כמה כסף מוציאים בארץ הקודש על משחקים בשנה, וכיצד סכום זה משתווה אל המדינות הגדולות? רשימה חדשה מגלה לנו את התשובות
לעתים קרובות נשמעות טענות על כך שלחברות עולמיות אין טעם ואין עניין להשקיע בשוק הגיימינג המקומי שלנו, אך עד כמה הדבר הזה מדוייק ותואם את המציאות? ניתוח טרי שמציעה חברת אנליזה בשם Newzoo מספק לנו הצצה לנושא הזה.
ברשימה שמפרטת את 100 המדינות שבהן ההכנסות ממכירת משחקי וידאו היא הגבוהה ביותר ניתן למצוא במקום הראשון, עם סכום כולל של יותר מ-27.5 מיליארד דולר, את…סין – מה שאולי לא אמור להיות מפתיע במיוחד, בהתחשב בכך שמספר הצרכנים המחוברים לרשת האינטרנט במדינה (מה שמתאר למעשה את קהל היעד הפוטנציאלי בתחום) עומד על לא פחות מ-800 מיליון, שהם כמעט פי 4 ממספר המחוברים למרשתת בארצות הברית וכמעט פי 2 מהמחוברים במדינה השנייה בהיקף האוכלוסיה שלה בכדור הארץ, הודו.
במקום השני ניצבת לה ארצות הברית עם הכנסות של 25 מיליארד דולר ל-261 מיליון צרכני אינטרנט, ואילו במקום השלישי נמצאת יפן, עם סכום מכובד במיוחד של 12.5 מיליארד דולר ל-119 מיליון משתמשים מקוונים – כאשר צמד המדינות הללו מובילות, באופן לא ממש מפתיע, במדד ההכנסות היחסי לאוכלוסיה, כשביפן הכנסה ממוצע מכל צרכן מחובר לרשת היא כ-105 דולר ובארצות הברית נתון זה עומד על כ-95 דולר.
אז מה בנוגע לישראל? ארצנו הקטנה, עם קצת פחות מ-7 מיליון מחוברים לאינטרנט, ניצבת בערך באמצע הרשימה – מקום 53, כשמעליה ומתחתיה קטאר וכוויית אשר להן אוכלוסייה קטנה משמעותית. לפי הרשימה הישראלים מספקים הכנסות של כ-123 מיליון דולר בשנה ממשחקים, שהם בערך 7 דולר בממוצע לכל אדם מחובר לרשת, או פחות מעשירית מההוצאה הממוצעת של אדם ביפן ובצפון אמריקה.
אמנם ישנן מדינות עם מספר תושבים דומה לזה של ישראל שבהן ההכנסות ממשחקים הן גדולות פי כמה, כמו שוויץ, נורבגיה וסינגפור, אך יש גם לא מעט מדינות ברשימה עם אוכלוסיה בגודל מקביל והכנסות שנמוכות הרבה יותר – כך שבשורה התחתונה נראה כי אפשר לטעון שמקומה של ישראל הוא לגמרי לא רע, ו-123 מיליון דולר הם סכום מכובד שלא ראוי לזלזל בו ולהתעלם ממנו, כאשר יש גם סיכוי לא קטן שנראה אותו מזנק כלפי מעלה תודות לניצני מודעות גדלה לעולם הספורט האלקטרוני התחרותי.
הנתונים הללו של Newzoo חושפים לנו גם את מימדי שוק המשחקים הבינלאומי, והם מרשימים למדי ונמצאים קרוב מאוד לרף של 100 מיליארד דולר, לא פחות – כאשר מדובר כאן אך ורק על רווחים מהכותרים עצמם, ללא הכנסות ממכירות חומרה, קונסולות משחק, משחקי הימורים וכדומה. כל ההערכות בשוק מדברות על כך שסכומים אלו רק ימשיכו לטפס למעלה בעתיד הנראה לעין, וב-NVIDIA כבר הלכו צעד קדימה והצהירו כי "בעתיד כל אדם בעולם יהיה גיימר", כך שאין לנו ספק שיהיה מעניין לחזור לרשימה זו בעוד זמן מה ולבחון כיצד יחסי הכוחות, ומיקומה של ישראל בתוכם, השתנו.