האמירות הערבית הקטנה מצאה את עתיד התחבורה הפרטית מבחינתה – ומתכננת לאפשר לכל אחד לטוס באמצעות רחפן כבר בעוד כמה חודשים
בתערוכת CES 2017 ראינו כמות ומגוון רחפנים שקשה לתאר אותם במילים, אבל בין כולם בלט ללא קושי ה-EHang 184 – פשוט משום שבמקום צרכי שעשוע או יישומי צילום, הוא היה היחיד שנועד לשמש כדור חדש לגמרי של תחבורה אישית. רחפן גדול מימדים ומרובע מדחפים שהוא עוצמתי מספיק על מנת להטיס אדם אחד ממקום למקום.
הרעיון נשמע לנו מוזר ואולי אפילו הזוי, אבל מסתבר שביצרנית הסינית שעומד מאחורי המיזם לא מתבדחים על כך לרגע, ואכן מתכוונים להתחיל לשווק את ה-EHang לכל דורש בהקדם – כאשר הלקוחה הראשונה היא לא אחרת מהאמירות היוקרתית במפרץ הפרסי, דובאי.
להגיע היישר אל תוך הקומה שלכם בבורג' ח'ליפה
'סוכנות התחבורה והכבישים' של דובאי הכריזה על כוונתה להשתמש ברחפן גדול המימדים כבסיס לשירות תעופה אישי ראשון מסוגו בעולם – כבר ביולי 2017.
רחפני ה-EHang 184 יוצעו ברחבי עיר הבירה של האמירות (שגם שמה הוא דובאי), והלקוחות המעוניינים יוכלו להתיישב בתוכם, להקליד את כתובת היעד שלהם – ולהתרווח במושב, משום שהטיסה עצמה תהיה אוטונומית, עם בקרה ממרכז שליטה ייעודי מרוחק שיקבל את המידע שלו בהתבסס על קישוריות דור רביעי סלולרית.
גורמי הסוכנות לא חשפו כמה יעלה התענוג המעופף הבלתי רגיל הזה, אבל כי ציינו כי לרחפנים יהיה טווח טיסה של כמעט 50 קילומטרים (31 מייל) וזמן טיסה מירבי של 30 דקות, במסגרתו יוכלו לשאת נוסע בודד וקצת מהמזוודות שלו, במשקל מירבי כולל של עד כ-115 קילוגרם. לא רע בכלל, ואמור לענות על רוב הדרישות הבסיסיות מטיסה בתוך המטרופולין העירוני של דובאי, או כל עיר גדולה אחרת לצורך העניין – אם כי עדיין לא לגמרי ברור מה יקרה אחרי שהלקוח יגיע ליעדו, כלומר האם אותו מרכז בקרה ידע להטיס מרחוק את הרחפן הריק אל נקודת איסוף קרובה (וכיצד פתרון כזה ישפיע על נתוני טווח וזמן הטיסה).
דובאי היא לא מקום שידוע בשל בעיות פקקים או בעיות בתחבורה ציבורית "סטנדרטית", אך היא בהחלט מהווה מקום שעמוס באנשים אמידים במיוחד שנוהגים לנהל אורח חיים ראוותני מאוד – ועל כן תוספת של היכולת להגיע בסטייל לכל מקום, עם כלי טיסה פרטי שפועל ללא התערבותם כלל, נשמעת הגיונית למדי עבורה. במקביל, סביר להניח שאותן טיסות רחפן לא יהיו זולות כלל, לפחות בתחילת הדרך – אם כי זה משהו שנגלה באמת רק בעוד כמה חודשים.
מספר טיסות נסיון ממשיות של ה-EHang 184 כבר בוצעו ברחבי דובאי במהלך החודשים האחרונים, ובמקביל בוצעו טיסות ניסוי של הכלי גם במדינת נוואדה שבארצות הברית, כך שלא מן הנמנע כי פתיחה מוצלחת של שירותים מסחריים בחצי האי ערב תדרבן ותקדם השקת יכולות דומות גם במקומות נוספים ברחבי הגלובוס, כך שיהיה מעניין להמשיך ולעקוב אחרי המיזם – אפילו אם אינכם מתכננים טיול למדינה שהיא לא ממש מהאוהדות הגדולות של ישראל.
גם הולנד נמצאת במירוץ, בערך
רוצים כלי טיס אישי ללא צורך בביקור באיחוד האמירויות הערביות? גם בהולנד החלו לשווק כלי בשם PAL-V (או Personal Air and Land Vehicle), שמכונה גם Liberty, אשר מהווה כנראה את המכונית המעופפת הראשונה שחוקי לשווק אותה – וגם לנסוע ולטוס בה.
מדובר ברכב תלת גלגלי עם שני מושבים שמהווה מעין שילוב בין אופנוע למכונית, עם מנוע בהספק 99 כוחות סוס שמעניק לו זמן האצה מ-0 ל-100 קמ"ש של כתשע שניות ומהירות מירבית של עד 160 קמ"ש, ורוטור עליון מתקפל אשר מאפשר לו להפוך לג׳ירוקופטר מעופף בתוך כחמש דקות של עבודת פריסה – באמצעות מנוע בהספק 197 כוחות סוס עבור מדחף אחורי (הרוטור הוא פאסיבי ומופעל באמצעות התנגדות האוויר) שמאפשר טווח טיסה של עד 450 קילומטרים, במהירויות של עד 180 קמ"ש ובגבהים של עד 3.5 קילומטר.
החברה שפיתחה את ה-PAL-V מתכננת לייצר 90 יחידות שלו בשלב הראשון, ולהתחיל בשיווקן לציבור (הלא ממש) רחב בשנה הבאה – עם תג מחיר לא קטן בכלל של 300,000 יורו (או 400,000 דולר) עבור הכלי והכשרה קצרה בהפעלתו, או במחיר של 500,000 יורו לחבעלה שכוללת את ה-PAL-V יחד עם אבזור משודרג, התאמות ויזואליות אישיות ומסלול הכשרה ארוך ומקיף יותר. לא זול בכלל – אבל אולי בעצם גם לא יקר עד כדי כך, במידה וחלמתם כל חייכם להיות בעליהם הגאים של כלי טיס אמיתי כלשהו.
מדובר בפתרון פשוט למדי בהשוואה לפיתוחים אותם פגשנו בעבר בתחום הנסיעה-טיסה, אבל נראה כי הוא באמת עובד ועבר את כל אישורי הבטיחות והייצור הנדרשים – ובינו לבין ה-EHang נראה כי ניתן להכריז שיש כאן ניצני מהפכה אמיתית ביכולות התעופה האישיות.
זה יקח עוד שנים, ללא צל של ספק, אך מי יודע – אולי בעוד עשור או שניים כשלכולנו יהיו כלי טיסה קומפקטיים וחכמים, וניזכר בהתחלות הצנועות הללו, ממש כמו שנוהגים להיזכר בבדיחות במכונות הראשונות שיצרו למעשה את עולם המכוניות. חושבים שיש לזה סיכוי, או שמבחינתכם יכולת טיסה לעולם לא תוכל להפוך לנחלת הכלל? בואו לספר לנו מה דעתכם בתגובות.