העידן הדיגיטלי משנה את עולם המסחר בשוק ההון – הטכנולוגיה מאפשרת ליותר אנשים עם פחות ידע לקחת חלק במסחר, מגדילה את כוחם ועצמאותם של משקיעים ומובילה ארגונים בשוק ההון לפתח שירותים המבוססים על ערכים של נגישות למידע, שקיפות ומעורבות לקוחות
לו היו נוסעים מקימי הבורסה בתל אביב מהמשרד בו הוקמה הבורסה ב-1935 לעתיד ומגיעים עד לימינו, הם ודאי היו מתקשים לעקוב אחרי השינויים העמוקים שעבר המסחר בשוק ההון בישראל ובעולם כולו מאז ימי חייהם. קשה להאמין שהם היו יכולים לדמיין את הכוח שטכנולוגיות חדשות נותנות למשקיעים בודדים, את ההשפעה של הטכנולוגיה על אפשרויות ניהול תיקים, או את היכולת לקבל מידע עדכני ורלבנטי על שוק ההון בכל זמן ומכל מקום דרך מכשיר קטן כל כך שאפשר להכניס לכיס.
התגובה שלהם כנראה לא הייתה שונה מזו של בני תקופתם שעסקו במקצועות אחרים לו היו יכולים לצפות כיצד ישתנו החברה, התרבות ואפילו האופן שבו אנחנו מבינים את עצמנו, בעקבות השפעת הדיגיטל על כל תחומי חיינו. קל להגיד שאנחנו חיים בתקופה של שינוי אך זו גם לא אמירה מעניינת במיוחד, בדיוק משום שהשינוי הזה כל כך רחב. מעניין יותר לשאול כיצד משתנים בעת הזו מוסדות חברתיים, כלכליים ותרבותיים ספציפיים, כמו עולם ההשקעות. אילו חידושים משפיעים על המסחר בשוק ההון ואיך נותני שירותים בתוכו משתנים בעקבות האתגרים וההזדמנויות של העידן הדיגיטלי?
בין החידושים בתחום בעולם אפשר למצוא שורה של אפליקציות שמאפשרות ליחידים שאינם בעלי הון משמעותי להיכנס לעולם ההשקעות בקלות יחסית. בין אלה אפשר למצוא את Betterment, אחת החברות הראשונות להציע שירותי יעוץ רובוטיים (הידועים גם בכינוי -Robo Advisors), המספקת ניהול תיקי השקעות בעזרת אלגוריתם אוטומטי חכם. מינימום ההשקעה עומד על דולר אחד והאלגוריתם קובע את מבנה תיק ההשקעות על בסיס התשובות של הלקוחות לכמה שאלות פשוטות. לצד השימוש ב"יועצי רובו", אפשר למצוא שירותים שמקלים את הכניסה של יחידים עצמאיים לעולם ההשקעות בעצמם, כמו האפליקציה הצעירה Robinhood שמאפשרת ללקוחות קטנים (בארה"ב בלבד) להשקיע במניות באופן עצמאי ללא עמלות וללא סכום מינימלי של השקעה.
הטכנולוגיה לא רק מאפשרת ליחידים לנסות להיכנס בעצמם אל עולם ההשקעות אלא גם מספקת דרכים חדשות לצריכה ולהפצה של מידע על שוק ההון. האפליקציה של הבורסה בתל אביב היא דוגמא לצורה עדכנית של הפצה וצריכת מידע כזה – האפליקציה החינמית מאפשרת לכל אחד להתעדכן בנתונים, לצפות בהודעות החברות לבורסה, ולערוך התאמה אישית למידע שיקבל דרך האפליקציה בעזרת "סוכן חכם". לצד אפליקציות כמו זו של הבורסה – שיעודן להנגיש מידע בזמן אמת – אפשר למצוא אתרים ואפליקציות שמציעים גם חדשות כלכליות ומאמרי ניתוח, לצד המידע השוטף. ולמקרה שתהיתם – יש גם רשת חברתית למשקיעים. ל-StockTwits יש 1.4 מיליון משתמשים שמעדיפים כנראה ציוצים על השקעות על פני גיפים של חתולים.
