מדריך: איך לרכוש מערכת סטריאו משומשת - עם דגש על מערכות וינטאג' - אודיו וקולנוע ביתי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדריך: איך לרכוש מערכת סטריאו משומשת - עם דגש על מערכות וינטאג'


anatoli

Recommended Posts

איך לרכוש מערכת סטריאו משומשת - עם דגש על מערכות וינטאג'

בטרם קריאת מאמר זה, הייתי ממליץ לקרוא את המאמר הקודם שלי, מבוא למערכות סטריאו וקולנוע ביתי. במאמר הבא אני עושה שימוש במספר מושגים ומתבסס על הבנה מינימאלית שלחדשים בתחום ייתכן ותהייה חסרה חלקית. קריאה של מאמרי הקודם תיישר קו ותאפשר הבנה מלאה ומיקסום התפוקה ממאמר זה.

וינטאג'?

נתחיל מהשאלה הראשונה תמיד. מהי בכלל מערכת וינטאג'. ובכן. מערכות וינטאג' נבדלות מאחיותהן, שהן מערכות "משומשות" בלבד עקב גילן המופלג. מערכות וינטאג' אפשר להגדיר ציוד מתקופה רחבה מאוד. עם זאת, השימוש שלנו יהיה פחות או יותר מתחילת-אמצע שנות ה-70 עד אמצע שנות ה-80 (עם חריגות קלות לפה או לשם).

היחוד של המערכות האילו אל מול מערכות חדשות/משומשות אחרות מלבד גילן הוא התמורה למחיר. עקב גיל הרכיבים מחירם בדר"כ נמוך מאוד ביחס לתמורה. כמו כן, התקופה הזו הייתה תקופה שבה יוצרו הרבה רכיבים מוצלחים מאוד בטרם יצרנים גדולים רבים הפכו לחברות מדבקה או לחברות תחתית (ע"ע Sansui וכו').

47311233qb9.jpg

אז מי בכלל צריך מערכת שכזו, וכמה זה יעלה לו?

נתחיל מהתקציב, ופה גם נקבל תמונה חלקית של אלה שמערכת שכזו תתאים להם. מערכות וינטאג' אפשר למצוא בגרושים. אני לא מגזים כשאני אומר שכבר רכשתי עבור קרוב משפחה מערכת וינטאג' מצוינת (דוגמאות יגיעו בהמשך) שלמה ב-500 שקלים בלבד. עם זאת, ברוב המקרים מתחילים מתקציב מעט גבוה יותר של איזור ה-800-1000 שקלים וצפונה. מי שמגיע לתקציב מכובד יותר של 3000-5000 (כל אחד לפי ההעדפה האישית שלו) כנראה שיחפש ציוד מודרני יותר (גם אם משומש).

בכדי לראות האם מערכת וינטאג' מתאימה לו, צריך אדם לשאול עצמו כמה שאלות. הראשונה היא האם הוא נופל בתוך התקציב המדובר. השנייה היא האם יש לו בעיה עם ציוד משומש בכלל, ובציוד וינטאג' (שיהיה מטבעו בן 20 ומעלה) בפרט. כמו כן, חשוב לשאול האם יש לו את הכח לחפש אחר הציוד הזה, שכן למצוא מערכת וינטאג' יהיה קשה יותר מאשר לקנות מערכת 2.1 בסיסית לדוגמא.

