לחץ מצד גורמים קמעונאים בישראל עשוי להביא לביטול ההטבה שהופכת את הרכישה המקוונת של פריטים בעלות של פחות מ-75 דולרים למשתלמת כל כך
בשנים האחרונות ראינו מגוון רפורמות במדינה שנועדו לקצץ ולצמצם את יוקר המחייה באמצעות ביטול מכסות ומסים שונים שמקורם בעבר הרחוק, ולא בהכרח התאימו לעידן המודרני בו רוב הצרכנים מסוגלים ומעוניינים לבצע רכישות עצמיות של מוצרים מחוץ למדינה באמצעות הרשת – אך כל ההטבות הללו יחד לא היו משמעותיות עבור הקונה הביתי הפשוט כמו רף הפטור ממסים וממע"מ שנקבע על סכום של 75 דולר (לא כולל עלות המשלוח), ופתח עולם רחב של אפשרויות לרכישת בגדים, תמרוקים וגאדג׳טים במחירים משתלמים במיוחד.
עם התפתחותן של אפשרויות הרכישה המקוונות נוספו עוד ועוד מוצרים שאותם ניתן להשיג מתחת לרף פטור זה, עם עוד ועוד צרכנים שמעדיפים את הרכישה המוזלת מבלי לצאת מהבית על פני המסע אל מרכז הקניות הקרוב, והביאו לפגיעה מורגשת בקמעונאים המקומיים – שהחלו לנסות וללחוץ על גורמי הממשלה לביטול או קיצוץ רף זה, בזמן שבמקביל נשמעות קריאות וטענות מצד הצרכנים עצמם הדורשות להגדיל את ערך הרף, היות וגם במצבו הנוכחי הוא אחד מהנמוכים שקיימים בעולם המערבי.
דיווח עדכני מהאתר כלכליסט סיפק סיבה לדאגה לכל אלו שנוהגים לרכוש מוצרים מהרשת באופן תכוף – עם הצהרה על כך שקמעונאים ובעלי קניונים ומרכזים מסחריים יצאו בקריאה משותפת מחודשת לביטול רף 75 הדולרים, כפי שנעשה באוסטרליה ובכמה מדינות באירופה, בכדי למנוע פגיעה ברשתות המקומיות ואף קריסה שלהן בחלק מהמקרים. אפשרות נוספת, לכאורה, היא ביטול הצורך בתשלומי מס ומע"מ על מוצרים בעלי מחיר נמוך מ-75 דולר עבור הקמעונאים, גם כאשר היקף הרכישה והייבוא שלהם הוא גדול משמעותית. לפי המידע נראה היה כי גורמי רשות המסים בעד ביטול ההטבה החשובה הזו – מה שהפך את כל הסיפור למוחשי ולמדאיג (עבור הצרכנים הפרטיים) הרבה יותר.
מאז הדיווח המקורי כבר קיבלנו אמנם הצהרה מפי גורם במשרד הכלכלה שמבהיר כי רף הפטור המלא לא יבוטל או ימוזער, תוך תזכורת של הטבות ביטול מכס אחרות שאותן קיבלו קמעונאי האופנה רק בשנה שעברה – אך לצערנו נראה כי הלחץ והשיח הקיימים בנושא כרגע כן ימנעו כל נסיון ומחשבה על הגדלה של רף הפטור המדובר, לרמה של 125 דולר או אפילו 300 ו-500 דולר, שעליה שמענו בפנטזיות של חלק מהצרכנים.
האם הפטור הקיים מוצדק מבחינתכם, מיותר או שדווקא נמוך מדי? בואו לספר בתגובות.