מי אמר שמנועים חשמליים מהפכניים רק עבור כלי רכב? חברה ישראלית בשם EViation חושפת תוכניות להביא בשורה יעילה וירוקה גם לתחום המטוסים הפרטיים
מכוניות חשמליות מציגות טווחי נסיעה יותר ויותר מרשימים בהתבסס על מערכי הסוללות שלהם, ונראה כי כיום ניתן הלמצוא מוצר מסחרי שיספק את הדרישות כמעט עבור כל נהג (גם אם המחיר לרוב לא יהיה נעים לכיס), אז אין זה מפתיע לראות קונספטים לכלי רכב נוספים אשר יוכלו להנות מהמעבר להנעה חשמלית מלאה – כמו מטוסים, למשל.
בסלון האווירי ה-52 במספר שמתקיים בפאריס הוצג אב-טיפוס מוקטן של מטוס נוסעים ומנהלים קטן, המיועד לתשעה אנשים (ושני אנשי צוות בנוסף), אשר יוכל לגמוע מרחק מרשים ביותר של עד 600 מייל, כ-960 קילומטרים, בהתבסס על סוללות בלבד – מה שיהפוך אותו לאפשרות מעניינת מאוד ואף מהפכנית לטיסות תכופות קצרות ברחבי אירופה או ברחבי אסיה.
המטוס החדש מגיע אלינו מחברה ישראלית קטנה בשם EViation (שמשתייכת לתוכנית ה-On-Demand Mobility של נאס"א לפיתוח פתרונות חדשניים לתעופה במרחקים קצרים), ויש לה תוכנית אגרסיבית להתחיל בשלבי הרגולציה הנדרשים להשקת כלי טיס חדש כבר בשנה הקרובה – בדרך להשקה מסחרית מעשית כבר בשנת 2020, בהנחה שהכל יפעל ויתקדם כשורה כמובן.
איך מגיעים לנתון המרשים הזה? באמצעות סוללות אלומיניום-אוויר מדור חדש של חברת שאפתנית אחרת בשם Phinergy, גם היא ישראלית, שלכאורה מעניקות צפיפות אנרגיה גבוהה במיוחד אשר מתקרבת לכ-400 וואט-שעה לכל קילוגרם של משקל (הסוללות המתקדמות ברכבים החשמליים מגיעות כיום לכ-300 וואט-שעה לקילוגרם) – וכמו כן באמצעות מערכת תכנון טיסה וניהול אנרגיה מתקדמת שמסוגלת למצוא את הדרכים היעילות והחסכוניות ביותר להגיע מנקודה אחת לאחרת. שילוב של אלו יחד עם מנגנון לטעינה מהירה בהספק גבוה אמור להוות את הדור הבא של הכלים החשמליים באשר הם.
בעוד שהפתרון הספציפי אותה מכינה EViation מיועד כנראה לעשירון (ואולי אפילו לאלפיון) העליון, הוכחה של היכולת הטכנולוגית לעבור מרחקים של מאות קילומטרים בכלי טס קטן תוכל להוות זרז משמעותי לפיתוח של כלי טיס חשמליים קטנים והמוניים הרבה יותר – אותן 'מוניות מרחפות' שחברות כמו אובר, טסלה ו-Ehang מקוות להפוך למציאות כמה שיותר מהר. הרעיון הזה בהחלט מבטיח, ואנחנו מקווים לשמוע עוד פרטים בהקדם.