמו לשריפת השקעים אז ככל הנראה מדובר סתם במפצל לא איכותי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הסיבה שמערך שקעים (מפצל) או שקע בודד "נשרפים" היא חום.

(נכון שזה ממש ממש חכם ....... ;D...... ?)

אבל כעת יותר ברצינות:

מה גורם לחום ולמה החום משפיע כל כך.

אז קודם כל, היום מייצרים את האבזרים האלו באיכות נמוכה, מחומרים יותר זולים, כדי למכור בזול. חומרים זולים ופחות עמידים נוטים להתעוות ולהעלות ריח חריכה בחום יותר נמוך שלאבזרים איכותיים לא היה מפריע והעמידות שלהם לחום קבוע לאורך זמן נמוכה מאשר חומרים איכותייים יותר שגם היו יקרים יותר בקניה. כן, יש אמנם תקן לדברים האלו וכל אבזר חשמלי הנמכר בישראל מחוייב לעמוד בתקן וכל סדרת מוצרים מחוייבת באישור מכון התקנים. אבל כבר נתפסו כמויות גדולות של אבזרי חשמל תוצרת עזה, שביניהם לבין עמידה בתקן היה רמחק גדול מאד. סוחרים בישראל יודעים שעם אוהב מה שזול ולקנות טוב ואיכותי אבל לשלם קצת יותר לא כל כך מקובל כאן, אז החמדנות מביאה אותם להפיץ מוצרים כאלו כי יודעים שהאכיפה איננה קיימת והסנקציה הפלילית והעונש שיוטל עליהם זניח. הרבה יותר כדאי כלכלית להסתכן תוך כדי עשיית רווח גדול, כי ממילא השופט רחמן .

עד כאן על הסיבה לחוסר עמידות המוצרים.

החום נוצר מלכתחילה בגלל כמה סיבות.

קודם כל, החום ביחס ישר להספק הנצרך מהשקע. מכישר הצורך 2000 וואט יגרום לחום רב יותר במוליך ובאבזרי החיבור מאשר מכשיר הצורך 500 וואט. אמנם על האבזר (השקע) רשום 16 אמפר, אבל כבר הזכרנו שלא תמיד מה שרשום באמת עומד בתקן..........

אבל החום הזה נוצר בעיקר בגלל מגע גרוע.

בתוך השקע יש לוחיות מתכת (סגסוגת נחושת) היוצרות מגע עם הפין של השקע. כאשר המגע הזה לא מהודק היטב או שטחו קטן מהנדרש, נוצרת התנגדות למעבר הזרם ונגד שעובר דרכו זרם הופך למעשה לגוף חימום.

(טוב, החלטת לשאול בפורום אז צריך לחפור קצת תיאוריה..... :)....)

למה המגע פתאום לא טוב? כי בפנים פסי המתכת האמורים לתפוס את הפינים של השקע הם זולים באיכותם, מתעוותים בקלות ומאבדים יכולת הגמישות שלהם להחזיק היטב בפינים של התקע. יש מערכי שקעים איכותיים בהם כל שקע נמצא כיחידה עצמאית נפרדת והם מחוברים ביניהם במוליכים. ביחידות כאלו גוף השקע ובעיקר תופסני המתכת עשויים הרבה יותר טוב מאשר ביחידות הפשוטות והזולות. קשה למצוא אותם בחנויות כי כאמור חנויות מחזיקות רק מה שנמכר היטב וכבר דיברנו על זה שעם אוהב זול, לא חשובההאיכות. ביחידות הנפוצות יותר בפנים יש מעין פס מתכת אחד ארוך המחבר בין כל חורי השקעים (בהתאמה לתפקיד שלהם כמובן) כאשר המקומות בהם נכנסים הפינים של התקע הם לא יותר מאשר כיפופים בפס המתכת. זה מבטיח שהתפיסה של פין השקע לא תהיה אחידה, לא תהיה חזקה וה"עסק" יתחמם. כתוצאה מהחום יכולת הגמישות של המתכת נחלשת והאחיזה הופכת לגרועה יותר, מה שגורם ליותר חום, מה שגורם להפסד נוןסף של גמישות, מה שגורם ליכולת אחיזה נמוכה יותר, מה שגורם ליותר חום וחוזר חלילה.................

