האחסון הפנימי המהיר בקונסולות העידן החדש של מיקרוסופט וסוני מאפשר להן לבצע פעולות מדהימות שטרם ראינו בתחום – אך היתרונות הללו עשויים להפוך גם לחסרונות משמעותיים עבור אלו שאוהבים להתנסות ולחוות מספר רב של כותרים בעת ובעונה אחת
עם כל הכבוד לרזולוציות משופרות ותמיכה בטכנולוגיות עקיבת קרניים, השיפור המשמעותי והמורגש ביותר בדור הקונסולות החדש הוא ככל הנראה במעבר המיוחל להתבססות על כונני SSD במקום כוננים מכאניים בתור ברירת מחדל, כאשר לא מדובר בכוננים פשוטים אלא בכוננים שקרובים ביכולותיהם לדגמים המובילים אותם ניתן למצוא בשוק ה-PC הביתי – כך שהיכולות עדיפות בעשרות מונים על אלו שהתרגלנו אליהן בשני הדורות הקודמים בעולם הבידור הסלוני.
עם זאת, אחסון מבוסס שבבי הבזק גם יקר פי כמה מאחסון מבוסס פלטות מגנטיות מסתובבות, כך שבסוני ובמיקרוסופט נאלצו להסתפק בנפחים צנועים יחסים של אחסון פנימי מהיר במערכות החדשות שלהן על מנת לשמור על תג המחיר התחרותי – וזה משהו שעשוי ליצור לא מעט אתגרים בזמן בו נפחי ההתקנה של משחקים תופחים ללא הרף.
כעת, כשקונסולות ה-Xbox Series S/X הושקו רשמית וקונסולת ה-PlayStation 5 נמצאת ימים ספורים לפני נקודת הציון החגיגית הזו, אנחנו יודעים כי נפחי האחסון המעשיים הזמינים לשחקנים עבור הכותרים שלהם הם צנועים משמעותית מהנפחים הרשמיים המתוארים בדפי הנתונים של המכשירים, שכן גם ממשק המשתמש ומערכת ההפעלה זקוקים כמובן לנפח אחסון ייעודי ובלעדי על גבי אותם כוננים מתקדמים וזריזים על מנת לפעול: ה-Series X עם כונן בנפח טרה-בייט רשמי תספק לשחקנים 802GB עבור התקנה והפעלה של משחקים, ה-PlayStation 5 עם כונן 825GB תציע לשחקנים 667GB לאחסון ואילו ה-Series S המוזלת תוכל להעניק רק 364GB של אחסון לעומת 512GB רשמיים שקיימים בתוכה.
נפחי האחסון הזמינים בקונסולות הדור החדש לא צמחו בהשוואה לדור הקונסולות הקודם, אם כך, ואף הצטמקו במקרה הקיצוני של ה-Xbox Series S – אך המשחקים עצמם עתידים לדרוש עוד ועוד נפח בכדי לפעול ולהיראות במיטבם, בדור בו רזולוציות 4K הופכות לברירת המחדל החדשה וגם איכות הסאונד משתדרגת ומשתפרת ודורשת מקורות איכותיים יותר עם דחיסה מזערית או ללא דחיסה כלל. לשם המחשה, גרסת הרימייק עבור Demon's Souls זקוקה ל-66GB של אחסון על גבי הכונן של ה-PS5 על מנת לפעול, הגרסה המשולבת של המשחק Marvel's Spider-Man (עם Spider-Man: Miles Morales החדש וגרסה מעודכנת של Spider-Man מה-PS4) זקוקה ל-110GB ואילו Call of Duty Black Ops: Cold War עשוי להגיע לנפח של יותר מ-180GB על גבי כונן האחסון כשהוא פעיל עם כלל מצבי המשחק והאפשרויות הויזואליות שלו.
משחקים בדור החדש נהנים מטעינה בתוך שניות בודדות או עשרות שניות במקרים המאתגרים ביותר לעומת טעינות של דקות אחדות שהיו תופעה נפוצה (ונוראית) בדור הקודם, וכוללים גם טכנולוגיות מלהיבות שמאפשרות למשתמשים לעבור בין כותרים שונים שהופעלו ראשונית בתוך כמה שניות – אך נכון לעכשיו נראה כי כל זה יהיה שמור למספר חד-ספרתי של משחקים מובילים שאותם ניתן יהיה לדחוס אל כונני האחסון, ללא שום אלטרנטיבה אפקטיבית באופק.
ה-PlayStation 5 כוללת חריץ הרחבה עבור כונני NVMe מהם ניתן יהיה להפעיל משחקים אך יכולת זו אינה מאופשרת בשלב זה ולא ברור אילו כוננים יזכו לברכתה ותמיכתה של סוני בהמשך, ואילו מיקרוסופט פצחה בשיתוף פעולה עם Seagate ליצירת כונן הרחבה חיצוני מתקדם בחיבור ייעודי – עם היעדר התחרות וההיצע מביאים את המחיר ל-220 דולר עבור נפח של טרה-בייט אחד בתור בסיס, שיקר פי 2 מכונני NVMe מודרניים ממוצעים באותו נפח ויקר יותר גם מכונני ה-NVMe היוקרתיים ביותר של שוק ה-PC הביתי.
גיימרים שנוהגים לשחק בשניים או שלושה משחקים בלבד בכל פעם לא יסבלו יתר על המידה מהמגבלה של המערכות המודרניות, אך צרכנים שאוהבים גיוון ובחירה עם כמה שיותר משחקים עלולים למצוא את עצמם מתעסקים הרבה יותר מדי במחיקה והורדה מחודשת של כותרים אותם רכשו משום שלא תהיה אפשרות לאחסן את כולם. אנחנו מקווים מאוד שבסוני ובמיקרוסופט פועלים כבר עכשיו לשיפור ההיצע הזמין שיאפשר למשתמשים להרחיב את האחסון הזמין למשחקי הדור החדש באופן עצמאי – וכן, גם גרסאות משודרגות של הקונסולות עצמן עם עוד נפח פנימי (600 דולר לגרסאות עם 2 טרה-בייט של אחסון פנימי מהיר נשמעות לנו כמו פשרה הגיונית) לא צריכות להיחשב טאבו כבר בשלב המוקדם הזה, לפני שיגיע נחשול של כותרים אשר יעצים ויעמיק את החסרון הזה.