מילון מושגים בנושא מסכי LCD גרסא 1.3 - מסכי מחשב - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מילון מושגים בנושא מסכי LCD גרסא 1.3


אוריפ

Recommended Posts

ברוכים הבאים למילון המושגים של פורום "מסכי LCD"!

בהודעה באה תמצאו רשימה של 16 מושגים נפוצים שלכל אחד פירוש והסבר.

מפאת היקף הנושאים הרחב הנסקר כאן, יכול להיות שמידע מסויים נמצא בתוך הסבר למושג שלא קשור אליו באופן ישיר. מסיבה זאת מומלץ גם לבצע חיפוש במילון זה בעזרת האינטרנט שלכם ע"י לחיצה על שילוב המקשים Ctrl+F.

כדאי להציץ גם ברשימת, השינויים והתודות שקישור אליהם נמצא בסוף הודעה זו.

אם יש לכם הערות / הארות / טענות / מענות / מחמאות / שאלות / תגובות / תיקונים וכיוצא בזה, אתם מוזמנים לפרסם זאת בדיון שנפתח לשם כך. יש להדגיש כי הדיון נועד בכדי לשפר את התוכן וצורת ההצגה של מילון זה. משתמשים אשר ינצלו את הדיון למטרות אחרות יטופלו בהתאם. למעבר לדיון לחצו כאן.

למילון, [iurl=http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=179430.0#msg1799015]לחצו כאן[/iurl].

לרשימת השינויים ותאריך עדכון אחרון, [iurl=http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=179430.0#msg1799018]לחצו כאן[/iurl].

לקרדיטים ולתודות [iurl=http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=179430.0#msg1799111]לחצו כאן[/iurl].

ננצל במה זו ונציין כי גולשים המעוניינים לכתוב פירושים למושגים הקשורים לפורום (בציון קרדיט מתאים כמובן), מוזמנים לפנות לאחד מאחראי הפורום בפרטי.

קריאה מהנה![br]פורסם בתאריך: 1.05.2006 בשעה 18:07:06


המילון

1. כללי

1.1 LCD: ראשי תיבות של Liquid Crystal Display. להסבר על הטכנולוגיה מתוך אתר "ויקיפדיה" לחצו כאן.

2. מפרט טכני

2.1 זמן תגובה: באופן רשמי, זמן התגובה הוא הזמן הלוקח לגביש לשנות את צבעו מהלבן הבהיר ביותר ועד השחור הכהה ביותר ובחזרה. חשוב לציין שזמן התגובה המצוין ע"י היצרנים הוא זמן התגובה האופטימאלי ולעיתים מדובר במעבר בין שני גווני אפור, מה שאומר שגם מסך המוגדר כ-8MS יכול בקלות לעבור את ה-16MS. השורה התחתונה היא שככל שזמן התגובה נמוך יותר, כך יהיו בו פחות מריחות והוא יהיה טוב יותר לצרכי משחקים.

למידע נוסף, אנא לחצו כאן למעבר לסטיקי המורחב בנושא.

2.2 ניגודיות: ההבדל בין הלבן הלבן ביותר שהמסך יכול להציג לשחור השחור ביותר של המסך. יחידות המידה הן בעצם מנה של כמות האור הנפלטת כשהמסך מציג תמונה לבנה לגמרי, וכמות האור הנפלטת כשאר המסך שחור לגמרי. שיטה נוספת ונפוצה יותר, היא ע"י חישוב ממוצע של כמות האור הנפלטת מ16 משולשים לבנים ושחורים (כמות האור של השחורים חלקי הלבנים).

מסכי LCD מקבלים את האור שלהם ע"י תאורה אחורית. לאור יש נטייה להתפשט מפקסל מסויים ולהימרח על פיקסלים הנמצאים לידו. ככל שיחס הניגודיות גבוה יותר, כך ההבחנה בין הצבעים גבוהה יותר וניראת מדוייקת יותר. הניגודיות באה בצורת שבר דוגמאת 1:500 (אחד חלקיי חמש מאות) וככל שהמכנה גדול יותר, הניגודיות טובה יותר.

2.3 Pivot: סיבוב המסך על צירו על מנת לקבל רוחב דף טבעי. נועד לתצוגה טובה יותר בקריאת קבציי טקסט, גלישה באינטרנט, תכנות ובכלל כל מסמך שכתוב לאורך יותר מאשר לרוחב.