ולבסוף, מספר שאלות שקשורות יהיו לצליל שנקבל. מערכת וינטאג' תהייה תמיד מערכת סטריאו בלבד (2.0), כמובן שמי שירצה ללכת לחנות ולקנות סאב ולהוסיף, יוכל. אבל סאבים וינטאג' פשוט אין. מבחינת גוון הצליל, מערכות וינטאג' שונות לחלוטין ממערכות 2.1 למחשב. מערכות וינטאג' יישמעו כמו שמערכת סטריאו אמורה להישמע. עם צליל מלא בכל הספקטרום. מערכות 2.1 (או כמו שאני אוהב לכנותן, קופסאות אשל מנגנות) לא יודעות לעשות זאת. הן מחסירות מידע בתחום הביניים (גם היקרות ביותר כדוגמת ה-iDome) והן מכילות אלמנט באס (אשר בשגגה/מטעמי יח"צ נקרא סאב-וופר כשלמעשה הוא רחוק מאוד מכך) אשר לא משתלב כראוי עם המערכת, אך בגלל העוצמה שלו שגבוהה מדיי, הרבה אנשים חדשים בתחום מפרשים זאת כאיכות גבוהה. עליכם יהיה לבחור האם הצליל שאתה מחפשים הוא הצליל של מערכת 2.1, או צליל מעודן יותר שיכוון גבוה יותר לעולם הסטריאו.

הצילו! כמה בלגאן!!

אז בחרתם לרכוש מערכת וינטאג', אבל איך מתחילים? מה לחפש? איפה? איך לבדוק? ראשית, בהתאם לתקציב ולגודל החדר כדאי להחליט האם הכיוון הוא רצפתיים או מדפיים. רצפתיים יפיקו באס מלא יותר, אך ידרשו גם חדר גדול יותר, ובדר"כ גם מרחק ישיבה גדול יותר מהרמקולים. לאחר שהחלטם על סוג הרמקולים (ואגב, לא חובה לעשות את ההפרדה מראש, ניתן ואף כדאי לבדוק את שתי האפשרויות ולהחליט לאחר התנסות), וברור לכם שתצטרכו לשדך להם גם מגבר, הגיע הזמן להתחיל בחיפושים. אז, איפה מחפשים? אנחנו אומנם מחפשים ציוד וינטאג', אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להשתמש במשהו קצת מודרני יותר כמו מחשב ואינטרנט. אז המקור הראשון שקופץ לראש, איך לא, הוא לוחות המשומשים, הן אתרי היד-שניה, והן אתרי הסטריאו והקולנוע-ביתי. ישנם רבים כדוגמת Homeless, Hometheater, dtown, אפילו פה בלוחות של HWzone קופץ מדיי פעם איזה פריט ציוד שכזה. אך ללא כל ספק, האתר בעל הפוטנציאל הרב ביותר הוא yad2. כמות הציוד שם רבה מאוד. אבל, עם הכמות, לא באה האיכות. תצטרכו ללא כל ספק לעשות סלקציה רבה למודעות שקופצות מול עינכם, יקפצו הרבה רכיבי מדבקה ומערכות זוועתיות אשר ניסיון ילמד איך לסנן אותן. מלבד אתרים אילו, ישנן חנויות/מעבדות אלקטרוניקה שמתעסקות בתחום באופן מקצועי. ניתן לבדוק בחנויות סטריאו אשר ידוע כי עושות תיקונים וסוחרות בציוד שכזה (לדוגמא פיוז מגבעתיים, רדיו-הכוכב בקינג-ג'ורג' שלשתיהן יש אתר אינטרנט), וניתן פשוט לעבור פיסית במעבדות אלקטרוניקה ליד ביתכם ולשאות האם יש להם ציוד שכזה שהם רוצים למכור. מקור נוסף תאמינו או לא, הוא פשוט לחפש באיזור של הבית. אנשים לעתים זורקים ציוד כזה פשוט כי הם לא מודעים לערכו (גם לזה, תבוא דוגמא בהמשך).