בנוסף יש מי שמחבר למערכי שקעים כאלו כל מיני ספקי כוח, טרנספורמטורים וכד' שנמכרים כתקע גדול היותר מקופסה גדולה וכבדה. חיבור כזה שתלוי באויר מבטיח שלוחיות המתכת הפנימיות האמורות להחזיק בפינים של התקע יתעוותו, יתעקמו ושטח האחיזה במתכת של פין התקע יקטן וגם עוצמת הידוק החיבור תקטן. גם חיבור של מפצל של 3 או 4 אל שקע בקיר ואליו לחבר תלוי עוד איזה ספק כח כזה, מבטיח הרס עתידי של השקע.

הוצאת תקע כאשר מכשיר עובד היא פעולה לא חכמה. קח מכשיר כמו קומקום חשמלי, הפעל אותו. הוצא התקע מהשקע בשעה שהוא עובד ותראה את הניצוץ, שעוצמתו יחסית לעוצמת הזרם ברגע הניתוק. ניצוץ כזה גם הוא יוצר סימני הרס על פני משטח המגע של לוחיות השקע הפנימיות, אשר יפחיתו את שטח וטיב המגע עם המתכת של פין התקע ובכך יתרמו להתחממות.

מה לעשות?

* קודם כל, לקנות מוצרים מתוצרת ידועה כטובה. מוצרי ניסקו הם כאלו, מוצרי ויסבורד טובים, מוצרי פתיה הם סבירים, (כולם יקרים יותר מהזבל הסיני) ויש עוד. לרוב מוצר של חברה ישראלית יעמוד בתקני הבטיחות המינימליים, מה שלא בהכרח מוצרים סיניים זולים שכל מיני יבואנים מביאים ומפיצים אפילו בניגוד לחוק (כלומר בלא העברה לאישור במכון התקנים ולפעמים עם זיוף הסמל של מכון התקנים).

* לכל שקע מתחבר מכשיר אחד. לא להכניס לשקע בקיר מפצל קטן כזה של 3 או 4 שקעים אלא להכניס לתוכו את התקע האחד של יחידת "רב שקע" המחוברת בכבל קצר. מבחינת השקע זה מכשיר אחד, אפילו שבקצה הכבל יש עוד שקעים.

* להשתדל להמנע מתליית ספקי כח או "טרנספורמטורים" על השקע, באופן שיעקמו את החיבורים הפנימיים.

אצל הבת שלי חיברתי ליחידת "רב שקע" כמה ספקים כאלו וחיזקתי אותם עם אזיקונים כדי שיהיו אחוזים היטב אל המפצל (הכוונה ליחידת "רב שקע" עם כבל שמתחבר לשקע בקיר) ולא תלויים ממנו. אפשר גם להניח המפצל על גבו כך שספק הכח יהיה מונח מלעלה ולא תלוי ומושך משקל כלפי מטה.

* כמובן לא לעבור מגבלת הספק מותר (ומכאן - מגבלת זרם מותר) בחיבור מכשירים ליחידת "רב שקע".

* כאשר יש הרבה הכנסות והוצאות של ספקי כח / טרנספורמטורים ומרגישים שהאחיזה של השקע בפינים של התקע כבר לא חזקה וזה נכנס ויוצא בהחלקה קלה מדי - לא להתעצל ולזרוק את המפצל (הכוונה ליחידת "רב שקע" עם כבל שמתחבר לשקע בקיר) ולקנות חדש. זה יותר זול מלטפל בשריפה שנגרמה בגלל דבר כזה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ראשית, תודה רבה על ההשקעה בהסבר המפורט והמקצועי.

דבר שני, אני מנסה להבין שני דברים:

אבל החום הזה נוצר בעיקר בגלל מגע גרוע.

בתוך השקע יש לוחיות מתכת (סגסוגת נחושת) היוצרות מגע עם הפין של השקע. כאשר המגע הזה לא מהודק היטב או שטחו קטן מהנדרש, נוצרת התנגדות למעבר הזרם ונגד שעובר דרכו זרם הופך למעשה לגוף חימום.

1. מבחינה חשמלית, מדוע בכלל נוצרת התנגדות כאשר המגע בין פין התקע והמוליך הפנימי של השקע רעוע ולא מהודק כראוי?