2.4 בהירות: נמדדת ב-CD/M^2 שזה: Candelas per squared meter או עוצמת הארה לכל מטר רבוע (נמדד בעבר ע"י נרות ולכן נקרא כך)- ככל שהמספר גבוה יותר, כך התצוגה תהיה בהירה יותר. חשוב לציין שבהירות של 250 מספיקה בהחלט ורוב האנשים אף מורידים אותה באופן ידני משום שהיא חזקה מדיי לעיניים.

2.5 כיוון גובה: דיי ברור בסך הכל, אך חשוב לציין שזהו פרמטר חשוב לרבים מהצרכנים. למרות שבמסכי ה-CRT לא היה קיים ולא הפריע לאף אחד.

2.6 הפאנל: החלק המקביל לשפופרת במסכי ה-CRT והוא החלק הכי חשוב בצג האחראי על הצגת התמונה. בעוד חברות רבות מוכרות מסכי LCD, מעטות החברות המייצרות את הפאנל בעצמן. שוק הפאנלים נשלט ע"י Samsung, -, AU Optronics ו-CMO. רוב החברות המייצרות מסכי LCD בעצם קונות פנל מוכן של חברה אחרת ומייצרות את כל החלקים סביבו.

קיימות שלוש משפחות של פנלים המשתמשות בטכנולוגיות שונות עם יתרונות וחסרונות.

TN-film - הפנל הכי נפוץ במסכי ה-LCD. הפאנל מתאפיין במחירו הזול וביצועיו. הפנלים המיוצרים בטכנולוגיה הנ"ל מציגים זמני תגובה טובים בהם אפקט המריחות אינו מורגש כלל או ממש זניח. החיסרון בטכנולוגיה הנ"ל היא שכמות הצבעים שהמסך מסוגל להציג נמוך וזוויות הצפייה נמוכות יחסית.

IPS - הפנל היקר ביותר מבין השלושה והכי פחות נפוץ בגדלי ה- 17-19 אינץ'. הפאנל מציג כמות גדולה יותר של צבעים מ-TN וזוויות צפייה מאד רחבות (כמעט 180 מעלות). החיסרון הוא שזמני התגובה בפנל הנ"ל בדרך כלל גבוהים והוא איננו מיועד למשחקים וסרטים.

VA - שילוב של ה - TN וה - . משפחה של פאנלים המתחלקת ל-שניים: ה-MVA - המיוצר ע"י AU Optronics, Sharp and CMO, וה - PVA המיוצר ע"י . שני הסוגים מציגים כמות גבוהה של גוונים, זוויות צפייה רחבות ובדור האחרון, גם זמני תגובה טובים ויציבים המתאים למשחקים.

2.7 כמות הצבעים: ישנם מסכים שונים, חלקם עם 16.2 מיליון צבעים וחלקם עם 16.7. ההבדל בניהם הוא עומק הצבע של כל אחד מקבל. בראשון כל צבע מוגדר ע"י 6 ביט ובשני ע"י 8 ביט. אם תכנסו להגדרות התצוגה של מחשב תראו כי עומק הצבע המוגדר הוא 32 ביט. זה בעתם 24 ביט של צבע + 8 ביט של משקפים ומחליקים שאמורים להשלות חיבור טוב יותר בין הצבעים. ה24 ביט הם בעצם 3 שכבות של 8 ביט. 2 בחזקת 8 שלוש פעמים שווה 16.7 מיליון צבעים. אם המסך הוא רק 6 ביט, שלו שהשכבות יתנו 262 אלף צבעים. זה מעט מאוד צבעים וקל מאוד להבחין בהבדל. לכן יצרניות הLCD המשתמשות בפאנל עם 6 ביט עומק צבע, משתמשות בDithering. אופציה זו משנה מעט את הגוון של הפקסלים ליד אחד שאותו רוצים להציג בצבע שלא נכלל בהדרת ה6 ביט כך שנוצרת מעין אשליה של הצבע הנכון.

