רבות דובר על חוסר היעילות של מכוניות פרטיות מול תחבורה ציבורית, וסרטוני האנימציה הללו מצליחים להציג זאת באופן משכנע
פרוייקט הרכבת הקלה באיזור גוש דן גורם לפקקים גדולים ולהפרעות קשות בתנועה. רבים מבינים את משמעות הסיסמה של הפרוייקט הגדול "קשה עכשיו – הקלה אחר כך", אך מעבר לסיסמאות קליטות עולה השאלה עד כמה באמת מייעלת תחבורה ציבורית את התנועה במרחב העירוני העמוס. חברה לניהול תחבורה בשם PTV Vision Traffic הוציאה שלושה סרטוני הדמייה המדגימים כמה זמן לוקח להעביר 200 אנשים מעבר לקו עצירה בצומת מרומזר. המטרה היא להמחיש עד כמה מכוניות פרטיות אינן יעילות באיזורי תחבורה עירוניים עם מספר רב של צמתים ונקודות עצירה.
הסרטון הראשון מציג את העברתם של 200 אנשים בחמישה סוגים של אמצעי תחבורה. מוצג בו טור של 133 מכוניות בתפוסה ממוצעת של 1.5 אנשים למכונית, לצד טור של 10 אוטובוסים שבהם 20 אנשים בכל אחד. הטור השלישי מציג 5 רכבות קלות שבהן 40 אנשים בכל אחת, ברביעי – 200 אופנוענים והטור החמישי והאחרון מציג 200 הולכי רגל.
התוצאות: בעוד שהרכבות והאוטובוסים חצו כולם את קו הצומת עם 200 האנשים שבתוכם בתוך כ-30 שניות, הרי שלמכוניות פרטיות לקח התהליך יותר מ-4 דקות. אגב, הולכי הרגל השיגו את האופנוענים בביצוע המשימה.
עבור אלה המטילים ספק בנתונים לגבי התפוסה הממוצעת במכוניות ובאוטובוסים – הוציאה החברה סרטון נוסף, המציג את כלי הרכב הציבוריים והפרטיים בתפוסת נוסעים מלאה. במקרה זה חצתה התחבורה הציבורית במלואה את הקו האדום בתוך כ-15 שניות בלבד, והמכוניות – רק אחרי הרבה מעבר לדקה.
כדי להעביר 200 נוסעי מכוניות פרטיות בתוך אותו פרק זמן כמו בתחבורה ציבורית, יש צורך לסלול עבורן 8 נתיבים מקבילים תוך בזבוז רב של שטח נדל"ני יקר במרחב עירוני צפוף.
התוצאות המרשימות שנמדדו לתחבורה הציבורית בטלות, כמובן, כאשר אוטובוסים נמצאים באותו נתיב יחד עם מכוניות. מכאן ניתן להבין את מידת החשיבות של הקדשת נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית בלבד, וכמובן – עד כמה מפריעות לתנועה מכוניות הנכנסות לנתיב זה תוך גרימת עיכוב למאות נוסעים. עכשיו רק נותר לחכות ולקוות לתחבורה ציבורית יעילה, זמינה, זולה ונוחה במהרה בימינו.