זה קורה גם לטובים ביותר
הרי לכם מקרה נפוץ. הבחנתם ביריב מהקבוצה הנגדית הרחק בצידה השני של המפה. הוא אמנם רחוק ובגובה 10 פיקסלים בלבד, אבל אתם מרגישים בטוחים בטווח רובה הסער הווירטואלי שלכם, ומחליטים לעצור, לכוון בעדינות ולירות לכיוונו.
אתם יורים לעברו צרורות, או אולי אפילו יריות בודדות, למרות שרבים מאיתנו נוטים לשכוח שעם רתע הרובה בירי אוטומטי אולי רק הכדור הראשון במחסנית שלכם יפגע בו. אתם יורים, ויורים פעם נוספת. עכשיו היריב מבחין גם בכם, נענה לאתגר, עוצר במקומו ובמאמציו הטובים ביותר מנסה לפגוע בכם. לפי כמות הכדורים שלו שאכן פוגעים בכם ולפי כמות הכדורים שאתם כבר שלחתם לכיוונו, אתם מבינים שזה פחות פשוט משחשבתם אבל מצד שני שזו גם הזדמנות מצוינת להתעלות על היריב ממול ולהוכיח לו שאתם הרבה יותר טובים ממנו.
הדבר הבא שאתם עושים זה מעיפים מבט על כמות הכדורים במחסנית שלכם, ואכן צריך להחליף מחסנית. אתם כמובן יודעים שלהשאר במקומכם ולהחליף מחסנית לא בא בחשבון, ולכן אתם פונים להסתתר מאחורי פינה בקרבתכם שתחצוץ בינכם לשחקן האחר. אתם הולכים אל מאחורי הפינה עד שאינכם רואים עוד את דמותו, וכאן בבטחה לוחצים על R.
ועכשיו קורה מה שבאמת לא ציפיתם לו. המסך מאדים, מיד מאדים יותר, ומיד אחר כך אתם מתים. "בטח.. הוא יורה דרך הקירות." אתם מאשימים את חיבור האינטרנט שבגד בכם, אולי את קוד המשחק שרימה אתכם, ואולי את יריבכם חסר היכולות שככל הנראה משתמש ב-walkhack.
למרות שזה נראה סופר-הגיוני שאם הסתתרנו מאחורי פינה ואיננו עוד רואים את היריב ממול אז גם הוא איננו רואה אותנו – מסתבר שלא.
הרי לכם מקרה נפוץ. הבחנתם ביריב מהקבוצה הנגדית הרחק בצידה השני של המפה. הוא אמנם רחוק ובגובה 10 פיקסלים בלבד, אבל אתם מרגישים בטוחים בטווח רובה הסער הווירטואלי שלכם, ומחליטים לעצור, לכוון בעדינות ולירות לכיוונו.
אתם יורים לעברו צרורות, או אולי אפילו יריות בודדות, למרות שרבים מאיתנו נוטים לשכוח שעם רתע הרובה בירי אוטומטי אולי רק הכדור הראשון במחסנית שלכם יפגע בו. אתם יורים, ויורים פעם נוספת. עכשיו היריב מבחין גם בכם, נענה לאתגר, עוצר במקומו ובמאמציו הטובים ביותר מנסה לפגוע בכם. לפי כמות הכדורים שלו שאכן פוגעים בכם ולפי כמות הכדורים שאתם כבר שלחתם לכיוונו, אתם מבינים שזה פחות פשוט משחשבתם אבל מצד שני שזו גם הזדמנות מצוינת להתעלות על היריב ממול ולהוכיח לו שאתם הרבה יותר טובים ממנו.
הדבר הבא שאתם עושים זה מעיפים מבט על כמות הכדורים במחסנית שלכם, ואכן צריך להחליף מחסנית. אתם כמובן יודעים שלהשאר במקומכם ולהחליף מחסנית לא בא בחשבון, ולכן אתם פונים להסתתר מאחורי פינה בקרבתכם שתחצוץ בינכם לשחקן האחר. אתם הולכים אל מאחורי הפינה עד שאינכם רואים עוד את דמותו, וכאן בבטחה לוחצים על R.
ועכשיו קורה מה שבאמת לא ציפיתם לו. המסך מאדים, מיד מאדים יותר, ומיד אחר כך אתם מתים. "בטח.. הוא יורה דרך הקירות." אתם מאשימים את חיבור האינטרנט שבגד בכם, אולי את קוד המשחק שרימה אתכם, ואולי את יריבכם חסר היכולות שככל הנראה משתמש ב-walkhack.
למרות שזה נראה סופר-הגיוני שאם הסתתרנו מאחורי פינה ואיננו עוד רואים את היריב ממול אז גם הוא איננו רואה אותנו – מסתבר שלא.
החלטנו להביא לכם מדריך המסביר על יחסי הכוחות האלה. מדריך שילמדת אתכם, באמצעות מספר צעדים פשוטים, כיצד לתפוס מחסה בצורה יעילה תוך שימוש בהגדרות הטבעיות של המשחק לזכותכם, ולא לרעתכם.