מסכים עם 16.7 מיליון צבעים יציגו תמונה טובה יותר (למרות שקשה להבחין בהבדל בשימוש יום יומי) אך הם בד"כ יקרים יותר ובעלי זמן תגובה איטי יותר. מסכים עם 16.2 מיליון צבעים (6 ביט + Dithering) יוכלו להציג בצורה מהירה יותר את התמונה עקב מורכבותם הפחותה, אך יש שיראו את התמונה הנחותה שלו ביחס למסכים עם 8 ביט. כמובן שמסך שישלב 16.7 מיליון צבעים ווזמן תגובה מהיר יהיה אידיאלי, אך אם לא יש לחשוב מה יותר חשוב: הצבעים בתמונה (למרות ששוב, כל עוד העבודה הי אלא עם עריכת , בד"כ עם קבצי מקור {RAW}, קשה יהיה להבחין בהבדל) או המריחות בה.

2.8 רזולוציה ורזולוציה טבעית: רזולוציית המסך מוצגת בד"כ כמכפלה של 2 מספרים aXb, לדוגמא: 1024X768. כל איבר מייצג כמות פיקסלים: a ייצג את מספר הפיקסלים בכל שורה והb - כל טור. התוצאה היא מספר הפיקסלים המוצגים בתמונה - 1024X768=786,432 פיקסלים. מכאן אנו מסיקים כי ככל שהרזולוציה גדולה יותר - כך יותר פרטים יוצגו על המסך.

רזולוציה טבעית מציינת את הרזולוצייה המקסימלית שהוא יכול להציג - המסך יציג את התמונה החדה ביותר שהוא יכול להציג. כאשר אנו מבקשים לעבוד ברזולוציה שהיא איננה הרזולוציה הטבעית, אנו גורמים למסך לאחד כמה פקסלים פיזיים לאחד וירטואלי כדי להציג את הרזולוציה המתבקשת. מצב זה גורם לעיוותים בתמונה למעט מקרים בו היחס בין הרזולוציה הטבעית למבוקשת הוא מספר שלם (למשל: תמונה ברזולוצייה 800X600 תוצג טוב על מסך עם רזולוצייה טבעית של 1600X1200) כי אז מספר קבוע ושלם של פיקסלים פיזיים מתאחדים לפיקסל וירטואלי אחד (בדוגמא הקודמת: 4 פיקסלים הופכים לאחד).

אנשים רבים תוהים למה ככל שהרזולוציה עולה, פרטי התצוגה (כמו אייקונים וכיתוב) נראים קטנים יותר? הסיבה לכך פשוטה: ניקח לדוגמא את האייקון - זה מוגדר כמספר קבוע של פיקסלים (נגיד 96X96). ככל שנעלה את הרזולוציה כל פיקסל של האייקון ייוצג ע"י מספר קטן יותר של פיקסלים פיזיים וזה מה שיגרום לו לקטון.

אם נכפיל את גודל הנקודה (ע"ע) במספר השורות והטורים ברזולוציה הטבעית, נקבל את המידות התצוגה הממשיות של המסך שלכם. נסו ותווכחו!

עוד שיטה להצגת הרזולוציה היא בעזרת המושג DPI (ראשי תיבות של Dots Per Inch). מושג זה מציין את מספר הנקודות (פיקסלים) הנמצאים באינץ' רבוע אחד. לדוגמא: אם במסככם 100DPI, הרי בכל אינץ' רבוע במסך תמצאו 100 פיקסלים.

2.9 גודל נקודה: גודל נקודה הוא נתון שמצביע על הגודל הפיזי של כל פיקסל ברזולוציה הטבעית (ע"ע). הנתון נמדד במילימטרים. אם נכפיל את גודל הנקודה במספר השורות והטורים ברזולוציה הטבעית (ע"ע), נקבל את המידות התצוגה הממשיות של המסך שלכם. נסו ותווכחו!

2.10 HDCP:

HDCP (ראשי תיבות של High-Bandwidth Digital Content Protection) הוא תקן ניהול זכויות יוצרים דיגיטלי (DRM) הנועד למנוע הפצה פיראטית של חומרים המוצפנים בעזרתו. מי שהציוד שברשותו אינו תומך בHDCP לא יוכל לצפות בקבצים המוגנים על ידו או לחילופין לראות אות באיכות נמוכה הרבה יותר מהמקור.

