כלי חדש, המבוסס על דגימה מתגלגלת של כחצי מיליון ממשתמשי Steam, מעריך עבורנו את מכירותיו של כל משחק בחנות ה-PC הדיגיטלית הפופולרית בעולם
שוק משחקי המחשב האישי, שלפני עשור היה פופולרי לנבא את דעיכתו, נמצא בצמיחה – בין השאר בזכות דפוסי המשחק של העולם המתפתח והתרחבותה של ההפצה דיגיטלית – וצפוי, לפחות על פי הערכות מסוימות, לעבור בשנה הבאה את הכנסות ה-30 מיליארד דולר ולהתמקם בעתיד הקרוב כסקטור השני בחשיבותו הכלכלית אחרי המשחקים הניידים, שיקחו את המקום הראשון, ולפני סקטור הקונסולות, שמאז תחילת המילניום ועד לאחרונה שלט ללא עוררין בתחום.
רוב רכישות משחקי המחשב נעשות היום באופן דיגיטלי, וחלק גדול מהעסקאות הללו נעשה דרך ערוץ אחד – חנות Steam של Valve, המשרתת כ-125 מיליון שחקנים פעילים. חיסרון אחד של העידן החדש הזה, לפחות עבור הסקרנים ועבור מפתחים קטנים שרוצים לנתח מגמות של הצלחה וכשלון בשוק, הוא שנתוני המכירות הרבה פחות שקופים מבעבר. Steam עצמה מפרסמת סטטיסטיקות כלליות ומצומצמות מאוד לגבי ביצועיהם המסחריים של משחקי הקטלוג שלה, ומלבד מספר מוגבל של משחקים להם מתפרסמים נתוני מכירות בדו"חות רבעוניים, ידיעות לעיתונות או נידובי מידע מצד מפתחים עצמאיים, מכירותיהם של 99 אחוזים מהמשחקים לוטים כיום באפילה.
Steam Spy, כלי ואתר חדש שפותח על ידי סרגיי גליונקין, בלוגר משחקים וגאדג'טים שמתגורר בקפריסין, נועד להוות פתרון למצב הזה. הוא עובד, כמו ה-Steam Gauge של Ars Technica, על ידי דגימת מספר גדול של חשבונות שחקן פתוחים לציבור ב-Steam והשלכת הנתונים שמתקבלים על כלל קהל הצרכנים של החנות. אבל בניגוד ל-Gauge, נתוני ה-Steam Spy מתעדכנים על בסיס יומי ומאפשרים לגולשים באתר גישה לנתוניו של כל משחק בקטלוג.
רוצים לדעת, למשל, כמה עותקים של גרסת ה-HD של Resident Evil, שהושקה בינואר, הצליחה קאפקום למכור ב-Steam? חיפוש מהיר והתשובה, על פי Steam Spy, היא 116,921 רכישות עם מרווח טעות של כ-14,000 כלפי מטה או מעלה. הנתונים שנדגמים על ידי האתר מאפשרים לו להציג מספרים מעניינים נוספים ובהם חלוקת מכירות המשחק על פי מדרגות המחיר שונות בהן הוא הוצע, הפופולריות היחסית שלו לפי ארצות, והזמן הממוצע והחציוני ששחקנים בילו עליו עד כה (עבור Resident Evil HD הנתונים הללו הם 8.5 שעות ו-3.5 שעות בהתאמה).
על פי גליונקין, האלגוריתם שאחראי לאיסוף הנתונים עובר על כ-150,000 חשבונות שחקן ביום, והדגימה מבוססת על שלושה ימים אחרונים, זאת אומרת כ-450,000 שחקנים או בסביבות 0.36 אחוזים מכלל המשתמשים. גודל דגימה שמספיק לחיזוי מדויק למדי של תוצאות במירוץ פוליטי, בו מספר אפשרויות הבחירה הרבה יותר מצומצם, לא נותן את אותה רמת הבטחון כשמדובר בקטלוג של אלפי משחקים, במיוחד ככל שמדובר במשחקים הפחות פופולריים. גליונקין לוקח זאת בחשבון בשולי הטעות שהוא מציג עבור כל משחק, ומספר שלפחות אנקדוטלית, מפתחים שהוא היה איתם בקשר אישרו באוזניו שהערכת המכירות של Steam Spy למשחקיהם פגעה קרוב למטרה.