מערכת הבדיקה
- מעבד: Intel Core i7 4770K
- לוח אם: Asus Maximus VI Extreme
- ספק כח: Corsair HX-series 1050W
- זיכרון: G.Skill Sniper DDR3 2X8GB 1600Mhz
- אחסון: Sandisk Extreme SSD 240GB
- מארז: Lian Li T60
- תוכנה: מערכת הפעלה חלונות 8.1, תוכנות 14.6 ביטא ל-AMD ו-337.88 לאנוידיה
נתחיל עם מבחני כרטיסי המסך. במבחן זה הורצה מערכת הבדיקה עם מעבד ה-Core i7 4770K על תדר 4.2 גיגה-הרץ כדי להנמיך כמה שניתן את צוואר הבקבוק. כרטיסי המסך נבחנו בשתי הגדרות גרפיות שונות. האחת היא ברזולוציית 1920X1200 תחת כל ההגדרות על הדרגות הגבוהות ביותר. מסנן החלקת קצוות מופעל מסוג 4XMSAA. ההגדרה השני זהה לחלוטין לראשונה, רק שכאן רזולוציית הפעולה היא 1680X1050 ומסנן ה-MSAA מבוטל לחלוטין.
יתכן ש-Watch Dogs הוא המשחק הכבד ביותר מסוגו שיצא בשנים האחרונות. GTX 780 Ti צריך להתמודד עם כל משחק חדש תחת 1920X1200 גם בתוספת החלקת קצוות 4XMSAA ללא בעיה. נראה שכאן, פשוט קשה לקבל את חוויית המשחק הרצויה. כשאשר הרזולוציה הנומכה מעט ובוטלה החלקת הקצוות, השתחרר צוואר הבקבוק והביצועים השתפרו משמעותית.
מבחן הביצועים למעבדים
מבחן הביצועים השני הוא זה המיועד למעבדים. עם GTX 780 Ti במערכת הבדיקה, הופעל המשחק תחת 1920X1200 ובוטל אפקט החלקת הקצוות. במבחן זה עשיתי סימולציות למעבדים שונים בתדרי פעולה שונים. C מציינת את כמות הליבות ו-T מציינת את כמות הנימים. להזכירכם, מעבדי Core i7 שולחניים מכילים 4 ליבות ו-8 נימים הודות לטכנולוגיית HyperThreading. מעבדי Core i5 לא מכילים HyperThreading ומעבדי Core i3 מכילים שתי ליבות וארבע נימים.
ויתרתי על האפשרות לבחון בסימולציה למעבדי הפנטיום, שמכילים שתי ליבות בלבד ללא טכנולוגיית ריבוי-נימים. פשוט כי המצב מתדרדר בקצב גבוה עם הנמכת עוצמת העיבוד. שימו לב להבדלים בין התדרים והביצועים כאשר גם נמדד מצב בו כמות תמונות מינימלית לשניה נבדקה. שימו לב כמה צמא המשחק לכח עיבוד, כשגם ההבדל בין תדר פעולה של 4.2 גיגה-הרץ ל-4.7 גיגה-הרץ נסחט כולו לעבר תוספת ביצועים. מדובר בדבר נדיר מאוד כיום שלא קורה ברוב המשחקים.
Watch Dogs הוא משחק שיודע לנצל היטב את משאבי המעבד, והבדל כזה בין Core i5 ל-Core i7 קיים. אמנם לא מדובר באחד משמעותי, אך יש יתרון קל לתכונת ה-HyperThreading. כאן תוכלו למצוא את חלוקת השימוש בליבות המעבד במצבים השונים:
- מצב Core i3 בתדר 3.3 גיגה-הרץ
- מצב Core i5 בתדר 2.8 גיגה-הרץ
- מצב Core i5 בתדר 3.5 גיגה-הרץ
- מצב Core i7 בתדר 3.5 גיגה-הרץ
- מצב Core i7 בתדר 4.2 גיגה-הרץ
- מצב Core i7 בתדר 4.7 גיגה-הרץ
צריכת זיכרון גרפי
עוד מהשניה בה הושק המשחק, דובר רבות על צריכת הזיכרון הגרפי שלו. כאשר משתמשים בהגדרות המקסימליות בו, כולל משנן קצוות, צריכת הזיכרון שלו שובר את כל שיאי משחקי המחשב לדורותיהם. זאת הסיבה העיקרית לפיגור הגדול של כרטיסי המסך בעלי תכולת הזיכרון הגרפי הנמוך יותר במבחני הביצועים שהוצגו למעלה.
בשימוש R9 290X, הוצגה בשלב מסויים צריכת זיכרון גרפי גבוהה מ-3 גיגה-בייט, וזה ב-1920X1200. כרטיסי מסך פופולריים שמכילים 2 גיגה-בייט בלבד, בפירוש לא מתאימים ל-Watch Dogs תחת הגדרות תובעניות.
מדובר בדבר מעט אירוני, בהתחשב בכך שהמשחק פותח עם אנוידיה וניתן ללקוחותיה ברכישת כרטיסי מסך מסויימים. זאת, בהתחשב בכך שמקביליה של כרטיסי המסך Radeon של AMD מכילים בדרך כלל יותר זיכרון גרפי כמו R9 280X שמכיל 3 גיגה-בייט לעומת GTX 770 סטנדרטי שמכיל 2 בלבד או R9 290 שמכיל 4 גיגה-בייט לעומת GTX 780 שמכיל 3.
בכל זאת, נכון לרגע זה כן יכול להמצא אצל אנוידיה עם שני תנאים יתקימו:
- תצרוכת הזיכרון הגרפי לא תגלוש מעבר למקסימום
- שימוש באפקט החלקת קצוות TXAA שאקסלוסיבי לאנוידיה, מנמיך צריכת זיכרון גרפי ומגביר ביצועים באופן משמעותי לעומת MSAA שקיים גם ל-AMD