ובכן, אז מצאנו מודעה מעניינת. איך יודעים האם מדובר על מוצר ששווה משהו? לצערנו, קשה לדעת לעיתים רבות. צריך ניסיון בתחום. יש דרכים לשפר את הידע בנושא כדוגמא קריאת דיונים רלוונטיים בפורום, קריאה באתרים שנוגעים לתחום (לדוגמא Legendary Audio Classics), ופשוט לעבור מדיי פעם על הלוחות. אך ישנם דברים שניתן לעשות גם ללא יידע מוקדם. לדוגמא, כדאי להריץ חיפוש של הדגם בגוגל, לחפש כמה שיותר מידע. ניתן לשאול בפורום על אותו הדגם ולחכות לתגובות מאנשים שמכירים אותו. כדאי תמיד גם לבדוק שמדובר על חברה אמיתית ולא חברת מדבקה (לדוגמא, חברת Peerless הדנית אשר בעבר ייצרה , בימינו מייצרת רכיבים לרמקולים בלבד, אך חברה ישראלית מנצרת החליטה לשאול את שמה ומייצרת מוצרי מדבקה זולים תחת שם זה, כמובן שרמת המוצרים היא שנות אור מהשם המקורי).

אז מצאתם דגם, החלטתם לבדוק נתונים שלו ברשת, מה מהנתונים רלוונטי לכן, ומה חשוב יותר? בדר"כ אני אומר שאין קשר בין נתונים לבין . בדר"כ זה גם נכון. נתונים כמו הספק לדוגמא לא יקבעו כמה חזק או כמה טוב תשמעו. עם זאת, האמרה הזו נובעת בחלקה מהעובדה שהנתונים בציוד בימינו רחוקים מאוד ממה שהציוד באמת עושה. מה לעשות, היצרנים משקרים. לפני 20-30 שנה, שיקרו פחות. אז על מה כדאי להסתכל? אין הרבה דברים שמעניינים אותנו. כדאי לבדוק בעיקר כמות וסוג החיבורים שישנם (נרחיב בעוד מספר שורות), וההספק. את ההספק כדאי לקחת בעירבון מוגבל. כשבאים מהנתונים הבומבסטיים של ציוד מודרני יותר, פתאום מגבר של 30וואט לערוץ נשמע כמו צעצוע. תהיו בטוח שהוא יוכל בלי הרבה בעיות להביא רמקולים לקצה גבול היכולת. במידה וידוע לכם שהרמקול שלכם דורש מגבר חזק, כדיא לחפש מגבר של 40-50 וואט ואף יותר, אך ברוב המיקרים הספק של 30 וואט יהיה מספק חלוטין.

97295550yo3.jpg

לא לפחד, הוא כבר אכל צהריים

הבטחתי הרחבה על החיבורים שתקבלו בציוד ותיק יותר, והנה אני מקיים. בדר"כ ציוד ותיק יותר יכיל מספר כניסות/יציאות של טייפ עם אפשרות של הקלטה מכניסה אחת לשנייה. עם זאת, חיבורים שיימצאו כמעט תמיד יהיו phono אשר מיועד לחיבור לפטיפון. עקב העכבה והמתח של הפטיפון, נדרשת כניסה מיוחדת שתיישר קו עם כניסות Line סטנדרטיות, וכניסה זו מיועדת לכך. אין טעם לחבר לכניסה זו מכשיר שאינו פטיפון, מלבד רעשים ועיוותים לא תקבלו דבר. כמו כן, ברוב המקרים יימצאו עוד 2-3 כניסות עם שמות כמו tuner, aux, tape כל הכניסות האילו יהיו כניסות סטנדרטיות לחלוטין בעכבה שלהן וברגישות שלהן, וניתן להתשמש בהן בלי שום בעיה.

כמו כן, מגברים ישנים יותר כללו בדר"כ אפשר לחבר 2 זוגות רמקולים. זה לא אומר שתקבלו "חצי-סראונד" עם 4 רמקולים. זה אומר שאפשרי לחבר 2 זוגות רמקולים ולמתג בינהם (A/B/A+B) הדבר נחמד מאוד למי שרוצה לדוגמא רמקולים קטנים למחשבים, ורמקולים גדולים יותר לסטריאו, או למישהו שרוצה הספק גבוה יותר (כדאי להיזהר לא להגביר יותר מדיי במצב ששני זוגות הרמקולים עובדים יחד, אחרת יכול להיגרם נזק למגבר עקב דרישת זרם מוגברת.

