יצרנית הרכבים השבדית יוצאת בהכרזה מרשימה שתוכל להוות תקדים עבור השוק כולו
הפופולריות הגוברת של מכוניות בעלות הנעה חשמלית, לצד המוניטין החיובי שנקשר בהן אצל חלק גדול מהצרכנים, הביא לא פעם להצהרות מצד גורמים רשמיים בחברות רכב על כך שהמנועים החשמליים הם העתיד האמיתי של התחום, ומנועי הבעירה הפנימית הם טכנולוגיה ישנה שסופה הבלתי נמנע הוא לדעוך ולהיעלם אט-אט.
עם זאת, כולנו יודעים שיש הבדל גדול בין הצהרות למעשים, ולמרות שבהחלט ניתן לחוש בצמיחה משמעותית בהיקף הרכבים אשר זוכים לגירסאות חשמליות או חצי-חשמליות, אף יצרנית לא באמת ביצעה צעדים קיצוניים שמטרתם להעלים את מנועי הבנזין והדיזל, עד עכשיו: וולוו מכריזה רשמית על מהפכה עסקית בשורותיה, עם כוונה לבטל לחלוטין את התכנון וההשקה של מכוניות פרטיות עם מנוע בעירה פנימית בלבד בתוך שנתיים, כבר בשנת 2019.
המשמעות של הכרזה זו היא שעוד לפני סוף העשור הנוכחי, כל הרכבים של חברת וולוו הוותיקה (שחגגה לא מזמן יום הולדת 90) יהיו בעלי אחת משלוש מערכות הנעה: מערכת היברידית בה מנוע בנזין (או דיזל) סטנדרטי משמש להזנת מערך סוללות אשר מזין בתורו מנוע או מנועים חשמליים שאחראים להנעת הרכב הלכה למעשה, מערכת היברידית עם מנוע בנזין שבה גם מחבר חשמל לטעינה ייעודית של מערך הסוללות המאפשר ביצוע נסיעות למרחקים קצרים יחסית ללא צורך בדלק כלל – וכמובן מכוניות חשמליות באופן מלא, ללא מנוע בנזין כלל, שמסתמכות אך ורק על אנרגיה חשמלית עבור מערך הסוללות שלהן בכדי להניע מנועים חשמליים.
מבחירת המילים של אנשי וולוו ניתן להסיק כי יש סיכוי לכך שדגמים קיימים של החברה עם מנוע בעירה פנימית ימשיכו להימכר בשוק גם בשנת 2019 ואחריה – אך לא יהיו דגמים מעודכנים שיושקו עם מערכי הנעה כאלה, מה שטוב כמעט באותה המידה מבחינתנו, בשל העובדה שבדרך כלל רכבים עובדים שינוי משמעותי בעיצוב וביכולות שלהם אחת לחצי עשור לערך, כך שבתוך מספר שנים לא רב סביר להניח שכל המערך של החברה בכל זאת יהיה היברידי או חשמלי כמובטח (גם אם מעשית זה יקרה כמה שנים אחרי תאריך היעד ב-2019).
בחברת Smart הקטנה אולי הכריזו כבר בשנה שעברה כי יחלו להציע גירסאות חשמליות לכל המכוניות שהם מייצרים – אך זה עדיין לא משמעותי כמו ההכרזה החדשה מוולוו, שלמעשה מהווה יציאה ל"מלחמה" מול הטכנולוגיה אשר שימשה אותה במשך קרוב ל-100 שנה עד כה, כחלק מההתאמה לעידן חדש ומבטיח שעליו אנחנו שומעים ואותו אנחנו מתחילים לראות יותר ויותר עם כל יום שעובר.
הבחירה של וולוו נשמעת לנו אמיצה במיוחד בעיקר בהתחשב בכך שבהרבה מדינות ברחבי העולם, כולל כאן בארץ הקודש, התשתית לרכבים בעלי טעינה חשמלית עדיין לא מפותחת כלל, כך שהרלוונטיות של חלק לא קטן מאותם דגמים תהיה מצומצמת. בחברה הצהירו על כוונות להשיק חמישה רכבים חשמליים "מלאים" במהלך השנתיים הקרובות, לצד מגוון של רכבים היברידיים בתצורת Plug-In, בתצורת תידלוק ובתצורה כפולה המאפשרת גמישות גדולה יותר למשתמש.
אנחנו בהחלט בעד הקונספט והרעיון הזה – ומחזיקים אצבעות לכך שבחירה של עוד ועוד יצרניות בפרופיל גבוה לצעוד לכיוון הזה תדרבן הקמת מערך טעינה חשמלי ארצי (ועולמי) שיתמוך בטכנולוגיה ויעניק לנו את ההזדמנות לנסוע לכל מרחק שנרצה בשקט, בזול ובצורה "ירוקה" קצת יותר.