מדוע סדרת המשחקים הוותיקה לא עובדת בעידן הנוכחי
בעוד שנתיים וחודשיים תגיע שנת 2015.
למי שזה לא אומר כלום כדאי מאוד להמשיך לקרוא…
הפלישה להיסטוריה
הכותר הראשון בסידרת MOH (ר"ת Medal of Honor) ששוחרר למחשב האישי נחשב בעיניי רבים לאחד ממשחקי היריות בגוף ראשון הטובים בכל הזמנים בכלל ובמשחקי WWII בפרט ולאחד ממשחקי המולטי המשובחים שידעה התעשיה.
מי שפיתחה את אותו משחק (Medal of Honor: Allied Assault) היתה חברת פיתוח צעירה בשם 2015. החברה הצליחה לשלב אלמנטים של תנועה ומשחקיות שלא נראו במשחקים אחרים ובעיקר הצליחה לספק שלבים ברמה קולנועית שלא היתה מביישת בימאי קולנוע מוערכים ובפרט החברה הצליחה לשחזר בצורה מדהימה ונאמנה כמה מהפלישות הגדולות ביותר בתולדות האנושות.
לאחר יציאת כמה הרחבות איכותיות למשחק ובצעד לא ברור החליטו מייסדי חברת 2015 לסגור את החברה, לפרוש (על מנת להתנתק מחוזה ההפצה מול EA) ולהקים חברה צעירה ורעננה העונה לשם Infinity Ward שפיתחה כותר מתחרה ונסיוני בשם Call of Duty
לימים, הסדרה קול אוף דיוטי (Call of Duty) הופכת למפלצת חסרת תקדים ומנפצת לרסיסים כל שיא מכירות חדש של עצמה ומגדירה מחדש איך מפתחים משחק יריות טוב. ומנגד יושבות חברות פיתוח בכל העולם ומנסות ליצור משחק שיתחרה בה. אך לשווא.
מאז הכותר ההוא, הסדרה מדאל אוף הונור רק הלכה אחורה והתדרדרה והפכה בעיניי רבים לנסיון נואש להיאחז במותג החזק ולסמוך עליו שיביא שחקנים חדשים ובעיקר יניב מכירות.
למה זה מגיע לנו?
או יותר נכון למה זה קורה?
התשובה היא- כשרון, יצירתיות, תעוזה, הקשבה לקהילה, למידת לקחים מן העבר, אך בראש ובראשונה חברת פיתוח רצינית.
במהלך העשור האחרון הבינו חברות ההפצה הגדולות שההצלחה טמונה בעיקר במולטיפלייר מוצלח שיביא איתו את "הניצחון" שיתורגם למכירות. משחק יריות שישלב סינגל איכותי ומצב אונליין ממכר הוא עסק מורכב וגם אם יש את הרצון ואת הכלים זה לא תמיד צולח כי הסיבה היא שורשית יותר וברוב המקרים נעוצה בעובדה שחברת הפיתוח לא מספיק מנוסה בז'אנר המשחק או שהיא מנסה להעתיק בגסות אלמנטים ממשחקים קיימים ונכנעת מראש ליצר המקוריות והסגנון.
כך בשנת 2004 לאחר ציפייה ממושכת של מעריצי הסדרה, שוחרר לאוויר העולם כותר ההמשך Medal of Honor Pacific Assault שזכה אמנם לביקורות לא רעות אך המעריצים שחיכו לכותר בכליון עיניים בעיקר בגלל המולטי שלו פשוט התאכזבו. המשחק נקטל על ידי הקהילה ולא הצליח להכנס לנעליים הגדולות שהשאירה חברת 2015 עם הכותר הקודם.
חברת הפיתוח EA Los Angeles היתה אחראית לפיתוח הסינגל והצליחה לעמיד משחק טוב עם עלילה סבירה ובהתאם לכך גם הביקורות היו טובות אך מנגד מצב האונליין גילה סימני עייפות מוקדמים ושרתים ריקים משחקנים כבר בשלבים הראשונים לשחרורו והסיבה לבטח נעוצה בחברה שהיתה אחראית על פיתוח המולטי, בינינו, מי שמע על חברת פיתוח בשם TKO Software?
ב EA הודו שמדובר בכישלון ובכותר הבא הם פנו לחברה מוכרת יותר בשם Demiurge Studios שתפתח את מצב האונליין של המשחק הבא בסדרה Medal of Honor Airborne ששוחרר בשנת 2007 וכלל שיפור משמעותי בגרפיקה וגם בחידוש נחמד של "ריספאון מוצנח" בו השחקן צונח ממסוק לאיזורי הקרב אך גם זה לא הספיק. העולם חיכה למשחק יריות אחר.
חודשיים אחרי שחרור המשחק מסיימת חברת IW לפתח כותר חדש בסדרת COD שכנגד כל התחזיות זונחת את מלחמת העולם השניה ועוברת בצעד נועז ללוחמה מודרנית וזוכה להצלחה מסחררת בכל העולם ובעיקר במצב האונליין שמשוחק עד עצם היום הזה והיווה בסיס להצלחות עוד יותר גדולות בהמשך לסדרה.