46347822al3.jpg

איך לבדוק ציוד בכלל?!

אז מצאתם מודעה מעניינת, התקשרתם לבחור, קבעתם להיפגש, הגעתם, אתם מסתכלים על הציוד, ועושים מה?! אז ראשית, צריך להבחין בין הרכיבים. נתחיל מרמקולים. כשבודקים רמקולים מתחילים מבדיקה חזותית. התיבה עצמה בדר"כ לא תהווה בעיה. שריטות למיניהן לא מעניינות אותנו, בגיל 30 גם לכם יהיו מספיק שריטות. כמובן שאם יש בתיבה סדקים/הפאות לא מחוברות כראוי כדאי להיזהר ובדר"כ להגיד יפה שלום ולהתראות. מה שכדאי לבדוק יותר מכל הוא את הרכיבים הדינאמיים (הדרייברים). ראשית מבט חטוף עליהם שהם לא קרועים/מקומטים. במידה וכן לא חייב לוותר, אך לאנשים חדשים בתחום הייתי ממליץ לרדת מהעניין ולא להתעסק עם ציוד שהאלמנטים שלו לא נראים תקינים. אחרי שראיתם שאין קמטים/קרעים, יש לבדוק שהטוויטר, ושהסראונד של הוופרים לא התייבשו. ניתן פשוט בעדינות להעביר אצבע על הסראונד של הוופרים (העיגול שמודבק בקצוות בין מסגרת הפלסטיק/ברזל לחלק שזז בדרייבר). במידה והם עשויים מגומי לא תהייה בעיה כמעט לעולם. במידה ומדובר על רכיבים מספוג אחרי 20-30 שנה הם כנראה כבר יתייבשו ויתחילו להתפורר. ניתן לתקן אותם, אך תיקון יעלה 250-350 שקלים לזוג רמקולים בדר"כ.

אחרי שסיימנו עם הבדיקה הויזואלית, עוברים לבדיקת השמיעה. מתחילים להאזין לרמקולים. דבר ראשון. מוודאים שכל הרכיבים פועלים, פשוט מצמידים את האוזן (בעוצמה לא גבוהה) לכל רכיב ברמקול ומוודאים שאין רכיבים שלא עובדים/עובדים לסירוגין. לאחר מכן מקשיבים שאין קולות של "חירחורים" מהוופרים. וופרים שניזוקו בדר"כ ישמיעו את זה מהר מאוד. לאחר מכן מתיישבים ומתחילים להאזין לקטע כלשהו. 2-3 דקות לכל היותר. אחרי שעשיתם זאת, מכבים את המגבר, מחליפי בין הרמקולים (פיסית מנתקים את הכבלים מהרמקולים, ומחליפים בינהם). מתיישבים, ומאזינים שוב לאות הקטע ומוודאים שהקטע נשמע זהה. הסיבה לבדיקה הזו היא שאם יש בעיה של אחד האלמנטים שתתבטא בהפרשי עוצמה קטנים, זו הדרך היחידה לבדוק זאת.