למה זה קורה לי?
העיניין טמון במיקום היחסי של המכשול בין שני השחקנים: ככל שהמכשול קרוב יותר לאחד מהשחקנים, שחקן זה יראה פחות מדמות השחקן האחר מצידו השני של המכשול. מכשול קרוב יותר נראה גדול יותר, או במילים אחרות הוא תופס חלק רחב יותר מזווית הראיה. היות וזווית הראיה של שני השחקנים זהה, השחקן הקרוב יותר למכשול רואה פחות מעבר למכשול.
כפי שניתן לראות, אותה פינה מסתירה את כל זווית הראייה של השחקן מימין, בעוד ששדה הראייה של השחקן משמאל מוסתר רק בחלקו, והכתף של השחקן הימני לא מוסתרת על ידי המכשול. בתמונה למעלה השחקן משמאל עומד קרוב יותר לפינה בינו לשחקן מימין. ניתן לראות בבירור שבעוד הפינה מסתירה לשחקן משמאל לחלוטין את את היריב, השחקן מימין רואה כחצי מגופו של השחקן משמאל, אשר לא מוסתר לו על ידי אותה הפינה.
גם בדוגמה זו רואים שהשחקן משמאל רואה בבירור את היריב, אשר לא רואה אותו בכלל כיוון שהשחקן הראשון נמצא רחוק יותר מהמכשול המפריד בינהם. כפי שניתן לראות ההבדל משמעותי, ולשחקן משמאל לא יהיה שום קושי לפגוע בשחקן האחר מבלי שזה יוכל להשיב באש, או אפילו לדעת מי יורה עליו ומאיפה.
תפוס מחסה!
במשחקים כאלה, המכשול, שמשמש פעמים רבות כמחסה – כמעט אף פעם לא במרחק שווה בינינו ליריב. כשאנו צריכים להסתתר מאחרי מכשול הקרוב יותר אלינו מאשר אל היריב, חשוב לזכור שהוא רואה אותנו גם כשאנחנו לא רואים אותו, ולכן יש להסתתר עמוק יותר, מאחורי פינות של מבנים או עצמים שבוודאות גדולים יותר מגודל גופו של השחקן.
כמו כן, כדאי להמנע מלהציץ מעבר לפינות הקרובות אלינו, ובעיקר יש להמנע מ"לגלוש" מן הפינה עם הכוונות מורמות. לא רק שנראה את היריב הרבה אחרי שהוא יראה אותנו, אלא גם מצידו נהיה מטרה שנעה באיטיות ואינה רואה אותו או יכולה להחזיר אש לכיוונו.
לכן, מומלץ בכל פעם שנרצה לראות מעבר לפינה להתרחק ממנה ככל הניתן (כמובן שהתופעה פועלת גם לצד ההפוך). יש לנסות למקם את עצמנו במפה, כך שבינינו ליריב יהיה מכשול הקרוב יותר אליו. וזה משהו נוסף שיש לקחת בחשבון לגבי המפות שאנו מכירים ומשחקים בהן.
הצל שדפק אותי
רבים השחקנים המתעלמים מדבר נוסף, שיכול להסגיר את מיקומם בקלות גם כאשר השחקן היריב אינו נראה, למרות שלכאורה הדבר ברור כשמש (תרתי-משמע). מדובר בצל אותו מטילות דמויות השחקנים במרבית משחקי הFPS-. הצל הוא כלי חשוב, בזכות הדרך שבה הוא מוטל במשחקים.
המפות במרבית המשחקים כוללות מקור אור אחד. מה שאומר שצל האובייקטים, ויותר מזה – דמויות השחקנים, יוטל תמיד לאותו כיוון. ברוב המשחקים לא ניתן לראות את הצל של עצמנו, אך כמובן שהשחקנים האחרים רואים אותו. כדאי לשים לב לצל של אובייקטים סביבנו, משום שהצל של דמות השחקן שלנו יהיה מוטל לאותו כיוון של האובייקטים המקיפים אותנו. אם יש אפשרות, יש לשים לב לצל של שחקנים מהקבוצה שלנו, דבר שיתן לנו מושג על כיוון הצל שאנו מטילים ואורכו.
בכל משחק ומשחק הצל מתנהג מעט שונה. ב-Call of Duty למשל, הצל בחוץ מושפע ממקור אור יחיד. בתוך מבנים קיים צל כולל, המכיל את צל השחקנים והאובייקטים וב-Counter Strike Source הצל מתנהג בצורה מורכבת יותר.
שנו את הגדרות המשחק לטובתכם
ראשית – ברירת המחדל של המשחק קובעת את הצל ככתם מטושטש על הקרקע ישירות מתחת לדמות השחקן. צל כזה לא יעיל ולא ישמש לטובתנו, ולכן – כאשר מגדירים את אפשרות הצל לHigh- דרך הגדרות הוידאו של המשחק – הוא הופף להטלת קווי-המתאר של הדמות על הקרקע בכיוון אחד, בדיוק כמו צל אמיתי (אם כי בשונה מצל מציאותי, צל זה קיים גם בתוך מבנים). הצל מושפע מאותו מקור אור כולל של המפה כולה ולא ממקורות אור פנימיים במבנה כגון מנורות תקרה למשל, חלונות גדולים, או תאורת רצפה.