התפתחויות כאלה הופכות מידע וניתוח איכותי על התפתחויות בשוק ההון לזמין לכל דורש ובכך מעניקות כוח חדש למשקיעים שאינם מומחים. דו"ח הפורום הכלכלי העולמי משנת 2015, שעסק בהשפעה של חדשנות משבשת (disruptive innovations) על מגזרים שונים בתחום השירותים הפיננסיים, מספק כיוון להבנת ההשפעה של החידושים הללו על תחום ההשקעות. מחברי הדו"ח מסכמים את ההשפעות של יוזמות חדשות בתחום ההשקעות בטענה שהן מביאות להרחבת בסיס הלקוחות הפוטנציאליים ליוזמות בשוק ההון ומגדילות את יכולת המשקיעים לשחק תפקיד פעיל יותר בניהול ההון שלהם.
השינויים והחידושים בתחום המסחר בשוק ההון לא מסתכמים ביוזמות חדשות או שירותים עצמאיים המנגישים מידע. העולם הדיגיטלי מביא שינויים גם בפעילות של ארגונים ותיקים בשוק ההון כמו בנקים ובתי השקעות. בעקבות האתגרים וההזדמנויות שמגיעים ביחד עם הפצת הטכנולוגיות החדשות,חמשת הבנקים הגדולים בישראל מספקים היום ללקוחותיהם אפליקציה לקבלת מידע ולביצוע פעולות בחשבון. האפליקציות של בנק הפועלים, לאומי ומזרחי-טפחות כוללות גם אפשרות לקבלת מידע כללי על שוק ההון וכן אפשרות למתן הוראות קנייה ומכירה דרך האפליקציה. ארגונים ותיקים בשוק ההון לא השאירו את זירת המידע או פעילות ההשקעות לסטרטאפים צעירים, אלא נכנסים אליו בעצמם כחלק מהתאמת הארגונים לעידן הדיגיטלי.
כמו אתרי האינטרנט של הבנקים גם אתרי האינטרנט של בתי ההשקעות מאפשרים לתת ללקוחות מידע מפורט ושקוף על מצב התיק שלהם בזמן אמת מבלי שיצטרכו לחכות לדו"ח התקופתי או לשוחח בטלפון עם משווק ההשקעות שלהם רק לצורך קבלת מידע. כך, שימוש בטכנולוגיה מאפשר לארגונים בשוק ההון לשפר את התקשורת שלהם עם הלקוחות, ולהגביר את המעורבות והידע של הלקוחות בשגרה. זאת ועוד, שימוש בפלטפורמות דיגיטל מאפשר לא רק העברה של יותר מידע באופן שקוף וברור יותר בזמן אמת, אלא גם שימוש באמצעים מגוונים כדי להעניק מידע ולפתח תקשורת עם לקוחות: סרטונים שהפקתם פשוטה הפכו לאמצעי תקשורת חדש, לצד תכנים כתובים ומידע גרפי – שכולם נשענים על קלות ההפצה של תוכן בעידן האינטרנט.
דיון על השפעת העידן הדיגיטלי בתחום ההשקעות לא יהיה שלם בלי אזכור השפעות השימוש ב-Big Data (נתוני עתק, בעברית), אף שהתמודדות של ממש עם הנושא הרחב דורשת כתבה נפרדת. כיום השימוש בנתוני עתק בתחום ההשקעות עדיין מוגבל יחסית, כך לפי דו"ח "סיטיגרופ" מ-2015 שעסק בנושא. למעשה, כשבוחנים את השימוש בנתוני עתק בתחום ההשקעות אפשר להתבונן על כמה שימושים אפשריים: מכיוון אחד ניתן לדבר על שימוש בנתוני עתק על מנת לטייב את השירות ללקוחות ולהתאים אותו לצרכים ספציפיים. האפשרות הזו עולה למשל מדו"ח BNY Melon מהשנה שעברה על שימוש בנתוני עתק לטובת קידום שביעות הרצון של לקוחות.
מכיוון אחר, תחום ההשקעות התבסס מאז ומעולם על מידע, אך בעידן המידע הנוכחי כלים חדשים עשויים לאפשר להפוך פיסות מידע מתחומים שלא היה ניתן לכמת או לעקוב אחריהם בעבר למידע שימושי עבור מנהלי השקעות. זה סוג ההתפתחות שהעסיק את מחברי דו"ח "סיטיגרופ" שתיארו את ההתפתחות האיטית בתחום כהזדמנות אפשרית עבור חברות שיעמיקו את השימוש בכלים מבוססי נתוני עתק. ברוח זו, הביאה כתבת ה-Financial Times בפברואר האחרון שורה של דוגמאות לשימוש של מנהלי השקעות בסוגי מידע חדשים בעת האחרונה: ממעקב אחרי מספר הורדות של אפליקציה מסויימת ועד שימוש בתמונות לווין כדי ללמוד על מצב הכלכלה הסינית.