זה נראה כמו מטוס, ממריא כמו מסוק ומרחף באמצעות 24 מדחפים – הכירו את ה-XV-24A המדליק
עם כל הכבוד לכלים חדשניים ומרשימים כמו ה-F35 ומסוק ה-V22 Osprey, העולם הטכנולוגי ממשיך לחפש אחר הפתרון האפקטיבי ביותר שישלב בין שתי האסכולות המרכזיות בתחום התעופה: המסוקים שמסוגלים לרחף במקום בודד ולנחות ולהמריא כמעט מכל מקום בקלות, והמטוסים אשר מציעים מהירויות טיסה ואפשרויות תמרון גדולות הרבה יותר.
מבחינתה של סוכנות DARPA האמריקאית הנודעת, הפתרון האולטימטיבי לאתגר הזה עשוי להיות במטוס ה-XV-24A LightningStrike של חברה קטנה בשם Aurora Flight Sciences, שעושה שימוש בטכנולוגיות שמוכרות יותר מעולם הרחפנים העולה על מנת להעניק את השילוב הנכסף.
עם גוף דומה לזה של מטוס קבוע כנף ולא פחות מ-24 מדחפים בחלקו התחתון שמסוגלים לפעול במספר הטיות לקבלת עילוי ודחף טיסה בהתאם לנדרש, דגם מוקטן של ה-XV-24A השלים בהצלחה רבה טיסת ניסוי מתועדת, אשר מהווה שלב קריטי בדרך לפיתוחו של הדבר האמיתי הגדול – יחידה עם מוטת כנפיים של 18 מטרים ומשקל עצמי של כ-5.5 טון, במקום כ-150 קילוגרם במסגרת המדגים.
לעת עתה הכלי החדשני מיועד להיות בלתי מאוייש ונשלט מרחוק, להעברת מטענים גדולים (במשקל של עד ל-40 אחוזים ממשקל הכלי) למקומות שאליהם קשה או אפילו בלתי אפשרי להביא כלים מאויישים שקיימים בשוק כיום, אך לא מן הנמנע שהוכחת יכולותיו הטכנולוגיות ידרבנו פיתוח של דגמים שיוכלו לשאת גם בני אדם, ובפרט לוחמים, באפקטיביות שאין דומה לה.
דגם במימדים מלאים של ה-LightningStrike נמצא בבנייה כבר עתה, תוך כדי שימוש באלמנטים בהדפסת תלת-מימד לפיתוח מהיר יותר, ואמור לבצע את טיסת הבכורה שלו לפני סוף השנה הבאה – אז גם יזדקק להדגים את הדרישות של הסוכנות הטכנולוגית של מחלקת ההגנה האמריקאית, כמו היכולת לשאת משקל גדול ובעיקר לטוס קדימה במהירות גבוהה של בין 550 קמ"ש ל-750 קמ"ש – מהר בכ-25 אחוזים לעומת המהירויות המיטביות של מסוקי הרוטור המסתובב המתקדמים ביותר.
יהיה מעניין מאוד לראות האם חברת AFS תצליח לעמוד באתגר הזה, משום שאם זה אכן יקרה – לא מן הנמנע שנתחיל לראות הרבה כלי טיס בלתי מאויישים נוספים שמאמצים את טכנולוגיית הדחף המתקדמת הזו, שללא ספק קיים עבורה פוטנציאל משמעותי יותר מהרוטורים הקרובים (או הכנף הקבועה) ששולטים בתחום כלי הטיס הבלתי מאויישים כרגע. נמשיך לעקוב בעניין.
סרטון ההדגמה הוירטואלי הזה מתחילת השנה שעברה לא ממש מרשים ויזואלית, אבל עוזר להעביר את החוזקות המרכזיות של הרעיון שאותו אנחנו אמורים לראות נבחן בצורה מעשית בשנת 2018
מהאנשים שהביאו לכם את האינטרנט.
זה לא זולל כמויות מטורפות של אנרגיה?
זה דווקא נראה מאוד אווירודינמי
זה דווקא נראה מאוד אווירודינמי
Tamir, אבל כל המנועים האלה…