על החלקים הבאים להיות מצויידים בHDCP בכדי להציג תוכן התומך בטכנולוגיה זו:

  • כרטיס המסך: כיום אין התומכים בזה.
  • יציאת הוידאו: כרגע היציאות התומכות הם DVI וHDMI.
  • המסך: ישנם מספר מסכים התומכים בHDCP. מומלץ לבדוק באתר היצרן לגבי התמיכה אם זו חשובה לכם.

3. חיבורים

3.1 D-Sub-D-subminiature: ממשק אנלוגי בצורת האות D. נתון להפרעות עקב היותו אנלוגי. מציג תצוגה טובה, אך כזו הנופלת באיכותה מה-DVI (ראה ערך בהמשך).

3.2 DVI-Digital Video Interface: או ממשק דיגיטאלי. מעביר את האות הדיגיטאלי מכרטיס המסך אל המסך ללא הפרעות, ולכן מציג תצוגה חדה וברורה יותר.

4. תופעות ותקלות

4.1 פיקסלים שרופים/מתים: אחת התופעות אשר תרתיע הרבה אנשים במעבר ל-LCD, הוא נושא הפיקסלים השרופים. פיקסל שרוף הוא פיקסל מת אשר לא משנה את צבעו בהתאם לתמונה. ישנם אנשים שעבורם פיקסל שרוף אחד הוא סוף העולם, וישנם אנשים שמסוגלים לחיות גם עם כמה מהם. לאחרונה המצב בתחום השתפר והאחריות המספקות החברות במקרה של פיקסלים שרופים עומדת על 5 ומטה ולרוב מסכים שנקנו בשנה האחרונה לא מגיעים ליותר מ-2-3 פיקסלים שרופים.

לעוד הסברים (באנגלית) וקישור להורדת תוכנה הבודקת האם קיימים אצלכם פיקסלים שרופים לחצו כאן.

4.2 פיקסלים תקועים: לעיתים כשמופיע פיקסל חריג על מסך הLCD, אנשים מסיקים, כמעט בקביעות, שהפיקסל שרוף/מת. אולם, ישנו הבדל בינו לבין פיקסל תקוע:

פיקסל שרוף/מת - כאשר שלושת הסאבפיקסלים אינם עובדים, ומופיעים כנקודה שחורה או לבנה.

פיקסל תקוע - כאשר אחד מהסאב-פיקסלים נשאר תקוע בצבעו כל הזמן, ונראה כפיקסל זוהר באחד משלושת צבעי הRGB (אדום, ירוק או כחול).

בניגוד לפיקסלים מתים, ניתן לנסות להחזיר לפעולה תקינה פיקסלים תקועים. ישנן 3 שיטות נפוצות לכך:

1. שיטה ישנה, ידועה מאוד, אך לא בטוחה, היא לחיצה ממוקדת על פיקסל התקוע. כבו את המסך, הניחו מטלית על מנת לא לשרוט את המסך ולחצו על איזור הפיקסל התקוע (לא חזק מדי! אפשר לגרום נזק חמור יותר אם הלחיצה תהיה חזקה!).

2. העמסה על המסך ע"י החלפת צבעים בתדירות גבוהה. ישנו סירטון שעושה בדיוק זאת. יש להריץ את הסרטון בלופ חצי שעה\שעה ולראות תוצאה. אפשר להריץ יותר, אך גם אם כעבור הרצה ממושכת הפיקסל נשאר תקוע, עברו לשיטה מס' 1, אם לא רוצים להסתכן - שיטה מס' 3. על מנת למתוח את הסרטון לכל שטח המסך, התאימו בנגן שלכם את ה-Aspect Ratio לפורמט של המסך שלכם (5:4\4:3\16:10\16:9 וכו'), ובפלייליסט הפעילו את אופציית ה-Repeat (תוכנה מומלצת לכך להיא VLC). שיטה זו אינה מומלצת לאנשים הסובלים מאפילפסיה הנגרמת ע"י הבזקים/החלפה מהירה של צבעים.

3. לא לעשות כלום, פיקסל "תקוע" יכול להיעלם עם הזמן (או להישאר תקוע לעד).

חשוב לציין כי איננו לוקחים אחריות על כל נזק שיגרם למסך כתוצאה משימוש בשיטות שלעיל (במיוחד כתוצאה משימוש בשיטה הראשונה) ומומלץ להחליפו אם זה נמצא תחת תקופת האחריות ועומד בכל קריטריוני ההחלפה של היבואן.

