מלוויין לכל דורש ועל לחליפה שסייעה לשבור את שיא העולם לצניחה חופשית – כל הטכנולוגיות העדכניות בעולם התעופה וחקר החלל
חליפת לחץ Stratos של רד בול – חליפת צניחה חופשית מגובה 38.5 קילומטר
מה לובשים כדי לצנוח מגבהים המתקרבים לקצה האטמוספירה? לפני ארבע שנים הציב פליקס באומגרטנר את האתגר בפני מעצבים בחברת David Clark, אשר ייצרה את חליפות הלחץ שנלבשו על ידי טייסי ה-U-2 של חיל האוויר האמריקני שטסו בגובה רב.
המעצבים הגיבו ביצירת חליפת הלחץ המתקדמת ביותר שאי פעם יוצרה, עם מערכת חימום, פרופיל אווירודינמי יציב ומסכת פנים מוטמעת בחוטים מחוממים כדי למנוע קפאון בטמפרטורת מינוס 57 מעלות צלזיוס.
ב-14 באוקטובר לבש באומגרטנר את החליפה שלו והתרומם עם כדור הליום לגובה של 128,100 רגל. מול מיליוני צופים בטלוויזיה וביו-טיוב, הוא קפץ, והגיע למהירות שיא של 1,342 קמ"ש (1.24 מאך) לפני שפתח את המצנח שלו ונחת בבטחה במדבר ניו-מקסיקו.
מעבדת GRAIL של נאס"א – מפת הירח החדה ביותר
ב-1 בינואר, התחברו שתי גששות במסלול לווייני סביב לירח כדי להתחיל ליצור את המפה המפורטת ביותר של הירח שנוצרה עד כה. בעוד צמד לווייני ה-GRAIL של נאס"א, הנקראים Ebb (שפל) ו-Flow (גאות), טסים במבנה מעל הרים, מכתשים ותצורות גאולוגיות תת-קרקעיות, כוח המשיכה של הירח ישתנה בעצמתו, וישנה את המרחק בין שני כלי הטיס. על ידי מדידת השינויים האלה, תפיק מעבדת GRAIL מפה ברזולוציה גבוהה ביותר של השדה המגנטי של הירח.
Phantom Eye של בואינג – מל"ט המעקב המימני
כבר בטיסת הבכורה שלו השנה, הוכיח מל"ט המעקב – ה-Phantom Eye של בואינג – שמימן יכול לספק כוח לכלי טיס המיועד לטווחי טיסה ארוכים ביותר. המהנדסים של ה-Phantom Eye כיווננו את שני מנועי הבעירה הפנימית של פורד לשרוף מימן נוזלי, שיש לו יחס אנרגיה-למשקל הרבה יותר גבוה מדלקים מאובנים.
כשניסויי המבחן והפיתוח יסתיימו, אמורים 860 ליטרים של מימן נוזלי לשמור את ה-Phantom Eye מונע הפרופלור בגובה 65,000 רגל למשך עד ארבעה ימים – פי שלושה מהמתחרה הקרוב ביותר.
KMel Robotics, רובוטי ננו-קוואדרוטור של אוניברסיטת פנסילבניה – הרובוטים המעופפים הזריזים ביותר
מעבדת ה-GRASP (רובוטיקה, אוטומציה, חישה ותפיסה כללית) של אוניברסיטת פנסילבניה פיתחה רובוטים מעופפים אוטונומיים שיכולים לעבוד יחד כדי לבצע משימות כמו מיפוי חללים בלתי מוכרים וביצוע חיפוש והצלה. שני סטודנטים של GRASP השיקו השנה את חברת KMel Robotics כדי לקדם את נחילי הרובוטיים לקראת מסחור המוני.
Solazyme Solajet – דלק סילוני ביו-מסה
בנובמבר האחרון, ביצע מטוס 737 של יונייטד איירליינס בארצות הברית את הטיסה המסחרית הראשונה על תערובת של דלק ביולוגי, ביחס של 60:40 עם דלק סילון קונבנציונלי. חברת Solzyme, סטארט-אפ מקליפורניה, מייצרת Solajet על ידי הזנת אצות מיקרוביאליות שעברו התאמה גנטית בסוכרי ביו-מסה. יונייטד איירליינס הסכימה לרכוש 75 מיליון לטרים של Solajet בשנה, החל מ-2014 – צעד משמעותי לקראת אימוץ ביו-דלקים בטיסות מסחריות.
