ההצעות הראשונות מחברות מקומיות דרך החנות המקוונת האמריקאית עלו לאוויר באופן רשמי – בינתיים ללא בשורות גדולות בכל הנוגע למחירים
ההערכות המוקדמות דיברו על קמפיין שיווקי גדול אשר ילווה את כניסתה הרשמית של חברת אמאזון אל הזירה הישראלית – אבל בפועל כמו הרבה מהלכים אחרים של הענקית גם זה קרה בפתאומיות ובשקט יחסי, ללא יותר מדי הצהרות ואזהרות מוקדמות. מעתה, כשתיכנסו לעמוד הבית של החנות amazon.com יברכו את פניכם הצעות ממוכרים ישראלים מקומיים בשילוב בולט במרכז העמוד – כאשר נכון לעכשיו נראה כי ההתמקדות היא במספר מותגים מקומיים גדולים ובולטים בתחומי הביגוד, איפור וטיפוח ומוצרי חשמל ביתיים.
כפי שידענו עוד קודם, המוצרים המוצעים דרך המוכרים המקומיים הינם באחריות מלאה שלהם, ללא התערבות של אמאזון בלוגיסטיקה עצמה באף שלב – היא זו שרק מספקת את הפלטפורמה הדיגיטלית הנדרשת, ומפילה סנקציות במצבים בהם מצטברות תלונות רבות על מוכרים שאינם עומדים בסטנדרטים המוגדרים לשירותיות וזמני תגובה.
תיאורי המוצרים וממשק המשתמש כולו זמינים באנגלית בשלב זה, ללא עברית, והתשלום גם הוא מופיע בדולר אמריקאי בתור ברירת מחדל, כאשר הוא כולל בתוכו את תוספת המע"מ הנדרשת ומלווה ברוב המוצרים גם במשלוח ללא תוספת תשלום (פרט במקרים של מוצרים חשמליים כבדים) – ונזכיר כי כמו תמיד גם כאן מומלץ בהחלט לבצע את הרכישה בתשלום בדולרים תוך התבססות על עמלת ההמרה של כרטיס האשראי שלכם, שברוב המוחלט של המקרים תהיה נמוכה משמעותית מעמלת ההמרה אותה גובה אמאזון עצמה כשאתם מבקשים לבצע תשלום בכל מטבע שאינו המקומי עבור אותה חנות מקוונת.
המחירים של המוכרים המקומיים מיועדים לכלול את המע"מ וכל מס רכישה אחר – אך אל תשכחו לשלם בדולרים ולהיות מודעים היטב לעמלת ההמרה שאמצעי התשלום הנבחר שלכם מעניק לכם
שיטוט קצר בחנויות הוירטואליות של המוכרים הישראלים מגלה היצע מצומצם מאוד של מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים, כאשר גם אלו הקיימים יקרים ברוב המוחלט של המקרים ממחירים הקיימים בחנויות מקומיות אחרות בישראל, וגם ממחירים שניתן למצוא אצל מוכרים מחוץ לארץ באמאזון עצמה, אפילו כאשר כוללים את תוספת עלויות המשלוח. צרכנים רבים קיוו והאמינו כי כניסה של אמאזון לארץ תביא למהפכה של ממש בשוק המקומי עם תחרות עזה ומיידית כמעט בכל קטגוריות מוצרי הצריכה – ובינתיים זה נראה כי המציאות רחוקה מאוד משם.
ללא מכירה רשמית מטעם אמאזון עצמה של מוצרים בארץ היא לא תוכל לספק תחרות ישירה למוכרים הפועלים דרכה, וללא תשתיות לוגיסטיות מקומיות שלה לא תוכל להפעיל לחץ על מוכרים שמתבססים עליה להוריד מחירים (על ידי הפעלת קנסות וסנקציות על מוצרים המאוחסנים זמן רב מדי על המדפים ללא היקפי מסחר מתאימים) – נכון לעכשיו נראה כי החברות שמציעות מוצרים מקומיים דרך אמאזון עושות זאת עבור הבאזז ותשומת הלב המתבקשת מהגולשים המקומיים, ולא מתוך מטרה ליצור תחרות לעצמן במסגרת הספקים המקומיים ואתרי המסחר הייעודיים המקומיים שהן מפעילות.
למרות המצב הנוכחי, אנחנו בוחרים לשמור על אופטימיות מסויימת עבור המיזם הישראלי של אמאזון. כבר עתה ניתן למצוא מספר הצעות בודדות של המוכרים המקומיים שמתגלות כזולות יותר ממחירים בכל חנות אחרת בארץ ואף ממחירים בהזמנה מאמאזון עצמה דרך ספקים ומוכרים שאינם בארץ – והתקווה שלנו היא שעם הזמן נראה הצטרפות של עוד מוכרים אל הזירה הטרייה, באופן אשר יגדיל את ההיצע ויאפשר תחרות משמעותית יותר, מה שבתורו יוכל להגדיל את היקפי המכירות ולהזין תחרותיות מוגברת בפלטפורמה, וחוזר חלילה.
מה ההערכות שלכם אודות העתיד של המכירות המקומיות דרך אמאזון – מתכון להצלחה או שגיאה שיכולה להביא רק לכשלון? זה הזמן לדבר על כך בתגובות.