הספירה הרשמית של קבוצת עליבאבא, שהפכה לאחד מהאירועים הסמליים המוכרים ביותר של חג הקניות, הסתיימה – ומעידה על היקף מכירות שכמעט מכפיל את זה משנה שעברה למרות כל האתגרים והקשיים
מגיפת הקורונה העולמית של שנת 2020 הביאה איתה שלל קשיים ואתגרים עבור עשרות וכנראה שגם מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, אבל אם חשבתם שהיא תצליח לפגוע בחיבה של צרכנים לרכישת פיצ'יפקעס שונים ומשונים במחירים קורצים – כנראה שטעיתם. מאוד.
חג הבודדים והרווקים הסיני לשנת 2020 נחתם בצורה רשמית באירוע שהפך לסמל הבלתי רשמי שלו – ספירה בשידור חי על גבי מסך ענק מטעם קבוצת עליבאבא המפעילה (בין היתר) את פלטפורמת AliExpress של כל ההכנסות מטירוף הקניות הבינלאומי. בשנה שעברה הסכום על גבי המסך עמד על 268.4 מיליארד יואן סיני שהיו שווים 38.4 מיליארד דולר באותו זמן – ומה קרה בשנת 2020? הסכום הסופי הרשמי על גבי התצוגה זינק ל-498.2 מיליארד יואן, שהם 74.1 מיליארד דולר לפי החישוב של נציגי החברה וקצת יותר מ-75 מיליארד דולר (או 254 מיליארד שקלים, אם תעדיפו) לפי חישוב עדכני בעזרתו של דוד גוגל.
מדובר בזינוק של 93 אחוזים בהכנסות ביחס לשנה שעברה לפי עליבאבא, ולמרות שראוי לציין כי הנתון הזה כולל בתוכו גם הכנסות מכמה סבבי מבצעים מקדימים שערכה החברה בשבועות האחרונים זה לא מוריד במאומה מערכו של השיא – בעיקר בגלל שבחברת הענק של ג'ק מא מצהירים כי בחצי השעה הראשונה לפתיחת המכירה הרשמית ב-11 בנובמבר (הזמן בו ההנחות הגדולות ביותר וקופוני ההנחה הנדיבים ביותר הופכים לפעילים, ולרוב נחטפים ונעלמים בתוך דקות בודדות) נרשמו מכירות של 372.3 מיליארד יואן, אשר שוות רק הן הרבה יותר מכלל ההכנסות של כל האירוע בשנה שעברה.
המספרים המטורפים אינם המספרים הכוללים של יום הרווקים כולו, כדאי להזכיר, אלא מספרים של פלטפורמת המכירות המוכרת והמצליחה ביותר בעסק, אך כמוה יש עוד כמה ענקיות שרושמות שיאים והכנסות אדירות משלהן – פלטפורמת הרכישות המקוונת המתחרה JD.com הכריזה על הכנסות של 275.1 מיליארד יואן משלה (כ-41.5 מיליארד דולר) השנה, שהם כמובן שיא חדש לעומת מכירות בהיקף של כ-201 מיליארד יואן בשנה שעברה. לא יהיה זה מוגזם מדי להעריך כי השווי הכולל של כל המכירות במסגרת המאורע הזה התקרבו ואולי גם חצו רף שווה ערך ל-200 מיליארד דולר.
שגעון, טירוף או אולי אפילו עדות מנצחת לריקנות של העולם החומרני המודרני – מה שבטוח הוא שגם הקורונה לא הצליחה לעצור או להאט את החגיגה הסינית העצומה הזו, וסביר בהחלט להניח כי ההכנות הקדחתיות ליום הרווקים 2021 נמצאות בעיצומן. לא נופתע (או שאולי בכל זאת כן) אם בשנה הבאה המסך הגדול של עליבאבא כבר יציג לנו הכנסות שוות ערך ליותר מ-100 מיליארד דולר, תוך שהוא ממשיך להביך את המספרים המתקבלים מחגיגות הקניות הגדולות ביותר במערב בבלאק פריידיי ובסייבר מאנדיי.
מה דעתכם? מה אתם רכשתם לעצמכם השנה? מוזמנים לשתף עם כולם בתגובות.