שתי מפעילות הסלולר החדשות עמדו בתנאים שהוצבו להן ויקבלו את הערבויות הגבוהות אותן הפקידו בתחילת דרכן חזרה. כיצד זה ישפיע על שוק הסלולר בארץ ועל הצרכנים בפרט?
משרד התקשורת פירסם הבוקר את המדדים לשחרור הערבויות הכספיות שהפקידו גולן טלקום והוט מובייל. כזכור, בתום סאגת מכרז התדרים ובכדי לקבל את רישיון ההפעלה שלהן, הפקידו שתי החברות ערבויות של מאות מיליוני שקלים.
גולן טלקום הפקידה כ-360 מיליון שקל ו-HOT מובייל כ-700 מיליון שקל. משרד התקשורת הבטיח להחזיר סכומים אלה לחברות בתנאי שיגיעו לנתח שוק של 7% תוך 7 שנים מיום תחילת הפעילות שלהן.
במועד המכרז לא קבע המשרד את המספרים שמתוכם יגזר הנתח של 7% ורק היום, כמעט שנתיים לאחר שנערך ורגע לפני ששר התקשורת הנוכחי מסיים את תפקידו, הוא מפרסם מספרים אלה.
המנכ"לים של גולן טלקום (מימין) והוט מובייל יכולים לנשום לרווחה, ומה בנוגע לצרכנים? |
משרד התקשורת מפרסם שלושה מדדים – מספר המינויים הפרטיים, מספר הדקות היוצאות של מינויים אלה והיקף ההוצאה הכספית שלהם. המדד המעניין ביותר להגעה לנתח שוק של 7% הוא מספר לקוחות הסלולר הפרטיים בסוף 9/2011, שעמד על קצת פחות מ-5 מיליון (ליתר דיוק 4,980,019). המשמעות היא שהחזרת הערבות תלויה בכך שלכל אחת מהחברות יהיו כ-350,000 לקוחות.
על פי הנתונים הידועים, ל-HOT מובייל יש כבר היום כ-450,000 לקוחות כך שהיא תקבל בחזרה את מלוא הערבות שלה בעוד כחצי שנה. לגולן טלקום יש היום 250,000 לקוחות ונראה שבמועד הבדיקה הקרוב – בעוד כשנה – גם היא תגיע למינימום הלקוחות הנדרש על מנת לקבל את הערבות חזרה.
כדאי לזכור שעל מנת להגיע למדד המקנה להן את הערבויות בחזרה, נקטו שתי החברות באסטרטגיה של הורדת מחירים אגרסיבית. אסטרטגיה זו, בתוספת הסלידה של לקוחות הסלולר מהחברות הוותיקות, הביא לכך שהם גייסו לקוחות בקצב גבוה.
עוד מ-NetCHEIF:
עם קבלת הערבות בחזרה וללא המשקולת של עמידה ביעדים, תהיינה החברות הרבה פחות מחוייבות לגיוס לקוחות בכל מחיר ויהיה מעניין אם מהלך זה ישנה את מגמת התמחור האגרסיבי בו נקטו.
בנוסף מתעוררת השאלה אם משרד התקשורת לא היה שמרני מדי בקביעת המדדים ואם הוא לא היה צריך לקבוע רף גבוה יותר, שיביא לכך שהתחרות בין החברות תימשך זמן רב יותר.
ב-NetCHEIF תוכלו למצוא סקירות ומדריכים נוספים בנושאי נתבים, שוק הסלולאר הישראלי ורשתות ביתיות.
כותרת מטעה..
מהכותרת ניתן להבין כאילו העניין כבר חתום..
מסכים עם מגיב 1
בנוסף התחרות בין החברות גם כך לא "אמיתית". מי שלא זוכר לפני זמן לא רב 3 המפעילות הוותיקות יצאו במבצעים כדי לגייס כמה שיותר לקוחות לפני ה"מפץ הגדול" (שבו הצטרפו לשוק המפעילות החדשות) כך שלהרבה אנשים לא משתלם לעבור כרגע עד שיגמר להם החוזה…
כרגע יש תחתרות בין החברות אבל היא תהיה משמעותית יותר ותתחיל כאשר האנשים הכבולים למפעילות הוותיקות ישתחררו מהחוזרים.