בואו נעבור לבדיקה של מגברים. ניתן לעשות בדיקה חזותית מהירה, אך הרבה מידע לא נקבל ממנה. ממשיכים לבדיקת המישוש. מדליקים את המגבר כשהוא מחובר לרמקולים, ומתחילים לשחק עם החוגות. ווליום, בורר הכניסות, אקוילייזר. מה שאנחנו בודקים הוא שאין רעשים. כמובן שבציוד ישן כל כך יכול להיות רעש מדיי פעם עקב לכלוך שנכנס לחוגות. כל עוד זה בגבול הטעם הטוב אין בעיה. אם זה משהו שפשוט לא נפסק אז הדבר יכול לדרוש גם החלפה של החוגה. כמה עשרות שקלים במעבדת אלקטרוניקה מסדרות אתכם, אך אם צריך להחליף 4 חוגות, זה כבר יכול להגיע סכום שיהיה גדול מכדי להתעלם ממנו. עכשיו מחברים איזשהו נגן ומתחילים להאזין למוזיקה. גם עכשיו משחקים עם החוגות שוב (לא להגביר יותר מדיי!) ומוודאים שאין ניתוקים. גם כן, ניתוקים קלים יכולים לנבוע מלכלוך, אך אם מדובר על פשוט תחום שלם של הסקאלה שבו מנותק רמקולים אחד/שניהם ייתכן מאוד שתידרש החלפה של החוגה. בקיצור, להמשיך להאזין עוד כמה דקות ולוודא שאין רעשים/בעיות מוזרות (כמו לדוגמא המגבר כבה ונדלק שוב מייד, מה שמצביע על בעיית מגעים בדר"כ).

59275881eo6.jpg

"חדש אחי, הרגע פתחתי ת'ניילון"

ומה קורה אם מצאתם רכיב מאוד מעניין, המחיר טוב, אבל יש בעיה כלשהי. אז אם מדובר על בעיית מגעים/תאורה/רעשים מחוגה מסוימת, בדר"כ אין בעיות והתיקון יהיה פשוט וזול ומצאתם מציאה. גם ברמקולים, במידה ומדובר על סראונד דפוק אבל הרמקול הוא מאוד מיוחד במחיר נמוך, אז שווה לתקן אותו. אומנם הסאונד של הרמקול אחרי התיקון ישתנה במעט, אך בדר"כ ההבדלים קטנים מאוד וזה שווה את זה אם מדובר על איכותי. אך מה במצב שיש בעיה שהמגבר לא נדלק? מה קורה שיש בעיה ואחד האלמנטים שרוף? פה ישנו סיכון רב יותר, אך בדר"כ המחיר בהתאם ויש גם סיכוי לרווח גדול יותר. במקרה של רמקולים, הייתי מציע להתייעץ עם מביני דבר. לרמקולים מסוימים עדיין ניתן להשיג חלקי חילוף מקוריים. ייתכן שמדובר גם ברמקול עם קבל/נגד/סליל/מגעים דפוקים, ואז התיקון זול ופשוט. לכן, כאמור, כדאי להתייעץ. עם מגברים דפוקים לחלוטין, המחירים יהיו בהתאם בגג 100 שקלים. אם מדובר על מגבר טוב, כדאי לשקול קנייה ותיקון, כמובן שגם פה כדאי להתייעץ. לפעמים התיקון מאוד בסיסי (פיוז, או כבל חשמל דפוק, ואפשר לתקן לבד בבית בעלות אפסית). כמובן שלעיתים המגבר total-loss ואין מה לעשות והכסף הלך לפח. גם אז אפשר להציע למכירה ברשת או במעבדות אלקטרוניקה לחלפים, ולקבל חזרה חלק מהכסף שסיכנתם.

הוא תקין, זהו? לקחת?

אז מצאתם רכיב מתאים ותקין. איך אתם יודעים שהוא מתאים לסאונד שאתם רוצים? אז הבדיקה היחידה כמובן היא להאזין. כללי אצבע פשוטים היא שמי שרוצה למשחקים וסרטים יחפש בדר"כ רמקולים עם באס חזק יותר בשביל אפקטים למיניהם. מי שאוהב אלקטרונית גם ירצה באס שכזה. לעומת זאת מי שמעדיף להאזין למוזיקה כמעט בבלעדיות ירצה בדר"כ לוותר קצת על הבאס ולקבל עם יתרונות אחרים. עצתי היא שלפני שמתחילים מסע חיפוש, קפצו לחנות חשמל ליד הבית, תשמעו כמה רמקולים (לא מדבקה!) ותנסו לגבש דעה של מה נשמע לכם טוב יותר. ככה תצליחו לקלוע טוב יותר לטעמכם עם מערכת וינטאג'.

