התביעה כנגד HOT מובייל הוגשה כבר ביום רביעי שעבר על ידי עו"ד אמיר ישראלי הטוען כי "החברה כלל לא היתה ערוכה לקליטת אלפי הלקוחות שביקשו לקבל שירותים. בעיקר לא היתה ערוכה לביצוע הליך ניוד אל מול המפעיל הקודם ולקוחות תמימים נטשו את המפעילים ונאלצו לעשות שימוש במספר זמני אשר איננו המספר הקודם בו עשו שימוש".
לפני כיומיים הזדרז עו"ד יוסף ח'ואלד להגיש תביעה כנגד גולן טלקום בה הוא מבקש, בשם הלקוח ראמי ספורי, החזר 50% מעלות החשבונית החודשית ופיצוי בגין עגמת נפש, סך הכל 6.3 מיליון שקל, זאת כיוון שלהערכתו כמחצית מהמנויים שהתניידו מחברות אחרות נתקלו בבעיה.
בשנים האחרונות הפכה התביעה היצוגית למכשיר צרכני פופולרי שבאמצעותו יכול תובע יחיד לבקש פיצוי בשמה של קבוצה גדולה נפגעים, כאשר הנזק הנגרם לכל אחד מהם הוא קטן ואינו מצדיק ניהול הליך משפטי פרטני.
עוד מ-NetCHEIF:
עוד מ-NetCHEIF:
במקרה והתביעה מתקבלת, נקבע בפסק הדין פיצוי אחיד לכל חברי הקבוצה שניזקו, גם אם לא היה שותפים לתביעה עצמה. בתביעות מעין אלו, התובע הייצוגי והעו"ד המייצג אותו מקבלים בדרך כלל פיצוי גבוה הרבה יותר זאת בגין הטרחה שבגין הגשת התביעה וניהולה.
מבחינה משפטית, משהוגשה תביעה יצוגית, על בית המשפט לבחון אותה על פי קריטריונים הקבועים מראש. במידה ובית המשפט מצא כי התביעה עומדת בכל הקריטריונים, רק אז היא תוכר כיצוגית ותנוהל ככזו. כחלק מההכרה בתביעה כייצוגית, צריך בית המשפט לקבוע ולהגדיר את היקף הקבוצה התובעת וחבריה.
אין זה סוד שתחילת הפעילות של שתי החברות, המציעות תוכניות פשוטות להבנה ומחירים אטרקטיביים, לוותה בבלאגן לא קטן. עשרות אלפי לקוחות שמאסו בחברות הוותיקות, התנפלו על מוקדי השירות ואתרי האינטרנט של גולן טלקום ו-HOT מובייל והביאו לקריסתן.
גם כותב שורות אלה חווה עיכוב של כ-5 ימים בניוד הקו שלו לגולן טלקום, אך יחד עם הביקורת שלי כלפיהן, אני עדיין חושב שיש לתת לחברות החדשות הזדמנות שנייה. אחרי שנים בהן קיטרנו כולנו על החברות הוותיקות, מן הראוי לשפוט את החברות החדשות לאורך זמן ולא לחרוץ את דינן אחרי פחות מ-3 שבועות מתחילת פעולתן. אין זו הפעם הראשונה שחברה חדשה מציעה תוכנית אטרקטיבית ומפתה וטועה בהערכת ההצלחה שלה. הענשת החברה על כך שהיא באה לטובת הצרכנים, היא בבחינת שפיכת מי האמבטיה ביחד עם התינוק המשתכשך בה.
במידה והתביעות כנגד גולן טלקום ו-HOT מובייל יאושרו והן ימצאו חייבות בדין, עלול להיגרם להן נזק גדול שבסופו של דבר יגולגל על הלקוחות. בעוד שהפיצוי הצפוי לכל תובע יהיה עשרות שקלים בודדים לכל היותר, הסכום הכולל שיושת על החברות ימדד במיליונים. בכך יחטיאו התביעות הייצוגיות את מטרתן ובמקום להיות כלי לתיקון עוולה צרכנית, הן יצרו עוולה גדולה יותר.
סעיף 11 לחוק התובענות היצוגיות קובע כי אישור תביעה כייצוגית והגדרת קבוצת התובעים מחייבת באופן אוטומטי את כל מי שנמנה עליה, אלא אם הודיע לבית המשפט על רצונו שלא להיכלל בקבוצה. אני חושב שכל מי שטובת הצרכנים עומדת לפניו, לשקול ברצינות את רצונו להימנות על קבוצת התובעים.
לגבי עצמי, ובמידה והתביעות כנגד החברות יתקבלו, אני מתכוון לפנות לבית המשפט ולהודיע שאינני מעוניין להימנות על קבוצת התובעים.
ב-NetCHEIF תוכלו למצוא סקירות ומדריכים נוספים בנושאי נתבים, שוק הסלולאר הישראלי ורשתות ביתיות.