קניות דרך האינטרנט הן כל-כך 2008. אמריקאים קונים יותר ויותר דרך הסמארטפון
כמה מכם הזמינו מצרכים באמצעות אתר האינטרנט של הסופרמרקט, שריינו כרטיסים לסרט או שולחן במסעדה? לא הרבה. בתפיסה של משתמשי הסמארטפונים, אותם מיני-מחשבים משוכללים במיוחד אותם הו נושאים בכיס שלהם הם רק כלי המשתמש לתקשורת. כמה שיחות טלפון, מסרוני SMS ואולי איזה סטטוס מתחכם בפייסבוק. פה בערך מסתיים השימוש בנייד.
תרבות הצרכנות הישראלית פחות מפותחת ומתקדמת מהמדינה שכולנו אוהבים להשתוות אליה – ארצות הברית. שם, המשתמשים כבר רגילים להזמין מוצרים מהאינטרנט מבלי לראות אותם בחנות לפני כן, בין אם החנות נמצאת פיזית מעבר לרחוב או באחת ממדינות המזרח הרחוק. דוגמא טובה לרצון של האמריקאים לקנות ולמכור הם מבצעי "יום שישי השחור", היום בו מתחילה היסטריית הקניות לקראת חג המולד. התורים הארוכים מחוץ לחנויות הם רק קמצוץ ממליוני הלקוחות שפוקדים את הרשת, כאשר האמריקאים הוציאו בשנה שעברה יותר ממיליארד דולרים בקניות מקוונות. האינטרנט נהפך לחיי בלתי-נפרד מחיי האנשים והוא מספק כעת גם פלטפורמה מצויינת לרכישת מוצרים מהנוחות של הבית.
עם זאת, בשנים האחרונות המכשירים הניידים החכמים תופסים יותר ויותר נתח שוק, ולפי הערכות שונות מכירותיהם עוד יעקפו את אלה של המחשבים האישייים. לכן, זה רק טבעי כי המשתמשים יתחילו לדרוש מאותם מכשירים קטנים למלא את מקומם של המחשבים האישיים במלואם, כאשר האפשרות לקניות באינטרנט היא אחת הן.
לפי סקרי השוק שנערכו בארצות הברית, כ-60 מיליון אמריקאים מתכוונים לערוך את הקניות שלהם לקראת החגים באמצעות הסמארטפון שלהם, נתון שמתורגם לכ-15 אחוז מסך הקונים או כ-27 אחוזים מבעלי הסמארטפונים.
הסמארטפון מאפשר לקונים לרכוש ללא שום תלות במיקום שלהם. פתאום נזכרתם שאתם צריכים מיקרוגל חדש הביתה, אבל אתם בדיוק עכשיו מחכים לרכבת? אין בעיה. אתם צריכים רק לשלוף את המכשיר הנייד שלכם ולבצע את ההזמנה. אתרים רבים מציעים אפליקציות פשוטות שמתאימות בצורה מצוינת את האתר שלהם למסך הקטן ומאפשרים ללקוחות לרכוש בקלות. חברת פייפל צפויה להרוויח כ-3.5 מיליארד דולרים מתשלומים באמצעות הנייד בלבד, וחברת איביי צפויה להרוויח כ-5 מיליארד דולרים מעסקאות שבוצעו באמצעות הסמארטפונים.
ובישראל?
הצרכן הישראלי מאמץ את הסמארטפון במהירות, אך לא מנצל את מלוא הפוטנציאל הגלום בו. מכירות המכשירים הניידים מרשימות במיוחד ואחוז מחזיקים מכשיר חכם כלשהו בישראל הוא בין הגבוהים בעולם, אבל משום מה אנחנו עדיין אוהבים לעמוד בתורים ארוכים.
העסקים המקומיים לא משקיעים יותר מדי באפליקציות שיאפשרו רכישה נוחה באמצעות הנייד. כאן אפשר לציין לטובה את פיצריית דומינוס. מזה זמן מה מציעה החברה מערכת נוחה ופשוטה להזמנה אינטרנטית, אך כעת פורצת גם לניידים. האפליקציה של דומינוס באייפון רשמה מאה אלף הורדות מאז השקתה וכשבעים אלף עסקאות בוצעו באמצעותה. טוב נו, אולי זה היה בגלל הנחה של 50 אחוזים אותה הציעה הפיצרייה למזמינים באמצעות האפליקציה.
מנכ"ל החברה, יוסי אלבז, מאמין בקידמה. הוא יודע שבקרוב הסמארטפונים שלנו ישמשו אותנו להכל. השאלה היא רק מתי תגיע המהפכה ומתי היא תכה גם בישראל.
עושה קניות באיביי
יצא לי לקנות כמה דברים באיביי דרך ה HTC שלי. הבעיה שאי אפשר לשלם דרך הטלפון. תשלום סלולרי לא נתמך באיזור שלי. ככה נכתב. אז אני משלם כשאני מגיע לבית.