איך לחבר/למקם?

אומנם הנקודה הזו מופיעה כבר במאמרי הקודם, אך אני כן חושב שיש צורך להרחיב ואולי למקד בעניין שכן הפעם ייתכן ומדובר על מערכת שקונים במקום מערכת למחשב ולכן ישנן דרישות מיקום שונות. אז נתחיל מחיבור של הרמקולים. לרמקולים יהיה קשה להשתמש בכבלים עבים (מגבר ישנים, כמו גם רמקולים ישנים כללו טרמינלים קטנים יותר). בדר"כ הגבול העליון לכבל יהיה כבל 2.5ממ קוטר, ולעיתים אף 1.5ממ. כדאי לקחת את העבה ביותר שנכנס לכם לחיבור של הרמקולים או המגבר.

להשקיע בכבלים אני לא ממליץ. כל הרעיון בוינטאג' הוא לקבל תמורה גבוהה לכסף. כבלים "אודיופיליים" הם שוק עם תמורה בין הנמוכות לכסף, ולא משנה מה יגידו. עכשיו הגענו לחיבור המחשב למגבר. לאנשים עם כרטיסים מקצועיים יותר אני לא אסביר איך לחבר. אם הם קנו כרטיס מתקדם כנראה שיש להם את הידע. עם זאת, אנשים שמתמשים בכרטיס שמיועד לגיימינג, או כרטיס OB, כן ארחיב מעט. הכבל שאתם מחפשים יכלול בצד אחד חיבור mini-plug (3.5mm), או בעיברית עילגת "חיבור קטן". ובצד השני 2 חיבור RCA או בעיברית עילגת עוד יותר "בננה" (כשלמעשה חיבור בננה הוא חיבור שונה לחלוטין, אבל לך תתווכח עם ישראלי, אבא שלו המציא את זה).

23ai2.jpg

סוגי הטרמינלים שכנראה ויהיו בציוד

b10is3.jpg

RCA משמאל, mini-plug מימין

אז איך ממקמים? ובכן, רמקולים רצפתיים כמובן שימוקמו על הרצפה ולא יהיו תלויים כמו באטמן מהתקרה, או כמו חשפנית על עמוד. רמקולים רצפתיים בדר"כ ידרשו מרחק גדול יותר מהם (לא צמודים לצדדים של השולחן), ולכן למי שאין מקום, תעשו לעצמכם טובה ותקנו מדפיים. מבחינת מיקום, לא צמוד לקיר, עדיף לא בפינה, ומופנים פנימה כלפיכם. עם רמקולים מדפיים, הרבה אנשים ממקמים על השולחן/מדפים על הקיר. לא מומלץ. כן, זה יעבוד, אבל זה לא מומלץ. הפיתרון האולטימטיבי הוא מעמד של 60ס"מ בערך שיחזיק את הרמקולים. מעמדים כאלה עולה 200-300 שקלים וצפונה (לא ללכת על המעמדים של איקאה שנראים כמו רגליים של חסידה ולא יחזיקו גם זבוב בלי להתנדנד), ויהיו יותר מאשר מספיקים כדי להחזיק רמקול מדפי ממוצע. הכלל הוא בגובה הראש פחות או יותר, מופנים כלפי הפנים שלכם. האם זה יישמע הכי טוב ככה? לא בטוח. מה לעשות שאנחנו שומעים עם האוזן ולא עם אוסילוסקופים, ולכן ייתכן שמה שאובייקטיביט פחות טוב אולי יישמע לכם יותר טוב. לכן, המיקום הזה הוא נקודת התחלה. מפה המסע ארוך ותשחקו עם הזוית והמיקום עד שתמצאו מה שנשמע לכם הכי טוב. חשוב גם לזכור, כדאי לתת לרמקולים מרחק בינהם שיהיה בפרופורציה למרחק מכם אליהם (לא להצמיד אותם אחד לשני, ולא לתלות אותם בפינות של החדר אם אתם יושבים חצי מטר מהקיר הקידמי).