2. במידה ואכן נוצרת התנגדות, התנגדות זו אמורה להגביל עוד יותר את כמות הזרם אשר תזרום במוליכים מה שאמור להוריד את ההספק הנצרך וכך את החום המתפזר.

החישוב נעשה בצורה הבאה:

התנגדות עולה

I=V/R

לכן הזרם יורד

P=I*V

לכן ההספק יורד

האם אני טועה במשהו?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ראשית, תודה רבה על ההשקעה בהסבר המפורט והמקצועי.

דבר שני, אני מנסה להבין שני דברים:

1. מבחינה חשמלית, מדוע בכלל נוצרת התנגדות כאשר המגע בין פין התקע והמוליך הפנימי של השקע רעוע ולא מהודק כראוי?

2. במידה ואכן נוצרת התנגדות, התנגדות זו אמורה להגביל עוד יותר את כמות הזרם אשר תזרום במוליכים מה שאמור להוריד את ההספק הנצך וכך את החום המתפזר.

החישוב נעשה בצורה הבאה:

התנגדות עולה

I=V/R

לכן הזרם יורד

P=I*V

לכן ההספק יורד

האם אני טועה במשהו?

יש גם התנגדות משטחית של המגע בין השקע לתקע.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ראשית, תודה רבה על ההשקעה בהסבר המפורט והמקצועי.

דבר שני, אני מנסה להבין שני דברים:

1. מבחינה חשמלית, מדוע בכלל נוצרת התנגדות כאשר המגע בין פין התקע והמוליך הפנימי של השקע רעוע ולא מהודק כראוי?

2. במידה ואכן נוצרת התנגדות, התנגדות זו אמורה להגביל עוד יותר את כמות הזרם אשר תזרום במוליכים מה שאמור להוריד את ההספק הנצרך וכך את החום המתפזר.

החישוב נעשה בצורה הבאה:

התנגדות עולה

I=V/R

לכן הזרם יורד

P=I*V

לכן ההספק יורד

האם אני טועה במשהו?

ברגע שהמגע רופף ההתנגדות באותה נקודה גדלה היות וההתנגדות נמצאת ביחס הפוך לשטח החתך של המוליך, אך היא לא גדלה מספיק כדי להקטין משמעותית את הזרם הכללי במעגל. ההספק שיתפתח באותה נקודה יהיה I^2*R. החום שמתפתח פרופורציונלי להספק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

גם האויר הוא סוג של התנגדות אם המרחק מיקרוני.

גם מוליך הוא התנגדות, אמנם נמוכה יחסית, המתחמם כאשר עובר בו זרם. כדי למנוע שריפת מוליכיםפ המציאו מנתקי עומס יתר מה שנקרא חצי-אוטומט או נתיכים ובעבר היה נקרא "פקק".

כאשר שטח המגע בין המשטחים יורד כי לא כולו אחוז היטב כל השטח שלו אז זה כמו להעביר זרם במוליך בעל חתך שטח קטן יותר.

הנוסחאות נחמדות רק לא תמיד יישימות כפי שכתבת אותן.

מה דעתך על חישוב חום כפונקציה של התנגדות?

איזה ערך של התנגדות נדרש כי לחמם 10 ליטר מים ב-40 מעלות בתוך שעה אחת? (פעם עניתי על שאלות כאלו, היום כבר ממש לא זוכר הנוסחא של חישוב קילוקלוריות וכמה וואט צריך לשם כך).

קח גוף חימום. בדוק התנגדות. אחת הדרכים לבדוק תקינותו.

אבל כל זה לא חשוב. מה שחשוב זה דרך ההתנהגות כלומר השימוש הנכון והבטיחותי באבזרים ומכשירם חשמליים.

כמו שהיה אומר המדריך שלי כשלמדתי להסמכה: לא, לבדוק אם יש מתח על ידי נגיעה מהירה זו לא דרך נאותה אלא אם יש לך רגל מעץ.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מממ הפעם היחידה שבה נשרף לי שקע (ולמעשה דפק את כל הבית כי כנראה היה קצר) הייתה כשהספק של הראוטר נשבר (באזור של החיבור לשקע), וזה שרף את המוליכים בתוך המפצל עם השקעים (באמת ראיתי אח"כ כשפתחתי אותו שהיה אזור שרוף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...