זוכרים את המשחקים הנוסטלגיים והייחודיים בכיכובה של הלטאה המדברת? הצטרפו אלינו למסע בזמן עם סדרת משחקים שהפכה לסוג של קאלט
עם התקדמות הטכנולוגיה, משחקים הופכים להיות מורכבים יותר גרפית, ואיכות הפקתם עולה משנה לשנה. אבל בעוד שמשחקים חדשים כבודם במקומם מונח, למשחקים נוסטלגיים שמורה לכולנו פינה מיוחדת בלב. בפינת הנוסטלגיה של גיימג'מס תוכלו להצטרף למסע בנבכי הזמן בו נגלה מחדש משחקים קלאסיים שהיוו חלק מהילדות שלי ושל כל מי שנולד בשנות השמונים והתשעים.
הפעם אנחנו הולכים לחזור בזמן לאמצע שנות התשעים, תקופה שהסתיימה בנוקאאוט של נינטנדו וסוני על פני כל קונסולה אחרת שהייתה קיימת בשוק, וגרמה ללא מעט חברות לסגור את הבסטה ולהפסיק לפתח קונסולות לעד. אחת מאותן קונסולות שהלכו לעולמן בטרם עת הייתה ה-3DO, ואחד המשחקים המזוהים ביותר איתה היה משחק פלטפורמה מקורי בשם GEX, שקיבל בהמשך גם גרסאות לפלייסטישן ולמחשב האישי.
GEX הוא לטאה מדברת וחדת לשון מבית היוצר של Crystal Dynamics, כן כן החברה שירשה את הפיתוח של Tomb Raider מחברת Eidos, והיה הנסיון שלהם ליצור דמות מסקוט עבור החברה. לצערינו הוא לא ממש צלח את מחסום הזמן והפך לשריד של העבר, אבל זה לא אומר שזאת לא הייתה סדרת משחקים מוצלחת למדי.
המשחק הראשון יצא לאור בשנת 1995, ואני די בטוחה שאף אחד מהאנשים ששחקו בו כשהיו ילדים לא זוכר את סיפור הרקע ההזוי למדי שלו, שכלל את ההתמכרות של GEX לצפייה בטלוויזיה לאחר שנכנס לדיכאון בעקבות מות אביו בתאונה כשעבד ב-NASA, כן כן, סוכנות החלל של ארצות הברית.
לאחר שגם דודו נפטר והוריש לו סכום עצום של כסף, אנחנו פוגשים ב-GEX צופה בטלוויזיה הענקית שרכש בכספי הירושה, כשיישות בשם REZ, האדון של מימד המדיה, חוטף אותו לתוכה במטרה להפוך את GEX למסקוט החדש של תוכניות הטלוויזיה ולהשתלט על העולם (אני באמת לא ממציאה את כל זה!).
בתור GEX המטרה שלנו היא לעזור לו לצאת מהטלוויזיה ע"י איסוף שלטים שמפוזרים ברחבי השלבים. כל שלב מעוצב בהשראת סגנונות שונים של תוכניות טלוויזיה וסרטים. למשל סרטי אימה, סרטי קונג-פו, סרטים מצויירים ועוד.
מלבד לעיצוב השלבים המקורי – גם המשחקיות שלו הייתה חכמה במיוחד לנצל את היכולות של גקס בתור לטאה. כך שהוא יכול היה למשל לטפס על הקירות שברקע, להשתמש בזנב בתור קפיץ, בלשון כדי לאסוף בונוסים ועוד. עוד נקודה לזכותו הוא הסאונדטרק הנהדר והקליט שלו, שמתאים עצמו לכל אחד מסוגי השלבים.
ארבע שנים מאוחר יותר משחק המשך שנקרא Gex: Enter the Gecko יצא לפלייסטישן כשהוא מדלג ומתעלם כבר מה-3DO שהפך בינתיים לזכרון רחוק, וכמו לא מעט משחקים באותה תקופה עבר הסבה לתלת מימד. העלילה הפעם לא הייתה הגיונית יותר מקודם.
GEX נאלץ לשוב לעולם הטלוויזיה כדי להציל את העולם מ-REZ בשנית, לא לפני שנחטף ע"י סוכנים מהממשלה שמשחדים אותו לעשות את זה, לאחר שסירב לעזור להם בהתחלה. למה הוא צריך עוד כסף כשהוא ירש מליונים מהדוד שלו במשחק הקודם? נו, כבר הבנו שהגיון זה לא בדיוק השם השני של GEX.
בכל מקרה, הרעיון של המשחק זהה לזה של הראשון וההבדל הוא למעשה התלת מימד והשלבים החדשים. התלת מימד רק הוסיף פן חדש למשחקיות ודרכים יצירתיות נוספות לנצל את היכולות של GEX. השלבים בו היו מקוריים, עם אתגרים חדשים מהסביבה התלת מימדית, היו בו דברים לאסוף, מבחר תלבושות שאפשר היה לפתוח עבור הדמות ועוד.
שנה לאחר מכן, יצא המשחק האחרון בסדרה: Gex 3: Deep Cover Gecko. גקס שוב צופה בטלווזיה כשפתאום התוכנית נקטעת והוא מקבל שדר מבחורה שטוענת ש-REZ חזר והיא נחטפה על ידו. GEX שמחליט להציל אותה, ממהר למעבדה הסודית שלו כדי להכנס בשלישית לעולם הטלויזייה.
עם המשחק השלישי אפשר היה לקבל את הרושם ש-Crystal Dynamics החליטו לשחק על בטוח כי המשחקיות לא השתנתה כמעט כלל מהמשחק השני, והעלילה הייתה עצלנית אפילו בסטנדרטים של כל הסדרה. אבל עדיין, המשחק הרגיש מלוטש יותר. אם במשחק השני לא היה כמעט שוני בעיצוב הסביבה בין שלבים באותו האזור, במשחק השלישי כל שלב נראה אחרת. במשחק היו גם יותר דברים לאסוף ובונוסים נסתרים, אז למרות שלא שינה יותר מדי מהנוסחה, הוא בכל זאת היה מהנה.
אז למרות טרילוגיה די מוצלחת של משחקים, GEX לא זכה להופיע באף משחק חדש מאז, וייתכן שהוא היה דמות מאוד תקופתית ולא היה מתאים כל כך לסביבה המודרנית בכל מקרה. עדיין, אלו משחקים שכיף להזכר בהם ואפילו נחמד לשחק גם כיום.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems