מי אמר שמנועים חשמליים מהפכניים רק עבור כלי רכב? חברה ישראלית בשם EViation חושפת תוכניות להביא בשורה יעילה וירוקה גם לתחום המטוסים הפרטיים
מכוניות חשמליות מציגות טווחי נסיעה יותר ויותר מרשימים בהתבסס על מערכי הסוללות שלהם, ונראה כי כיום ניתן הלמצוא מוצר מסחרי שיספק את הדרישות כמעט עבור כל נהג (גם אם המחיר לרוב לא יהיה נעים לכיס), אז אין זה מפתיע לראות קונספטים לכלי רכב נוספים אשר יוכלו להנות מהמעבר להנעה חשמלית מלאה – כמו מטוסים, למשל.
בסלון האווירי ה-52 במספר שמתקיים בפאריס הוצג אב-טיפוס מוקטן של מטוס נוסעים ומנהלים קטן, המיועד לתשעה אנשים (ושני אנשי צוות בנוסף), אשר יוכל לגמוע מרחק מרשים ביותר של עד 600 מייל, כ-960 קילומטרים, בהתבסס על סוללות בלבד – מה שיהפוך אותו לאפשרות מעניינת מאוד ואף מהפכנית לטיסות תכופות קצרות ברחבי אירופה או ברחבי אסיה.
המטוס החדש מגיע אלינו מחברה ישראלית קטנה בשם EViation (שמשתייכת לתוכנית ה-On-Demand Mobility של נאס"א לפיתוח פתרונות חדשניים לתעופה במרחקים קצרים), ויש לה תוכנית אגרסיבית להתחיל בשלבי הרגולציה הנדרשים להשקת כלי טיס חדש כבר בשנה הקרובה – בדרך להשקה מסחרית מעשית כבר בשנת 2020, בהנחה שהכל יפעל ויתקדם כשורה כמובן.
איך מגיעים לנתון המרשים הזה? באמצעות סוללות אלומיניום-אוויר מדור חדש של חברת שאפתנית אחרת בשם Phinergy, גם היא ישראלית, שלכאורה מעניקות צפיפות אנרגיה גבוהה במיוחד אשר מתקרבת לכ-400 וואט-שעה לכל קילוגרם של משקל (הסוללות המתקדמות ברכבים החשמליים מגיעות כיום לכ-300 וואט-שעה לקילוגרם) – וכמו כן באמצעות מערכת תכנון טיסה וניהול אנרגיה מתקדמת שמסוגלת למצוא את הדרכים היעילות והחסכוניות ביותר להגיע מנקודה אחת לאחרת. שילוב של אלו יחד עם מנגנון לטעינה מהירה בהספק גבוה אמור להוות את הדור הבא של הכלים החשמליים באשר הם.
בעוד שהפתרון הספציפי אותה מכינה EViation מיועד כנראה לעשירון (ואולי אפילו לאלפיון) העליון, הוכחה של היכולת הטכנולוגית לעבור מרחקים של מאות קילומטרים בכלי טס קטן תוכל להוות זרז משמעותי לפיתוח של כלי טיס חשמליים קטנים והמוניים הרבה יותר – אותן 'מוניות מרחפות' שחברות כמו אובר, טסלה ו-Ehang מקוות להפוך למציאות כמה שיותר מהר. הרעיון הזה בהחלט מבטיח, ואנחנו מקווים לשמוע עוד פרטים בהקדם.
Avia Cohen מגניבב ?
חחחח יאלה תזמין כרטיסים
זה מטוס פרטי חח
אז תזמין
בדרך ???
Or Elgrabli יישש!
נראה מעניין !
Avner Hadad
Avi Barlev
חשבתי שelon musk יהיה הראשון לייצר את המטוס החשמלי הראשון?
שינוי בתוכנית, קונה מטוס ?Michal Mills
מאשרת את זה
יש בליסינג? מתלבט בינו לבין ליונדאי
יש בליסינג? מתלבט בינו לבין ליונדאי
מטוסים הם כלי רכב, אני מקווה שאתם מודעים לזה.
לכל המתלהבים, אם תקראו קצת על פינרג'י, תראו שסוללת האלומיניום-אויר שהיא פיתחה היא לא בדיוק סוללה נטענת רגילה.
בקיצור זה יותר מזכיר את המודל של בטר פלייס (החלפת סוללה) מאשר סתם סוללה נטענת.