4.3 תמונה עיקשת:

לעיתים, כאשר משאירים את המסך דלוק עם תמונה סטטית לזמן ממושך, הקריסטלים שעובדים במתח קבוע במתמשך "מתרגלים" למצבם הפיזי. בעת שמשתנה המתח על מנת לשנות את זוויתם, בכדי להציג צבע אחר, הם "מתעקשים" להישאר במצבם שהתרגלו לו.

ויזואלית אתם תראו את התופעה כך (המחשה):

[table][tr]

[td]חלון שהיה פתוח מספר שעות[/td][td]לאחר סגירת החלון נשארו עקבות[/td]

[/tr]

[tr]

[td]1fh0.th.png[/td][td]2nm2.th.png[/td]

[/tr][/table]

לא להבהל, גם לזה יש פתרונות:

1. איפוס פיקסלים עיקשים "בכוח". צרו תיקייה חדשה; בתוך התיקייה צרו קובץ BMP שכולו לבן, ברזולוציה של המסך שלכם; עברו להגדרות שומר המסך שלכם, בחרו בשומר מסך My Pictures Slideshow, היכנסו להגדרותיו ובחרו בתיקיה שיצרתם.

יש לתת לפעול לשומר מסך שעות רבות עד שהתופעה תיעלם.

2. כיבוי המסך לפרק זמן ממושך (כשבוע ימים) ייתן לאותם קריסטלים עיקשים "מנוחה", הם יתאפסו ויחזרו למצב תקין.

בכדי להמנע מתופעה זו, דאגו לשומר מסך והגדירו כיבוי אוטומטי של המסך דרך תפריט מאפייני התצוגה.[br]פורסם בתאריך: 17.09.2006 בשעה 18:59:45


רשימת שינויים:

גרסא 1.3 (20/10/2006):

- נוסף מושג HDCP. מספר המושגים הכולל עלה ל16.

- נוסף הסבר על DPI במושג "רזולוציה ורזולוציה טבעית".

- מספור המושגים להתמצאות והפנייה נוחה יותר.

- ציון גרסת המילון העדכנית בכותרת דיון ההערות הייעודי.

- שינויי עיצוב.

גרסא 1.2 (28/9/2006):

- נוספו המושגים "תמונה עיקשת" (בעזרתו של ד?ימ?ש??ק?י), "רזולוציה ורזולוציה טבעית" ו"גודל נקודה". מספר המושגים עומד כעת על 15.

- נוסף מידע למושג "ניגודיות" וקישור במושג "זמן תגובה".

- המושגים במילון סודרו לפי נושאים.

- שינויי ניסוח ועיצוב.

גרסא 1.1 (19/9/2006):

- נוספה הודעת פתיחה ורשימת קרדיטים ותודות.

- נוסף המושג "פיקסלים תקועים" (בעזרתו של ד?ימ?ש??ק?י), מה שמעלה את מספר המושגים ל12.

- נוסף דיון ההערות למילון.

- נוספו קישורי "חזרה למילון".

- מספר שינויי ניסוח.

גרסא 1.0.2 (10/9/2006):

- הקישורים לאורך המילון הועברו למתכונת ידידותית יותר למשתמש (המשתמש כעת לא רואה את כתובת הקישור המלאה).

גרסא 1.0.1 (23/5/2006):

- תוקנו מס' שגיאות כתיב.

- הורדו מס' דוגמאות שלא רלוונטיות יותר.

גרסא 1.0 (1/5/2006):

- פרסום ראשון.

[iurl=http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=179430.0#msg1799015]חזרה למילון[/iurl]

[br]פורסם בתאריך: 17.09.2006 בשעה 18:59:54


קרדיטים ותודות:

תודה רבה לכל מי שעזר בבניית מילון זה:

אוריפ על הבנייה, איגוד, שיפוץ והרחבת המילון.

Raul

Ido-K

ד?ימ?ש??ק?י

Holy, Raul ,Burton וכל מי שבנה את המילון בסטיקי LCD הקודם שהיווה בסיס לזה.

ולכל מי שהגיב בדיון ההערות על מילון זה.

[iurl=http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=179430.0#msg1799015]חזרה למילון[/iurl]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...