עוגני אסטרואידים של מעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א – אחיזה באפס כוח משיכה
צוותו של אארון פארנס, מהנדס במעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א, פתר את אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני משימות חלל עתידיות: כיצד להתחבר לפני שטח עם אפס כוח משיכה מבלי לקדוח עוגנים קבועים.
פארנס פיתח סט של רגליים רובוטיות שתופסות פני שטח מחוספסים וסלעיים על ידי שימוש במאות קרסים זעירים. המיקרו-קרסים העשויים פוליאוריתן, אשר עוצבו על פי קרסי האחיזה על רגלי מקקים, נאחזים בחוזקה, אך יכולים גם להשתחרר במהירות כשמגיע הזמן לעבור ליעד הבא.
PhoneSat של נאס"א – לוויין לכל הדיוט
מדענים במרכז המחקר איימס של נאס"א בנו את הלוויין הזול ביותר; מכשיר העולה 3,500$ בגודל כוס קפה שמשתמש בטלפון חכם HTC Nexus One מהמדף כמעבד מרכזי. (אנטנת רדיו פשוטה מהמדף שומרת על תקשורת עם הקרקע).
ה-PhoneSat 1.0, המתוכנן לשיגור עד סוף השנה, ישדר תמונות של כדור הארץ בפס רדיו חובבני למשך עשרה ימים, או עד שהסוללה תתרוקן. שיגורים מאוחרים יותר יהיו מסוגלים להרבה יותר: ל-PhoneSat 2.0 תהיה אנטנת רוחב פס-S דו-כיווני (שבו משתמשים רוב הלוויינים כדי לתקשר עם הקרקע) ופאנלים סולאריים לזמן סוללה ממושך יותר.
כלי מודיעיני לזמן ארוך של Northrop Grumman – ספינת מעקב למשך שלושה שבועות
ה-LEMV (אמצעי להספקת מודיעין למשך זמן מתמשך) של צבא ארצות הברית הוא ספינת האוויר ההיברידית המוצלחת הראשונה של הצבא. בלוני ניילון ממולאים בהליום נותנים ל-LEMV זמן טיסה ארוך במיוחד לספינת אוויר. אבל הגוף, הכנפיים הקבועות ומנועי הדחף-הווקטורי האווירודינמיים מספקים כוח עילוי ויכולת תמרון נוספים, מאפשרים לו להמריא עם משאות כבדים יותר, להישאר באוויר למשך זמן ארוך יותר ולנחות בביטחה בסוף המשימה מבלי להזדקק להטענת משקל איזון כדי לפצות על דלק שנשרף.
ספינת האוויר שגודלה כגודל מגרש פוטבול אמריקני, שניתנת להטסה ללא טייס, מתוכננת להגיע לאפגניסטן בשנה הבאה, תספק 21 ימים של מעקב " ללא מצמוץ", מגובה 20,000 רגל.
זוכה הפרס הגדול – מסוק תובלה ללא טייס
יותר ממחצית החיילים האמריקניים שנהרגו באפגניסטן מאז 2008 נהרגו כתוצאה מפגיעת מטעני צד שונים. שירות האספקה היו מטרה קלה ונוחה למטענים. המסוק האוטונומי Kaman K-Max מרחיקט את החיילים מקווי האספקה. המסוק ללא טייס יכול לשאת 2,720 ק"ג למרחק של 400 ק"מ, כשמטענו תלוי על כבל באורך 23 מ'.
Kaman K-Max של לוקהיד מרטין טווח 400 ק"מ; קיבולת משא 2,720 ק"ג; מהירות מירבית 100 קשר (185 קמ"ש) |
ההתערבות האנושית היחידה מגיעה כשחייל עם מחשב נייד ושלט דמוי Xbox לוחץ על כפתור התחל; לאחר מכן, בקרי הטיסה האוטונומיים של ה-K-Max משתלטים, ומשתמשים בנתונים שנאספו על ידי חיישני גובה וניווט מובנים כדי לטוס לאורך מסלולי GPS שתוכנתו מראש, ביום או בלילה. מאז דצמבר האחרון, נשאו שני מסוקי K-Max ללא טייס שהוצבו באפגניסטן יותר מ-900 טון של מטענים.
עוד על חידושים בגליון פברואר של popular science ישראל – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il