אסונות טבע יכולים להיות עסק משתלם מאוד, אם אתה נמצא בצד הנכון של המפה
ההצפות המאסיביות שפקדו את תאילנד בסוף השנה שעברה פגעו בין היתר גם בלב ליבה של תעשיית הכוננים הקשיחים וגרמו לכאוס של ממש בשוק – עם עשרות מיליוני כוננים שחסרים בכדי לענות על הביקוש המחיר הממוצע לצרכן הכפיל ואף שילש עצמו, ולא ממש ברור מתי נראה שיפור משמעותי לטובה.
עם זאת, עושה רושם שלא כל הצדדים סובלים מהמצב באותה צורה – סיגייט (Seagate), יצרנית הכוננים הקשיחים הגדולה בעולם (לפחות עד שרכישת חטיבת הקשיחים של היטאצ'י בידי Western Digital תאושר סופית), מדווחת על רבעון פנטסטי עם הכנסות של כ-3.2 מיליארד דולר ורווח נקי של 563 מיליון דולר.
הרבעון השני של שנת הכספים 2012 בחברה (שהוא למעשה הרבעון האחרון בשנת 2011 לפי לוח השנה הסטנדרטי) הניב עליה של כ-19 אחוז בהכנסות וזינוק של 375 אחוז ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אשר מתפרשים גם לקפיצה של 12.1 אחוז בשיעור הרווח הגולמי של היצרנית.
סיגייט מכרה ברבעון הנוכחי 47 מיליון כוננים, ירידה של כ-4 מיליון כוננים לעומת הרבעון הקודם, כשמתוכם כ-700,000 היו כונני סמסונג, שאת חטיבת הקשיחים שלה רכשה סיגייט באופן סופי לפני מספר חודשים.
מצאו את ההבדלים |
מדובר בנתונים טובים משמעותית מאלו שהציגה לאחרונה יריבתה המרכזית של סיגייט, Western Digital, בדוחותיה הכספיים לרבעון המדובר, אשר כללו ירידה של 51 אחוז במספר הכוננים שנמכרו, ירידה של 20 אחוז בהכנסות וירידה של 36 אחוז ברווח הנקי (מה שלא מנע ממנו להישאר חיובי ולעמוד על כ-145 מיליון דולר).
נזכיר כי מרבית קווי הייצור של Western Digital נפגעו ישירות בהצפות בתאילנד, בעוד שסיגייט סבלה רק מפגיעה עקיפה שנבעה מפגיעה גם במפעלי ספקיות הרכיבים לכוננים הקשיחים.
ביצועיה הפיננסיים של סיגייט מקור: techreport.com |
"להאשים" את סיגייט במצב הלא פשוט בו נמצא שוק הכוננים הקשיחים בחודשים האחרונים יהיה לא ממש הוגן – אחרי הכל אין היא אשמה שמפעליה לא נפגעו בהצפות כמו אלו של יריבותיה, וכמו כן אין זה מפתיע כי חברה מסחרית שקיימת על מנת להרוויח כסף תפעל לפי תנאי ההיצע והביקוש שקיימים בשוק באופן שיהיה המיטבי עבורה.
עם זאת, קשה שלא לחוש כי סיגייט, שלא בשונה מ-Western Digital, פועלות בכדי להפיק את המירב מן המחסור והפאניקה שמאפיינים את השוק כיום –מה שמתאפיין במחירים גבוהים באופן קיצוני, תחזיות "מאיימות" למחסור ארוך טווח וחתימה על הסכמים ארוכי טווח עם לקוחות עסקיים שחוששים להישאר ללא אספקה סדירה.
תוסיפו לכל אלו את הקיצוץ באחריות לחלק ניכר מהדגמים הביתיים עליו הכריזו סיגייט ו-Western Digital לפני כמה זמן – וקיבלתם אווירה כללית של שוק אשר מנצל את שקרה על מנת "לכפר" על שנים של תחרות קשה ורווחים מינימליים.
בזמן שכונני ה-SSD עודם רחוקים מאוד מלהוות אלטרנטיבה ממשית ואף טכנולוגיה אחרת לא באמת זמינה, לצרכנים לא נותרות יותר מדי ברירות אלא לבלוע את הגלולה המרה (או להוציא את כונני ה-PATA מהבוידעם) ולקוות לטוב.
ביצועיה הפיננסיים של Western Digital מקור: techreport.com |
בסיגייט מקווים להביא אל השוק כ-60 מיליון כוננים ברבעון הקרוב ועוד יותר מכך ברבעון שיבוא אחריו, אם כי מציינים כי להערכת השנה הקרובה תתאפיין במחסור של לא פחות מ-150 מיליון כוננים, שיורגש היטב לכל אורכה.