22228180wo8.jpg

רמקולים בסטריאו על פי אישה. האם אתה אישה?

טיפול 10000 (ימים, לא ק"מ)

רבים מבינכם יעדיפו וודאי לא להתעסק עם הציוד. או כמו שאומרים if it aint broke, dont fix it. למרות זאת, למי שלא פוחד ממברג הייתי ממליץ כן להשקיע קצת. את הרמקולים ניתן לנקות קצת (בעדינות ייתרה על הדרייברים, בלי חומרי ניקוי, בלי מים, רק להוריד טיפה אבק בעדינות). במידה וקניתם רמקולים עם כיפה (dome-tweeter) והכיפה שלו שקועה בפנים כי הטמבל שקניתם ממנו שאל את עצמו מה יקרה אם הוא יתקע שם את האצבע, אין דאגה, ניתן לסדר את זה. דרך אחת היא עם האצבעות בעדינת ללחוץ על הכפל ולנסות לישר אותו. דרך שנייה והכי בטוחה היא להדביק את השפתיים מסביב לטוויטרים ולשאוב את האויר (הלחץ הנמוך ימשוך אותו החוצה). מי שיבחר בשיטה זו, חשוב לזכור. רמקול זה בן, לא בת. להיזהר עם הלשון. הדרך האחרונה היא לפרק את הטוויטר (3-4 ברגים בדר"כ), ולישר אותו מבפנים.

עוברים למגבר. במגבר הייתי מציע להתחיל מניקוי עם מתלית לחה (לא רטובה, לחה) על החלק החיצוני בשביל היופי. אחרי זה, לקפוץ לחנות הבניין הקרובה לביתכם ולקנות ספריי לניקוי מגעים. תתיזו קצת לכל חור (במגבר כן?). על החיבור , על החיבורי רמקולים, על החיבורי RCA מאחורה. אחרי זה תפרקו את המגבר (רק את הקייס החיצוני) ותתיזו מעט בפנים. חשוב בעיקר להתיז על החלק הפנימי של החיבורים, ועל כל החלק האחורי של החוגות. אחרי שדאגתם שהתזתם על החוגות, תתחילו "לשחק" עם החוגות ופשוט לסובב אותן מצד לצד. כך תבטיחו שניקיתן אותן בצורה המיטבית.

10154223yj7.jpg

לפרק 3 ברגים ולמשוך

51158572wu5.jpg

לדחוף את החלק הפנימי של הכיפה, וזהו

למשקיענים שיודעים לעבוד עם מלחם ומבינים קצת באלקטרוניקה יש אפשרויות נוספות. להחליף את הקבלים בדרך של הסיגנל (קבלים מתייבשים עם השנים, וקבלים מודרניים גם מדויקים הרבה יותר), ניתן גם להחליף את הטרמינלים (חיבורים) של המגבר מאחור שיקבלו כבלים עבים יותר, וכו'.

מדבר מדבר, גם עושה משהו?

אז ברברתי הרבה, אבל חשוב לי לא פחות להראות שהדבר אפשרי. לכן, אשמח לתת דוגמאות לכמה מערכות שמצאתי (בעיקר וינטאג') לחברים.

אומנם מצאתי לא מעט דוגמאות שכאלה, אך אני כן רוצה לציין שתיים-שלוש בעיקר. המערכת הראשונה שאציין הייתה שלי. אומנם מאז נפרדתי ממנה, אך הרכיבים נקנו בשבילי במקור. הרמקולים היו MLP200 של חברת מורל הישראלית (יוצרו סביבות 1979 כמדומני). המגבר היה 2226B של מרנטז. המחיר סך הכל היה איזור ה-1300 שקלים. התוצאה הייתה פנטסטית וסאונד כזה לא שמעתי בחנות גם ב-4000 שקלים.

