גוגל שוברת את שוק הענן • HWzone
טכנולוגיה

גוגל שוברת את שוק הענן

העננים סוערים בשבועות האחרונים כשענקית החיפוש עושה גלים בשוק הענן

רק לפני שבועיים הודיעה גוגל שהיא חותכת את מחירי התוכניות של גוגל דרייב (כולל גם את Gmail ,Docs ו-Google+) לכחמישית מהמחיר הקודם. אם זה לא מספיק, בכנס שנערך בשבוע שעבר הודיעה גוגל שהיא חותכת את המחירים למפתחי עבור בענן ב-68%, ואת מחיר משאבי העיבוד ב-32%, והדהימה את הקהילה עוד יותר בקביעה שהם ימשיכו להצמיד את מחירי תשתיות הענן למחירי החומרה, שיורדים בהתאם לחוק מור.

קבלו עדכונים לפני כולם בטלגרםקבלו מאיתנו עדכונים לפני כולם - בטלגרםהצטרפו כבר עכשיו לערוץ הטלגרם של הזון


 
קצת היסטוריה
כדי לעשות סדר בנושא צריך לחזור מעט אחורה. בשנתיים האחרונות עמדו לרשות הצרכן הביתי בגדול שתי אפשרויות עיקריות עבור תוכנית בנפח של 100GB – דרופבוקס במחיר של $10 בחודש, או דרייב במחיר $5 בחודש.

למרות הפער, דרופבוקס המשיכה את מומנטום הגדילה שלה והמוצר שלה המשיך להיות אטרקטיבי מאוד לאנשים רבים בזכות הכניסה החזקה שלו לשוק, האיכות הגבוהה של המוצר, וקלות השימוש בו. היום מציעים את התוכנית הזו במחיר של $2 בחודש, אבל אפילו מה שיותר משמעותי הוא שהם מציעים תוכנית של 1TB במחיר של $10 בחודש. 1TB זה כבר גודל של דיסק ביתי ממוצע, ובמחיר כזה הרבה יותר מפתה להעביר את המידע לענן בגלל היתרונות הברורים שהוא מספק – גיבוי, גישה מכל מקום, ושיתוף בקלות.

 


שינויים עבור מפתחי אפליקציות
במישור המקביל, עבור מפתחי אפליקציות גוגל הורידה את המחיר של אחסון עבור גיגה-בייט אחד ל-2.6 סנט כאשר התמחור הוא דינמי על פי שימוש (עד עכשיו היה כ-8 סנט בדומה למחיר של אמזון בשירות ה-S3 שלה). אם משווים בין המחיר הזה לבין מחיר האחסון בתוכניות של דרייב מגלים שגוגל דרייב מוכרים גיגה-בייט אחד ב-1 סנט בחודש, שזה יותר זול מהתשתית. זה נראה מפתיע במבט ראשון שהרי דרייב נשען על אותן תשתיות .

יש הבדל בין המחירים כי דרייב מוכרים תוכניות בנפח קבוע – גם אם לא השתמשת בכל השטח עדיין תשלם על התוכנית כולה. זאת לעומת המחיר לאפליקציות שהוא מחיר דינמי לפי שימוש בפועל, אבל כמובן שזה גם מעלה את הסברה שזה תמחור מחושב היטב שמטרתו למצב את דרייב כאפשרות האטרקטיבית ביותר. בנוסף יש לזכור שגוגל יודעים לייצר ערך ממידע של משתמשים ולמכור אותו למפרסמים ולכן כמו בג'ימייל, החומר של המשתמשים הוא חומר גלם לייצור מידע פרסומי מפולח.

 
IAAS או PAAS או Google
גוגל נותנת תחרות לא רק בתחום התשתיות. היא מרחיבה את היצע ה-VM-ים המנוהלים שלה ומחזקת את האינטגרציה בין כל שלבי הפיתוח, החל בניהול הקוד בעזרת git, הרצת בדיקות וכלה בהטמעה לסביבה והכל בצורה אוטומטית.