בהנחה שהערכות אלו אכן תואמות את המציאות, כנראה יעבור עוד הרבה זמן עד אשר מחירי הכוננים הקשיחים יתחילו להתקרב פעם נוספת לרמתם הנוחה ממנה נהננו עד לפני כמה חודשים.
אופטימיות זהירה? כנראה שרק במידה ויש לכם מניות של סיגייט.
זה נורא..אני כבר כל כך הרבה זמן מחכה..
ולחשוב שקניתי אז הרדיסק של סיגייט TB ב340 שקל
התשובה היא פשוטה: רע למי?
למכור מעט בהרבה כסף זה תמיד טוב… למוכר.
למכור הרבה במעט כסף זה טוב לצרכן. הביקוש קובע את המחיר.
היה צפוי
ניצול הזדמנות
אין ספק שהיצרניות בתחום נפחו את מימדי האסון תקשורתית מעל ומעבר והכל במטרה ליצור פאניקה בציבור ותרוץ שישמע הגיוני, לטובת העלאת מחירים באופן בלי פרופורציונאלי ביחס לפערים האמיתיים שנפתחו בין הביקוש להיצע. היצרניות אף טורחות לשמן את הפאניקה תוך פיזור הערכות בדויות שחוסרים ימשכו שנים. הרי חוסרים הינם תולדה של החלטה מצד היצרניות, כמה הן מעוניינות לייצר, במיוחד לאור העובדה שהביקוש יחסית קשיח. אני אומר כך: אנחנו הצרכנים צריכים להתאגד עולמית ולהפעיל כח קרטלי כנגדן, נרכוש רק במחיר כזה וכזה ואם לא, יש לנו סבלנות – נעקב רכישות. שיתוף פעולה עולמי שכזה למשך 30-60 יום ישאיר את היצרניות בלי אויר לנשימה והן תאלצנה להתכופף. בנתיים אנחנו נמחק מעט חומר מיותר, הגיע הזמן לעשות סדר וניקיון בארכיון המידע שנאסף, ונזכור שישנם כלי כווץ יעילים שאולי הגיע הזמן לרענן את הידע הכיצד להפעילם.
הכח בידנו, לא ביידי היצרנים למי ששכח, שכן את הביקוש אנחנו קובעים, היצרן מנגד אין לו אוויר לנשימה ויש לו הוצאות שותפות אדירות מדי חודש לשלם, אפשר לכופף אותו ולפעיל לחץ הרבה יותר אפקטיבי מאשר היצרן יכול עלינו הצרכנים – הכל תלוי בהתאגדות.
4 כל מה שנשאר לך לעשות זה לאסוף כמה מיליוני FOLLOWERS בטוויטר
nec אתה צודק
ניצול מגעיל של הזדמנות, מוזר שהיצרנים האחרים הקטנים יותר לא תפסו את הגל להגדלת המכירות.
הבעיה שהתאגדות עולמית של מילוני פרטים קטנים היא לא כזו קלה.
זה הזמן של יצרניות הSSD לנצל את המצב
מצא את ההבדלים – אהבתי…
לצחוק או לבכות?
להעניש אותם – להחרים ולקנות רק SSD
הכוח ביד הצרכן והוא יקבע את גורלו של יצרן ולא ההיפך. לפשוט להם את הרגל
לא נראה לי שהמחירים ירדו חזרה אי פעם
אם סמסונג נבלעת בסיגייט והיטאצ'י (לשעבר IBM) נבלעת ב-WD אז אנחנו נשארים עם בעצם שתי חברות בלבד. כשיש פחות שחקנים בשוק ופחות תחרות יהיה להם מעט מאד אינטרס להוריד מחירים.
לא תהיה ירידה
הירידה במחיר תהיה מאוד מפתיעה שכן הביקוש לדיסקים קשיחים רק עולה וכל עוד אין טכנולוגיה שוברת שוק בתחום האחסון (ולא, SSD לא מהווה ולא יהווה תחליף בעתיד הנראה בגלל המחיר) חברות הדיסקים ימשיכו למכור בטירוף כל מה שהם מסוגלות לייצר.
נפח המידע שהאנושות מייצרת עולה באופן אקספוננציאלי ומתוכנן להמשיך כך בעתיד הקרוב. כל אחד היום מסתובב עם סמארטפון, מצלם תמונות ווידאו והכל נשפך לרשת שצריכה נפחי אחסון עצומים כדי לתמוך בזה.
אז עד שמשהו מאוד בסיסי בהתנהגות האנושית לא ישתנה המגמות הנוכחיות ימשיכו.