הנה כתבה לדוגמא מ 2014: http://timeout.co.il/גליליאו/טכנולוגיה/הסוללה-שיכולה
אז דובר על רכב, והם צחפו להשתמש בסוללה כמאריכת טווח כלומר היא תפעל רק במקרים שהסוללה הראשית תגמר מכיון שהיא לא נטענת כמו סוללת ליתיום.
אחת לשנה בטיפול השנתי תצטרך להחליף פלטת אלומיניום בסוללה.
המחיר אמור להתחרות במחיר של נסיעה על בנזין, לא בעלות שולית של ק"מ למכונית על חשמל.
במקרה של מטוס, דחיסות האנרגיה היא קריטית מכיון שזה מה שמאפשר את הטווח הנדרש, ולכן אם המטוס מונע רק מסוללות כאלה והסוללות מתרוקנות, צפו להחלפת כל האלומיניום בסוללות לאחר כל טיסה.
ומכיון שמדובר באלפיון העליון (אם לא למעלה מכך), העלות כנראה לא משמעותית עבורם (אף אחד לא מצפה מעלויות של טיסה להיות זולות).
ומה אם גמרתם שני שליש סוללה אבל זה לא מספיק לטיסה חזרה? תחליפו את הכל? ומה אם השליש שנותר?
אני מקווה לטובתם שמדובר בהרבה סוללות קטנות וכל סוללה נמצאת בשימוש עד שהיא מתרוקנת לפני שמתחילים להפעיל את הסוללה הבאה. וכך באמת יצטרכו להחליף רק את הסוללות שהיו בשימוש בטיסה.
בקיצור, פתרון יפה אבל מתאים כנראה למעט מאד אנשים.
לא נראה לי שהם הולכים להרוויח כסף בזמן הקרוב (עשור או שתיים קדימה)
בניגוד למי שישקיע בייצור מכונית חשמלית שיעשה הון
תקשיבו… אם זה באמת ייצא לפועל…. זה עשוי להביא שינויים פוליטיים גם לעולם כולו! חסל נפט ערבי ותלות בו!
https://goo.gl/K0Ti46
כדי לחסל את התלות בנפט הערבי צריך שתי דברים: אחד זה דרך יעילה לאגור אנרגיה. כלומר סוללות יעילות יותר. ופה באמת יש התקדמות גדולה. הדבר השני זה מקורות אנרגיה חלופיים זולים ואמינים יותר. ופה על אף ההתקדמות יש עוד דרך ארוכה.
וגם אז הנפט ישאר תמיד בעל חשיבות לייצור חומרי גלם לתעשייה ולשימושים ספציפים כמו תעופה (אין באמת סיכוי למטוס נוסעים גדול על סוללות, או שכולם יעברו למטוסים קטנים מאוד ואיטיים מאוד) וצרכים צבאיים.
הבעיה כשאתה מטעין את האייפון אתה מרוקן למטוס את ה"דלק". חחח, סתם.
יש לי חדשות עבורך איתמר ידידי, אתמול קראתי כתבה לא זכור לי איפה שחברה ישראלית פיתחה מטוס שטוס על חשמל מסוללות שפיתחה חברה (ניחשת נכון) ישראלית גם כן…
כך שזה עניין של זמן וזה עוד יקרה
כתבתי מטוס מסחרי. כלומר בגודל וביצועים של מטוס כמו 747 וכדומה. מטוסים חשמליים יכולים להתחרות במקרה הכי טוב (וגם לא בעתיד המאוד קרוב) בהמטוסי בוכנה. המטוס בכתבה הוא קטן, איטי, לתווך קטן ולמספר נוסעים ספורים. מטוס חשמלי יהיה עם מדחף ולכן אין לו סיכוי להתחרות במנועי סילון ולטוס במהירות של טיסה מסחרית של היום. עד היום לא שמעתי אפילו על דיבור תאורטי על מנוע חשמלי שיכול לעשות מה שמנוע שמנוע סילון יכול
אוליי שיעשו מטוס על גז, אבל אז הוא עלול להתפוצץ…
אפשר יהיה להשתמש בדלק ביולוגי אולי.
זו שאלה של זמן אחי, זה יקרה… נכון לא יודע אם יש משהו שיכול להתחרות בדחף שמנוע סילון מספק אבל עד כה למדתי שהכל ייתכן מבחינה טכנולוגית המוח האנושי…