זה מאוד דומה ל-Heroku אלא במחיר שנמוך ממחירי AWS (הרוקו משתמשים באמזון ויתקשו להתחרות במחיר) ובקונסולת ניהול אחת. החסרונות הם הקשיחות של באימוץ שפות. עדיין אין תמיכה מלאה ב-Ruby או ב-Node.js כך שגוגל לא כל כך מקיימת את ההבטחה שכל אחד יוכל לעבוד בשפתו, תוך אפשרות הרחבה מהירה כפי שאפשרי בסביבות מנוהלות.

 
מצב שוק האחסון אפריל 2014 (מקור: Mobidia)

שוברים את השוק
הרשת מנסה לנתח את האסטרטגיה של ואיך היא יכולה לשבור ככה את השוק. ההסברים האפשריים הם שעסק החיפוש-פרסום של הוא מאוד רווחי, וכל הטכנולוגיות והתשתיות שלה כבר פרוסות בכל העולם ומוכנות לשרת את השוק. במצב הזה עלויות הייצור שלה הם נמוכות משמעותית מהמתחרים ולכן היא יכולה להרוויח גם במחיר נמוך כל כך.

לעומת זאת, דרופבוקס היא חברת תוכנה שהשירות שלה מופעל על גבי תשתיות של אמזון (AWS), ואמזון היא חברה שעיקר העסק שלה הוא קמעונאות אינטרנט. למרות היכולות הדומות שלה להשכיר תשתיות ענן היא טכנולוגית הרבה פחות מגוגל ולכן העלויות שלה גבוהות יותר, כך שנראה שתחרות המחירים עם עלולה להיות קשה מאוד אפילו לחברה כמוה.

גוגל למעשה החליטה שהענן זה העסק העתידי שלה, והיא נכנסת לשוק בשיא הכוח כדי לקחת את השוק מאמזון.

 
ענקית הענן היא עדיין AWS

התגובה של אמזון
לא איחרה להגיע בכנס שנערך בשבוע שעבר. גם היא חתכה את המחירים לאורך כל מוצרי הענן, החל באחסון, העברת נתונים, וכלה בעיבוד.

המחיר החדש בתחום האחסון עבור גיגה-בייט אחד לחודש הוא 3 סנט (גבוה ב-15%מגוגל). גם מיקרוסופט נאלצה להיכנע ללחץ והורידה מחירים בהתאם.

למרות שאמזון לא הורידה מחיר מתחת למחיר של גוגל היא בהחלט נותנת פייט, שכן בהפרש כזה היא עדיין שומרת על אטרקטיביות עבור העסקים הקיימים ועבור העסקים החדשים. הסיבות לכך הן מגוון המוצרים שמוצע ב-, האינטגרציה ביניהם, הקהילה של המפתחים, פלטפורמות (כדוגמת הרוקו שמחברת מספר תשתיות ענן), והפריסה הגיאוגרפית הנרחבת.

עכשיו זה עניין של זמן לראות האם יפרצו קדימה בעזרת החדשנות שלהם והתמחור האגרסיבי. מה שבטוח הוא שאמזון עדיין שולטת בשוק, למרות שגוגל נושפת בעורפה.

 
גיא מרגלית הוא המייסד של noobaa, המפתחת תשתית מבוססת קהל ומספקת שירות למדיה בחינם.



תגיות

2 תגובות

  1. בארץ זה לא רלוונטי
    מהירות ההעלאה בארץ היא בדיחה, ועד שזה לא ישתנה הענן בארץ לא יהיה פרקטי.

  2. ל-1
    אתה אולי לא יודע אבל בעסקים יש היום 100 מגה סימטרי. (100 מגה העלאה ו 100 מגה הורדה)

כתיבת תגובה

Back to top button
Close
Close