הידעתם ש-Portal מבוסס על משחק אינדי של סטודנטים? תמיד רציתם לדעת מי עומד מאחורי חוש ההומור המרושע של GLaDOS? בואו לגלות את כל הפרטים על המשחק הדגול
הפעם נדבר על הסיפור מאחורי סדרה בת שני משחקים שאמנם מגיעה מאחת החברות החזקות היום בשוק הגיימינג – Valve, אבל המקור שלה הוא במשחק אינדי צנוע. סדרה שמציגה משחקיות יוצאת דופן וכתובה בצורה כל כך שנונה שעד היום תמצאו לא מעט גיימרים שמחשיבים את המשחקים שלה לטובים בכל הזמנים. אנו מדברים כמובן על Portal.
הסיפור של Portal מתחיל בחבורה של סטודנטים מהמכון הטכנולוגי DigiPen שבוושינגטון ארה"ב. בשנה האחרונה ללימודיהם, במהלך הקיץ של שנת 2004, קים סוויפט הציעה לחבריה ג'יפ ברנט, דייב קירצ'ר וגארט ריקי ליצור משחק בתור עבודת הגמר שלהם, ועד מהרה החבורה קבלה לכך אישור מהפקולטה.
כשחפשו רעיון, דייב קירצ'ר הציע לעשות משהו עם פורטלים שדרכם השחקן יכול להציץ ולראות דרך הפורטל השני. הם החליטו להשתמש בקונספט הזה ולבנות סביבו משחק.
כיוון שכל הארבעה היו מתכנים נטולי חוש עיצוב, הצוות חיפש בין חבריהם הסטודנטים מעצב, ובסופו של דבר קבלו שלושה: פול גראהם, רלם לאבג'וי וסקוט קלינטוורת'.
החבורה הקימה את Nuclear Monkey Software והחלה לעבוד על הפרוייקט שלהם לו קראו 'Narbacular Drop'. "נרבקולר" היא מילה שהמציאו, ועל פי הבלוג של Nuclear Monkey, הם בחרו בכוונה מילה שלא הופיעה בתוצאות החיפוש של גוגל. הייתה להם מטרה סודית: לגרום לכך שאם מישהו מחפש את המילה הזאת, כל התוצאות יהיו קשורות למשחק. מטרה נוספת הייתה לגרום לאנשים לתהות מה פירושה, כדי שבתקווה יחפשו אותה בגוגל וכך יגיעו לאתר שלהם. ה-"Drop" נוסף כדי שאנשים לא יתבלבלו לחשוב שזהו משחק בשפה זרה.
התוצאה הסופית של עבודתם הייתה משחק פאזלים מגוף ראשון, שהגיבורה שלו היא נסיכה שנחטפה ע"י שד לצינוק אפלולי והייתה צריכה – לשם שינוי – להציל את עצמה. יצור שהיא פוגשת בצינוק מחליט לעזור לה ולהעניק לה את היכולת לפתוח שערים שיעזרו לה להתחמק ממכשולים ולעבור מנקודה לנקודה.
בשנת 2005, כבכל שנה, המכון הטכנולוגי בו למדו ערך יריד תעסוקתי בו הסטודנטים יכלו להציג את הפרוייקטים שלהם. Nuclear Monkey הציגו כמובן את Narbacular Drop. ביריד השתתפו גם נציגים של חברת Valve ששמו עין על המשחק והזמינו את הקבוצה לביקור במשרדים שלהם. במהלך הביקור, בזמן שהציגו את המשחק למספר מפתחים וגייב ניוול עצמו (אחד ממייסדי החברה), הוא הציע במפתיע לכל הקבוצה לבוא לעבוד ב-Valve, הצעה לה כמובן לא יכלו לסרב.
עוד באותה השנה החלו לעבוד על משחק שמשתמש ברעיון הפורטלים, רק הפעם על המנוע של Valve – ה-Source Engine. לצוות צורף התסריטאי של Half-life, מארק ליידלואו, שעזר להם להתאים את עלילת המשחק לעולם של Half-life. הסיבה לכך הייתה שלצוות היו משאבים מוגבלים למדי בכל הנוגע לעיצוב המשחק, ולכן אם המשחק מתקיים באותו ייקום הם יכולים למחזר את הגרפיקה שלו.