כאשר נהיה מודעים לצל שלנו יהיה לנו קל לשים לב לצל של יריבנו. מודעות לצל שלנו תעזור לנו לנוע במפה ביתר יעילות, להפתיע את היריבים שלנו, וכמובן למנוע מהצל לגלות את מיקומנו כאשר אנו מנסים להסתתר. כשנהיה מודעים לצל שלנו במשחק, נלמד לאט-לאט באופן בלתי-נמנע את אותם המקומות במפה, בהם הצל יכול להסגיר מישהו במסתור או להתריע לנו על שחקן אחר שעומד להגיח מעבר לפינה כלשהי, עוד לפני שנראה את דמותו. עם הזמן יהיה לנו קל יותר ויותר לשים לב לצל שמטילים שאר השחקנים. מה שבמצבים מסויימים יעניק לנו יתרון משמעותי על היריב.
בתמונות הנ"ל ניתן לזהות בבירור שחקן יריב מצידו השני של הקיר. היריב אינו מודע לצל שלו ולעובדה שהוא מסגיר אותו, גם כשבפועל הקיר חוצץ בינו לנו. גם בתמונה השנייה ניתן לזהות שחקן יריב מאחורי המשאית, אפילו שלא רואים את דמותו.
בשני המצבים יש לשחקן יתרון משמעותי על יריבו: במקרה הראשון יש לו אפשרות לירות ביריב דרך הקיר, לצאת מעבר לפינה תוך ירי מקדים מפתיע לעבר היריב, או לזרוק רימון נפץ/הלם למיקומו של היריב.
אפקט ההפתעה
בדוגמה השניה, השחקן יכול להפתיע את האויב בקפיצה על המשאית ובכך לתפוש את היריב מלמעלה, או ללכת מסביב למשאית ולהפתיעו מאחור (אנחנו מכירים לגמרי בעובדה שיש במשפט הזה משהו לא נכון פוליטית). כמובן שגם במקרה זה ניתן להשתמש ברימונים ולהבטיח ניצחון. איך אומרים? "רימון אחד שווה אלף כדורים".
כדי לאפשר צללים ב-Call of Duty , כל מה שצריך לעשות זה לאפשר את Shadows ב-Advanced Video Options. ב-Counter Strike ניתן לאפשר צל על ידי כניסה ל- Options לבחור באפשרות Video לאחר מכן לבחור ב-Advanced ולשנות את ערך ה-Show Detail מ-Low ל-High.
כאשר אתם מנווטים במפה נסו למקם את עצמכם כך שהצל שלכם יוטל לכיוון המסתור שלכם, לתוכו ולא מחוצה לו – בכדי שלא יראה כשדמותכם עצמה לא נראית. מצד שני, מקמו את עצמכם כך שצלו של שחקן אחר, שאינו מודע לצל שלו, יראה לכם גם אם דמותו לא.
עובדות בשטח
הנה דוגמה לשתי דרכים להסתתר מאחורי אותו מחסה, כאשר דרך אחת מסגירה את מיקום השחקן המנסה להסתתר, והאחרת לא:
בתמונה השמאלית ניתן לראות את הצל המסגיר את מיקומו של השחקן מימין, המנסה להסתתר מאחורי הבאר.
כאשר השחקן מסתתר מצידה השני של אותה באר, צילו מוטל לכיוון המחסה ולא מחוצה לו ובכך לא מסגיר את מיקומו לשחקן משמאל.
ולסיכום
שימוש במסתורים ומחסות במשחקי FPS הם דבר שכיח, והיות ואותם מחסות נמצאים לעיתים רחוקות במרחק שווה בין שני השחקנים, ניתן לנצל את טכניקת הזוויות פעמים רבות גם כדי להסתתר כמו שצריך, וגם כדי להביס שחקנים אחרים.
חשוב לקחת בחשבון את נושא הזוויות כשאתם נעים במפה, ולנצל אותו בכדי ליצור לעצמכם יתרון על פני היריב, פן הוא ינצל את היתרון עליכם. כמו כן, היו מודעים לכיוון התאורה במפה. שימו לב לצל של שחקנים אחרים, ועד מהרה תלמדו את אורך וכיוון הצללים במפות השונות בהן אתם משחקים.
חשוב להקפיד להתייחס לצל שלכם כאל חלק מהדמות שלכם. כאשר אתם מנסים להסתתר דאגו להסתיר את הצל שלכם. ויחד עם המודעות לצל הדמות שלכם, התחילו לשים לב לצל היריבים שלכם – שיסגיר אותם ויתן לכם יתרון נוסף בדרך לניצחון.