המערכת השנייה והמעניינת לא פחות לטעמי שוכנת עדיין אצל קרוב משפחה שלי. לפני כמה חודשים הוא ניגש אליי ואמר "אני עובר דירה, עוד מעט משתחרר, רוצה מערכת סראונד לחדר החדש". אמרתי לו "בוא נתחיל מסטריאו, אם לא יספיק נשלים לך לסראונד". חיפוש ברשת מעלה מודעה "רמקולים של מורל רצפתיים 500 שקל, מגבר ימאה תקול מתנה". התקשרתי, שאלתי, הדגם הוא MLP501. מוזר, נשמע לי מוכר. אה, נכון. Omega-Audio מייצרת רמקול זהה כמעט לחלוטין, ונחשו איך הוא נקרא? OLP501. קפצנו בדקנו את הרמקול, שילמנו 500 שקלים חדשים, וקיבלנו גם אקולייזר, טייפ, ומגבר של ימאה. חיברנו את המגבר לרמקולים, המגבר תקין. קצת רעשים מאחת החוגות, אבל זהו. 500 שקלים מערכת סטריאו משובחת עם רכיבים מצוינים.

סיפור לא פחות מעניין, עברתי במסדרון בבניין של חבר, ראיתי מגבר זרוק ליד הדלת. ניגשתי לשכנים, שאלתי האם במידה והם זורקים אני יכול לקחת. כן, קח, זה זבל. חיברתי אותו, מגבר פנטסטי. המכשיר היה SA9500 של פיוניר. מכשיר מעולה שנמכר בקלות באיזור ה-800 שקלים בימינו.

כמובן שזה על קצה המזלג, ולאורך השנים עזרתי ללא מעט אנשים (אני בינהם) למצוא מערכות שכאלה, והערך לכסף היה תמיד פנטסטי.

יצרנים בולטים

את כל היצרנים אין סיכוי שאני אצליח להקיף, יש יותר מדיי. אני כן אציין כמה בולטים, ומי שירצה להוסיף ישלח לי בפרטים ואני אוסיף אותם במידה והם יתאימו.

אז בתחום המגברים יש לנו: Sansui, Marantz, JVC, Harman Kardon, Rotel, Yamaha, Kenwood, , Fisher, Pioneer, McIntosh, Sherwood, Onkyo, Superscope, Luxman

רמקולים:Wharfedale, Mission, KEF, , Infinily, Tannoy, Celestion, QUAD, Peerless, Morel, Fisher

יש כמובן עוד חברות רבות וטובות, אני ציינתי את הבולטות שעלו לי לראש כרגע.

כאמור, מאמר זה כנראה שעוד יעבור מספר שינויים קלים בטרם יהיה סופי. אך השינויים לא יהיו דרמתיים, וכבר עכשיו אני חושב שהוא מהווה מקור יידע מצוין לחדשים בתחום. אני מקווה שהוא עזר לאילו מכם שקראו אותו להחכים ולו במעט. אבקש מכם שלא לפרסם מאמרון זה במקומות אחרים, אלא אך ורק לקשר אל עמוד זה.

נא לא להגיב לדיון הזה בהודעות ספאם/שאלות פרטניות. שאלות על רכיב כזה או אחר נא לפתוח בדיון נפרד. את הדיון הזה אבקש לנהל בנושא המאמרון הנ"ל בלבד.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עוד לא קראתי, (קצת עסוק כרגע)

רק רציתי להגיד שממש כל הכבוד :xyxthumbs::yelclap:

אני אקרא מאוחר יותר, וכמובן שאחכה לכתבות המשך - ומה עם "נעוץ" ?! (שכולם יקראו את זה מעתה והלאה לפני ששואלים שאלות על הנושא)

:hat:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 חודשים מאוחר יותר...

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...