תחילת תהליך הפיתוח כללה בנייה של כל חדרי הפאזלים והמשחקיות, כשבהתחלה הפורטלים היו אטומים ולא ניתן היה לראות דרכם. לצוות לקח כשנתיים לבנות את המשחק. מתוכם, הזמן הקצר ביותר הוקדש לבניית הפאזלים עצמם. כל שאר התהליך הלך למעשה על ליטוש ועיצוב המשחק, וכן בדיקות חוזרות ונשנות של בודקי משחקים, שעם הפידבק שלהם נערכו כל הזמן שינויים. למשל בהתחלה השלבים היו מלאים בחפצים שנועדו לקשט את הסביבה, אבל השחקנים כל הזמן ניסו להשתמש בהם בטעות, ולכן הצוות החליט להפוך את הסביבה ליותר סטרילית.
הגרפיקה של המשחק עברה כמה וכמה גלגולים כשבהתחלה נראתה ממש כמו שלב ב-Half-life 2 ורק בהמשך שונתה לעיצוב הלבן הנקי שאנו מכירים כיום, ה-Portal Gun החליף עיצובים כמו גרביים ואפילו העלילה השתנה כמה פעמים.
לעלילה היו אחראים שני תסריטאים שצורפו גם הם לעסק: אריק וולפאו וצ'אט פלזק. הם אלו שתרמו להומור של Portal ולמעשה בנו את אופיו המיוחד שהופך אותו להרבה יותר מסתם משחק פאזלים. ובקצרה – הם אלו שאחראים ל-GLaDOS.
העלילה של המשחק עוקבת אחר בחורה מסתורית בשם Chell שמתעוררת משינה עמוקה ומוצאת עצמה בחדר קטן במעבדות Aperture Science, כאשר בינה מלאכותית בשם GLaDOS מכוונת אותה דרך סדרת מבחנים. כל מבחן הוא למעשה פאזל שעליכם לפתור בעזרת רובה הפורטלים. בהתחלה GLaDOS היא המלווה הידידותית שלכם, ורק בהמשך תהליך הפיתוח הוחלט שהאישיות שלה תשתנה בשלב מסויים ותהפוך למרושעת.
למי ששיחק במשחק זוכר שגלאדוס כל הזמן מספרת לכם על עוגה שתקבלו בתור פרס אם תצליחו לפתור את המבחנים. כשצוות הפיתוח התכנס כדי לחשוב על פילוסופיה כלשהי עליה יתבסס המשחק, הם ישבו בשקט למשך רבע שעה, ואז מישהו אמר בקול "הרבה אנשים אוהבים עוגה!". העוגה שנבחרה הייתה עוגת היער השחור, שלדעת המפתחים הייתה העוגה בעלת המראה הטוב ביותר במאפייה המקומית.
עד לרגע האחרון ממש אגב, המדובבת של GLaDOS הייתה לא אחרת מאשר תוכנת מחשב להקראת טקסטים. רק ממש רגע לפני שהמשחק שוחרר לחנויות שחקנית קול בשם Ellen McLain, שעבדה כבר בעבר עם Valve, נשכרה כדי לדובב אותה.
המשחק יצא לשוק בשנת 2007 בתור חלק מה-Orange Box, חבילת משחקים שהכילה את טים פורטרס 2, האלף-לייף 2 ואת Portal. המשחק הפך להצלחה מטורפת (כל כך מטורפת שעוגת היער השחור הפכה להרבה יותר פופולארית בעקבותיה).
העבודה על Portal 2 החלה כמעט מייד לאחר מכן. צוות הפיתוח גדל, הגרפיקה השתפרה, המשחק הפך לגדול ומורכב יותר, ולמשך כמה חודשים צוות הפיתוח שקל ברצינות להחליף את הפורטלים במשחקיות שונה לחלוטין. אבל אחרי שכל אחד ואחד מאותם בודקי המשחקים המצויינים של Valve הביע אכזבה מכך שאין יותר פורטלים, פיתוח המשחק חזר למסלול הרגיל. הצוות שזכר את המקורות שלו ביצע גם שיתוף פעולה עם סטודנטים מ-DigiPen שיצרו עבורם את הג'לים הצבעוניים שמרכיבים חלק מהפאזלים במשחק.
Portal 2 יצא לשוק בשנת 2011 והפך להצלחה גדולה אף יותר מקודמו.
לצערנו, לחברת Valve ישנה בעיה ידועה עם הספרה שלוש, כך שאין איש בעולם מלבד העובדים של החברה שיודעים האם בכלל מתוכנן לצאת מתישהו חלק שלישי. אבל זה לא אומר שלא נמשיך לקוות.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems