לפני מספר שבועות פירסמה ועדה משותפת של משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הגנת הסביבה דו"ח הממליץ לאסור על שימוש באינטרנט אלחוטי (WiFi) בבתי הספר.
הוועדה מצטטת מספר המלצות שהתקבלו באו"ם ובפרלמנט האירופאי בנוגע לסכנות האפשריות הנובעות מקרינה אלקטרומגנטית, אך בדומה להם, היא אינה קובעת שיש סכנה ברורה ומיידית מהקרינה של טלפונים סלולריים, נתבים ונקודות גישה (AP). הסיבה לכך היא פשוטה, עד היום לא פורסם אף מחקר רציני, מקיף ועצמאי שהוכיח קשר כלשהו בין השימוש באינטרנט אלחוטי לבין נזקים מקרינה אלקטרו-מגנטית.
כך לדוגמא כותבת הוועדה כי "הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן (IARC) הגדירה את קרינת הרדיו כ-"מסרטן אפשרי" (possibly carcinogenic)". במקום אחר היא כותבת "כי הטכנולוגיה האלחוטית הכוללת טלפונים ניידים, Bluetooth ,Wi-Fi וטלפונים אלחוטיים פולטת קרינה אלקטרומגנטית, וייתכן שהיא מהווה סכנה לבריאות האדם".כלומר, פרט לציטוט מקורות חיצוניים, שכאמור אין בהם שום אמירה חד משמעית, לא מדווחים חברי הוועדה על מחקרים או ממצאים שמקורם בישראל.
במקום לנהל חקירה מדעית רצינית, לבחון את הדברים לעומקם, להציג את היתרונות והחסרונות ואת הדעות השונות שיש בתחום זה, בחרו חברי הוועדה נקודת מבט חד צדדית שלא תחשוף אותם לשום סיכון (כסת"ח). בפרק הדן בנושא הטלפונים הסלולריים, כותבים חברי הוועדה: "יודגש, כי השימוש בטלפונים ניידים בקרב ילדים ובני נוער הולך וגובר לאורך השנים אך החשיפה לקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מהטלפון הנייד איננה נכפית על ידי מערכת החינוך, שכן השימוש בטלפונים ניידים בבתי הספר הוא לתועלת הפרט בלבד ומבחירה אישית.
כלומר הוועדה בוחרת להדגיש את השימוש של התלמידים בטלפונים סלולריים, אבל מתעלמת באלגנטיות מהשימוש של המורים ושאר בעלי התפקידים בבית הספר, בטלפונים סלולריים. האם יש בדו"ח המלצות לאסור על שימוש גורף בטלפונים סלולריים בבתי הספר על ידי מורים ובעלי תפקידים? כמובן שלא. יתר על כן, לדעת הוועדה העובדה שהמורים והילדים מביאים לביה"ס טלפוניים סלולריים, שפולטים יותר קרינה מכל נתב או נקודת גישה (AP), היא רעה שאי אפשר בלעדיה, אבל להזיז את מערכת החינוך קדימה ולאפשר חיבור קל ופשוט לרשת האינטרנט – זה לא.
הוועדה גם לא מתייחסת לפרדוקס הידוע – כמעט בכל בית בישראל יש מקור קרינה כלשהו – נתב אלחוטי, טלפון אלחוטי, טאבלטים אלחוטיים, טלפוניים סלולריים וכיוב'. מבחינת הוועדה זו "בחירה אישית" שכל אחד מאיתנו עושה במתחם הפרטי שלו, אבל ליישם את אותו מודל במתחם בית הספר – חס וחלילה. לוועדה הרבה יותר "ללכת על בטוח", להיכנע ללחץ הפופוליסטי של ההורים והארגונים המתנגדים לכל קרינה שהיא ובמקום להתמודד עם הנושא באופן רציונאלי, לאסור באופן גורף על השימוש בטכנולוגיות אלחוטיות.
עוד מ-NetCHIEF:
מוצרי ה-802.11ac של חברת Linksys
האם צפויה ל-iPhone 5 בעיה בישראל?
באופן זה מנציחה הוועדה את הפער הקיים בין הבית לבית הספר — בבית יש לילדים את כל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, אבל בבית הספר ימשיכו ללמד, כמו לפני 20 שנה, תוך סחיבת תיקים כבדים, המכילים קילוגרמים של ספרים, ובאמצעות לוח וטוש מחיק. גם האמצעים החליפיים עליהם ממליצה הוועדה, כמו סלילת קווי תקשורת מתחת לרצפות צפות, הן הזויות – איפה כותבי הדו"ח חיים? הם באמת מאמינים שזה יקרה? ומה עם כל בתי הספר הקיימים – איך יסללו שם כבלי רשת וחשמל לכל שולחן – יפרסו אותם על הריצפה? ומאין יבוא התקציב? וגם אם ימצא התקציב והם יפרסו, האם קווי החשמל שיגיעו לכל שולחן אינם פולטים קרינה? ומה לגבי הטאבלטים שלהם אין חיבור קווי?
באותה מידה יכלה הוועדה גם לדון בחשיפה של התלמידים לקרינת השמש ולנזקיה המוכחים, בעת שהם הולכים לבית הספר. אני מניח שמצב זה, במסגרת מדיניות הכסת"ח, הוועדה היתה ממליצה על קירוי והצללה של כל השבילים והדרכים לבית הספר וחלוקת שפופרת קרם הגנה לכל ילד ואולי אף על העברת יום הלימודים לשעות הלילה. במקרה, או שלא במקרה, בין חברי הוועדה לא נמצא אפילו מומחה אחד בתחום התקשורת ונציגי משרד התקשורת, המכירים את הנושא היטב, כלל לא הוזמנו לקחת בה חלק.
האם לא ראוי שבוועדה מקצועית הדנה בתחום האינטרנט האלחוטי, לא יינתן פתחון פה למי שבקי בנושא? הוועדה גם בוחרת להתעלם מהעובדה שבבתי ספר רבים בישראל כבר נעשה שימוש נרחב באינטרנט אלחוטי, במחשבים ניידים וטאבלטים. כבר היום אלפי תלמידים בראש העין ובבת-ים לומדים תוך שימוש שוטף באינטרנט אלחוטי. האם ביקרה הוועדה בבתי ספר אלה? האם שמעה מראשי הרשויות על היתרונות שיש בצורת לימוד זו?
כותרת הדו"ח היא פארסה בפני עצמה. הוועדה בחרה לקרוא לו "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21". האם הגבלת השימוש באמצעי החיבור לרשת האינטרנט היא הדרך להתאים את מערכת החינוך לעולם הטכנולוגי המודרני? ממש ה-newspeak ("שיחדש") של הספר "1984". קריאת הדו"ח וההמלצות הכללות בו משאירה טעם מר של החמצה ופשוט מקומם איך במקום ללכת קדימה, ועל בסיס תחושות בטן וחששות בלתי מבוססים, מקבעת הוועדה את מערכת החינוך בישראל לעוד שנים רבות.
מי שרוצה לקרוא את הדו"ח המלא ולהתרשם ממנו באופן בלתי אמצעי, ימצא אותו פה.
סתומים,
הם הורסים לנערים אפשרויות כמו אסיפת חומר לימודי דרך מכשירים אלחוטיים והורסים את הקדמה. בזמן האחרון משרד החינוך התהפך על השכל. עוד דוגמה- במקום לעשות מבחנים ארציים כפי שמקובל לעשות (עם ניתוח מידע, ידע וכו'), הם עושים מבחנים על ידע וזהו ללא ניתוח מידה ויישום מידע כלל.
אוי נו, ילדי ישראל היו מקום 1 במתמטיקה לפני הWifi
די תעשו טובה
סתומים
לרוב הילדים יש סמארטפונים. והם יגלשו לאינטרנט
עכשו יש 2 אפשרויות :
1. הסמארטפון מתחבר ל AP קרובה בעוצמת שידור מינימלית, והחיבור לאינטרנט מהיר כך שכל burst עובר מהר יותר ויש פחות זמן שבו השידור עובד
2. הסמארטפון מתחבר לרשת הסלולארית בעוצמת שידור גבהוהה יותר וגולש לאט יותר, מה שאומר שיהיה זמן שידור ארוך יותר
כמובן שהסכנה מהקרינה של טלפונים סלולריים לא קיימת כי אף אחד לא מעוניין בהתייחסות לזה
תוצאה : יותר קרינה לכולם
לגילי
על השראות מסוגים שונים כבר שמעת? כי לא נראה לי שקו מתח גבוה בבית הספר, תשתית אינטרנט שלמשתמש הקצה יש מגבר או יכולות שידור שונות הן פתרון לראוטר ואנטנה מגבירת טווח…
וזו הסיבה שצריך ללמד את כולם פיזיקה בבתי הספר
ל 4
קודם כל מתח גבוה מוגדר בתקן כ 1000V ומעלה. המתח בשקעים 240V הוא מתח נמוך
שנית אתה לא משווה חוט שתלוי על מבודדים ומוביל מאות A, לחיווט של כמה שקעים מתחת לשולחן, כשהמוליכים עוברים בכבל משותף ומבטלים משמעותית את השדה המגנטי אחד של השני כבר במרחק קטן מהכבל
שקעים כאלה יעזרובכל מקרה כי זה לא משנה איך עוברת התקשורת, הם ישמשו גם את מי שיש לו מחשב נייד ולא משתמש באינטרנט אלחוטי, וגם אם מי שיש לו טאבלט ופשוט צריך טעינה
בקשר לחיבור הרשת, חיבור בכבל רשת הוא טוב יותר ולא פולט קרינה אבל הוא טוב רק למחשבים ניידים, לכל היתר אין חיבור לכבל רשת….
גילי- אתה בטוח שלמדת בטכניון?
ושאתה מנהל פרויקט טכני באלביט מערכות?
לא נראה לי…
ל2- איפה אתה חי!?
ילדי ישראל מעולם לא היו מקום ראשון….טוב אולי בשנות ה50 או משהו בסגנון כי אנשים חשו סוג של סימפטייה כלפינו אז ניסו לפרגן לנו בסטטיסטיקה עקומה במקצת אבל המצב אצלנו בכי רע…והרמה רק ממשיכה לצנוח בגלל מערכת החינוך הלוקה שלנו…