הרשת החברתית שנתקלת לאחרונה בביקורת מוגברת על התנהלותה מנסה לעשות סדר, אבל ממשיכה להיות תלויה ברצון המשתמשים הבולטים שלה
אינסטגרם (Instagram) היא אמנם רק הפלטפורמה השלישית בגודלה באימפריה של פייסבוק, אחרי פייסבוק עצמה ו-WhatsApp, אך עדיין מדובר כאן ברשת חברתית מאסיבית ופופולריות במיוחד עם מעל ל-700 מיליון משתמשים רשומים, נכון לחודש אפריל האחרון, וגם בעיה אחת מתפתחת של עומס בתוכן שיווקי, שעלול לגרום לחוויה של חלק מהמשתמשים להרגיש כמו פרסומת אחת גדולה.
תוכן שיווקי ברשתות חברתיות הוא בהחלט לא דבר חדש, וקיים בהיקפים שהולכים ומתגברים בפייסבוק ודומותיה, אך כיום רוב התוכן הזה באינסטגרם מגיע באופן בלתי רשמי במסגרת חשבונותיהם של משתמשים פופולריים ובשיתוף עם חברות מסחריות שונות – ללא אישור או שליטה ממשית כלשהי מצד אנשי החברה עצמה.
עכשיו, בכדי לנסות ולשנות את המצב, באינסטגרם מציגים תיוג ייעודי שיאפשר למשתמשים השונים לבצע גילוי נאות ולהצהיר על אייטמים פרסומיים שעליהם קיבלו תמורה חומרית כלשהי – עם תוספת שתתווסף לחלק העליון של התמונה ותבהיר מי הגוף המסחרי שמפורסם בו.
אחד מהאירועים המפורסמים ביותר בתקופה האחרונה אשר הבהירו את הצורך ברגולציה באינסטגרם הוא ה-Fyre Festival שנערך (או התרסק, ליתר דיוק) בבהאמס. חודשים של פרסום סמוי מאסיבי ברשת באמצעות כמה מהכוכבים והכוכבות הגדולים ביותר בה והבטחות לאירוע מרשים עם בתים פרטיים על שפת האוקיינוס, מוזיקה מאומנים בעלי שם עולמי ואוכל יוקרתי שכנעו אלפים להירשם ולהגיע למקום – רק בכדי לגלות אירוע שנוהל בחובבנות והיה רחוק מאוד מהמוצהר, כאשר כל אותם גורמים שדאגו לפרסם את הפסטיבל בחשבונות שלהם מבעוד מועד מיהרו להסיר אחריות וקשר ממשי למיזם, ובכך הבהירו והוכיחו למעשה את עניין הפרסומים הסמויים, ללא גילוי נאות.
מדובר ברעיון חיובי וחשוב עבור הפלטפורמה, שלפי מחקר טרי 'סובלת' ממעל ל-90 אחוזים של פוסטים ממומנים שאינם מוכרזים ככאלו, אך ראוי לציין כי נכון לעכשיו לא מתוכננת שום אכיפה לתיוגים אלו. המשתמשים שנהנים משיתופי פעולה מסחריים יוכלו לבחור להשתמש בתיוג הייעודי, בדיוק כפי שיכלו לבחור לבצע גילוי נאות "ידני" לפוסטים שלהם בעבר – או שלא, ללא שום ענישה רשמית מוצהרת מצד אינסטגרם.
יש סיכוי לא רע שהעמדה הזו תשתנה בעתיד הלא רחוק, והתיוגים הללו יהפכו להיות בגדר חובה לכל מי שאינו מעוניין למצוא את החשבון שלו בהרחקה לפרק זמן מוגדר כלשהו (בדומה למה שקורה ברשת הפייסבוק במקרים שבהם אין ציות לכללים ולחוקים) – אך בינתיים נראה כי מדובר רק בהנחת התשתית הבסיסית הנדרשת לשם כך. חשוב, אבל כנראה לא מספיק החלטי.
האם גם אתם מרגישים שכמות הפרסום הסמוי באינסטגרם היא מוגזמת, או שזה לא משהו שמפריע לכם? בואו לספר לנו בתגובות.