גוגל שוקלת לשלב יכולות בינה מלאכותית במנוע החיפוש שלה – אבל רק למשתמשים משלמים
גוגל, ענקית הטכנולוגיה, מתכננת לשנות את פני החיפוש באינטרנט על ידי הטמעת יכולות בינה מלאכותית (AI) במנוע החיפוש שלה. עם זאת, על פי הדיווחים, החידושים הללו יהיו זמינים רק למשתמשים המשלמים תשלום חודשי. היכולות הבסיסיות של מנוע החיפוש ימשיכו להיות חינמיות בשילוב פרסומות, שיוצגו גם למשתמשים המשלמים. אם המהלך יתקיים, זאת תהיה הפעם הראשונה שהחברה תגבה תשלום על יכולות בשירותי הליבה שלה. הרקע: חשש מתגבר סביב נושא פרטיות המשתמשים ועלויות גבוהות של הפעלת יכולות הבינה המלאכותית.
השינוי משקף את הצורך להתאים את המודל העסקי של האינטרנט לדור החדש של טכנולוגיות. למעלה משלושים שנה, האינטרנט התבסס על מודל שבו התוכן והשירותים היו זמינים ללא עלות, והמשתמשים “שילמו” במידע האישי שלהם, ששימש להצגת פרסומות ממוקדות. חברות כמו גוגל ומטא הפכו את המודל הזה לבסיס להפיכתן לענקיות טכנולוגיה.
בשנים האחרונות, חלו סדקים במודל הזה, כאשר חברות קטנות יותר הציעו שירותי פרימיום, והגדולות פתחו שירותים בתשלום, אם כי בעיקר לעסקים. המודל הקיים נמצא תחת לחץ מחששות של משתמשים, רגולטורים וממשלות לגבי המידע הרב שהחברות אוספות לצורך פרסומות ממוקדות. חששות אלו הובילו לחקיקה שמגבילה את המידע שניתן לאסוף ולדרישות לחוויית משתמש נטולת פרסומות ממוקדות.
הלחץ הזה מחייב את החברות לחפש מודלים חדשים או להגמיש את המודלים הקיימים. גוגל, במהלך הניסיוני שלה, מנסה לבדוק אם ישנה יכולת לשלב מודלי תשלום ולהפוך אותם למקור הכנסה נוסף, ואולי אף לבטל את התלות בפרסומות לחלוטין בעתיד, לפחות בחלק מהשירותים. השאלה היא אם המשתמשים יהיו מוכנים לשלם עבור שירותים שהיו חינמיים עד כה, וכיצד ישפיע זה על תחרותיות השוק ועל פרטיות המשתמשים בטווח הארוך.