הפיתוח החדש של חברת הרכב היפנית נשמע מוזר למדי, אך אמור להוות תחרות מעניינת לעולם הרכבים החשמליים
למנועי דיזל (וכנראה שגם למנועי בעירה פנימית באופן כללי) אין מוניטין חיובי במיוחד בשוק הרכב המודרני, לאחר סקנדל זיופי התוצאות של קבוצת פולקסווגן שאת השפעותיו ניתן לראות במגוון מקומות בתעשייה גם היום – אבל במאזדה היפנית בטוחים כי מצאו את הדרך לשמור על הרלוונטיות של הטכנולוגיות האלו במירוץ המתפתח כנגד למנועים החשמליים הירוקים והחסכוניים.
קוראים לזה Skyactive-X, וטכנולוגיית מנועים חדשה זו אמורה ליצור לנו רכבי בנזין עוצמתיים יותר, שיהנו מיעילות דומה לזו של רכבי הדיזל אך ללא תוספת פליטות המזהמים המוגברות שלה.
מנועי בנזין ומנועי דיזל שונים באופן שבו הם מציתים את הדלק שבהם בכדי לגרום לבוכנות לנוע ולסובב את הגלגלים, כשבמנועי בנזין נעשה שימוש בדחיסת אוויר מתונה יחסית, בהזרקת דלק בעיתוי המדוייק ובהצתת התערובת עם ניצוץ ייעודי, בעוד שבמנועי דיזל מבוצעת דחיסה גדולה יותר של הדלק והאוויר שגורמת להצתה ללא צורך בגורם חיצוני כלשהו (מה שמאפשר להפיק יותר אנרגיה מאותה כמות נוזל דליק). במאזדה פיתחו שיטה לבצע הצתת בנזין על ידי דחיסה מוגדלת של תערובת הדלק והאוויר, ושילבו את הטכנולוגיה יחד עם שימוש באותם מנגנוני ניצוץ מדוברים, בכדי לסייע בצורה חכמה בכל זמן שבו הדחיסה לא תיצור את האפקט הנדרש (כשהרכב רק הונע והמנוע עדיין קר, למשל).
בחברה טוענים כי שיטה זו תוכל להגדיל בכ-10 עד 20 אחוז את מומנט הכוח שיוצר המנוע (בשילוב עם מגדש-על) בהשוואה למנועי בנזין סטנדרטיים אחרים, וכמו כן להגדיל ב-20 עד 30 אחוז את יעילות פעולות המנוע, בדומה ליתרון המובנה בתחום שיש למנועי דיזל על מנועי בנזין. הטוב מכל העולמות – לפחות על הנייר.
רכבים ראשונים עם מנועי ה-Skyactive-X אמורים להגיע אל השוק בשנת 2019, כאשר ביצרנית הוותיקה מצהירים שלא יציעו אותה לאף יצרנית רכבים מתחרה אחרת בשלב הזה. בחברה ממשיכים לפתח גם טכנולוגיות עתידיות עבור רכבים היברידיים וחשמליים במלואם, אך במקביל מאמינים כי טכנולוגיית הבנזין החדשה שלהם תאפשר לבערה הפנימית להישאר חלק מעולם הרכב שלנו בעתיד הנראה לעין, לטוב ולרע. נקווה שזה יעבוד כמובטח, משום שכל שיפור ביעילות המכוניות שלנו היא מבורכת ביותר מבחינתנו, ללא קשר לטכנולוגיה במתחת למכסה המנוע.