אמזון מציגה חזון חדש: 30 דקות מתום ההזמנה – החבילה תגיע לדלת ביתכם. ממש כמו פיצה
למרות שנראה כי הזמן המתאים לידיעה כזו הוא בתאריך הראשון לאפריל, אין מדובר במתיחה. בליל ראשון האחרון, הציג מנכ"ל אמאזון, ג'ף בזוס, את הדבר הבא בכל הקשור למשלוחי אינטרנט.
השירות החדש עונה לשם Amazon Prime Air, עשוי להיות זמין ללקוחות כבר בשנת 2015. לפי הפרטים שחשף בזוס בתוכנית הטלוויזיה "60 דקות", המשלוחים יגיעו אליכם תוך 30 דקות או פחות מרגע הלחיצה על כפתור הקנייה.
יחד עם ההכרזה בתוכנית, הועלה לרשת סרטון המציג את עיקרי השירות – בתום ההזמנה, הפריט עובר ברחבי המחסן, נכנס לקופסא מיוחדת המתחברת לכלי טייס בלתי מאוייש בעל 8 מדחפים (הדומה בצורתו למנגל מעופף), שמנווט את עצמו ברחבי השמים, ומשחרר את החבילה בכניסת ביתכם.
למה לא כבר היום?
באופן מפתיע (או שלא), המגבלות על כך שהשירות יחל את פעולתו אינה נעוצה רק במגבלות טכנולוגיות, אלא בעיקר בירוקרטיות. בזוס טוען כי החלק הקשה יהיה לקבל את האישורים ולענות על כל הדרישות של הרשות הפדרלית לתעופה בארה"ב (FAA), שכן גם הרשות עצמה עוד לא גיבשה את החוקים והכללים על כלי טיס בלתי מאויישים. יקח זמן עד שאמאזון תוכל להוכיח לרשות כי הדבר בטוח לשימוש.
בנוסף לכך, ישנה מגבלה על המשקלים שהמסוק הקטן יכול להטיס – קצת מעל 2 קילוגרמים. פירוש הדבר הוא שהשירות, כאשר יהיה זמין, ישמש בעיקרו לחבילות קטנות. אך חבילות אלה לטענת בזוס, מהוות מעל ל-85% מסך כל החבילות שיוצאות ממחסני אמזון.
האפשרויות הן בלתי מוגבלות
מעבר להיבט המדע בידיוני של השירות – הוא פותח אפשרויות בלתי מוגבלות בכל הנוגע למשלוחים. ביטול הציפיה לחבילות הוא רק חלק קטן ממנו – חישבו על האפשרות להיות תקועים באמצע שום מקום עם תקר בצמיג, ומפתח הברגים נעלם לו מתא המטען. המסוק של אמזון יגיע אליכם מהר מאוד, וינחית לכם אחד חדש – וככול הנראה יציל לכם את היום.
עדכון:
הסינים כבר עושים את זה
בזמן שהאמריקאים מתחבטים ומנסים לחשוב על תקנות וחוקים לאפשר לכלי טיס בלתי מאויישים לרחף בשמיים, בסין כלים כאלה כבר מעופפים ללא יותר מידי טרחה בירוקרטית.
חברת המשלוחים SF Express החלה כבר בספטמבר בניסוי כלים של משלוח ללא שליח, אפילו באישור הממשלה המקומית. המסוק הסיני לפי ההערכות מסוגל להגיע לגובה מקסימלי של 100 מטר, ולהטיס חבילות במשקל שלא יעלה על 3 קילוגרמים.
למה דווקא הסינים קודם?
הסיבה לכך שהסינים יכולים לעשות זאת לפני האמריקאים, נעוצה בכך שבסין חברות מסחריות רשאיות להפעיל כלי טיס בלתי מאויישים, כל עוד הדבר תואם מראש עם רשויות התעופה האזרחיות ובקרי הטיסה באזור. אין צורך ודרישה של רגולוציה ארוכה כמו שדורשת רשות התעופה האמריקאית.