הכירו את הפרוייקט המטורף החדש של הסוכנות האמריקאית לפיתוח אמצעי לחימה מתקדמים
סוכנות DARPA (ר"ת Defense Advanced Research Projects Agency) היא ללא ספק אחד מהגופים הכי מעניינים ומיוחדים בעולם כולו, עם אנספור פרוייקטים מוזרים ופורצי דרך שפותחו בסיוע שלה – החל מהטכנולוגיה הבסיסית ליצרת רשת האינטרנט בתחילת דרכה אי שם בשנות השבעים, דרך מטוס ה-X32 המדהים שפותח בשיתוף עם חברת בואינג, טכנולוגיית ה-GPS וגם אינספור חידושים בתחום הרובוטיקה והיישומים האוטונומיים שנולדו בסיוע האתגרים הטכנולוגיים אותם היא אירגנה ומארגנת בהווה.
גם ברגע זה ממש יש ל-DARPA כמות ענקית של תוכניות חדשניות שאותן היא מעוניינת להפוך למציאות חדשה עבור משרד ההגנה האמריקאי, ואחת מהן שמודגמת עתה בפעם הראשונה אמורה להפוך את השימוש במטוסים קבועי כנף ליעיל וורסטילי הרבה יותר – תודות לקונספט מוזר משהו שכולל "שליפה" שלהם מהאוויר בזמן טיסתם.
שימוש במל"טים, או מטוסים בלתי מאויישים, ממשיך לצבור תאוצה בעולם הצבאי, כאשר רובם המוחלט של כלי טיס אלו מבוסס על עיצוב בעל כנף קבועה, אשר נדרש להמריא ממסלול כמו מטוס מאוייש "רגיל" או להיות משוגר מכנה ייעודית היישר אל האוויר (באופן שאינו אפשרי עבור כלים בהם נמצא אדם).
הנחתה של מל"טים שכאלה עשויה להוות אתגר משמעותי, בראש ובראשונה במצבים בהם אין מספיק מקום למסלול נחיתה או שאין מסלול באופן כללי, וגם במצבים בהם ישנו ריכוז כלים גדול ותנועה צפופה מאוד כתוצאה מכך – וכאן אמורה להיכנס לתמונה מערכת ה-SideArm, שתאפשר להחזיר את היצירות עמוסות הטכנולוגיה אל הקרקע ללא צורך בנחיתה כלל.
כמו מעין מתקן גדול מימדים לשליפת בובות צעצוע באמצעות זרוע מכאנית אותם ניתן למצוא באופן מסורתי במרכזי הקניות השונים, SideArm הודגמה כשהיא מפעילה קרס ויחידת איסוף לעצירת כלי במשקל של כ-200 קילוגרם באוויר, בזריזות מרשימה וללא נזק ממשי כלשהו לכאורה – מנגנון שאומץ בחלקו מעולם נושאות המטוסים, אשר עושות שימוש בטכניקה דומה להאטה ועצירת כלים שנוחתים היכן שאין די מקום לעצירה עצמאית הדרגתית בשיטות "מסורתיות".
ההדגמה המעבדתית נועדה להוכיח את היתכנות היכולת הכללית, אך סרטון בעיבוד מחשב שמגיע אחריה מבהיר שיש עוד דרך ארוכה לעשות עד לנקודת הסיום – שבה מערכת אחת תוכל להיות זו שאחראית הן על שיגור של המל"טים (או הרחפנים, בצורה דומה) אל משימתם והן על קליטתם חזרה, ותהיה קומפקטית ומודולרית מספיק על מנת להתאים להתקנה על משאית או על ספינה, וגם קומפקטית מספיק לפירוק והובלה בתוך קונטיינר מסחרי סטנדרטי.
זה יקרה ככל הנראה רק בעוד כמה וכמה שנים, אך ה-SideArm משאיר רושם ראשוני חיובי ומרגיש לנו כמו אחד מהפרויקטים של DARPA שדווקא יש להם פוטנציאל להגיע לבשלות אמיתית. מי יודע, אולי בעוד זמן מה נוכל לראות גם גירסה ארצישראלית מקומית לטכנולוגיה המדליקה הזו, כראוי למדינה שמוגדרת בתור אחת מהמובילות בתחום פיתוח כלי הטיס הבלתי מאויישים.