גוגל מודיעה כי תחסל את שירות ה-Stadia שלה לסטרימינג ישיר של משחקים לאחר שרשרת אכזבות – עוד לפני שמרבית המשתשמים ברחבי העולם כלל לא זכו להזדמנות לנסות אותו בעצמם
אם עקבתם, ולו באופן חלקי, אחר ההתפתחויות בתחום הגיימינג בהזרמה ישירה משרתים מרוחקים, סביר להניח שכבר ראיתם את זה מגיע – גוגל מודיעה כי תחסל את שירות ה-Stadia שלה בעתיד הקרוב, פחות משלוש שנים לאחר שהושק בקול צהלה ובהשקעה כלכלית בלתי מבוטלת.
גוגל השיקה את השירות שלה עם בקר משחק אלחוטי פרי פיתוחה, טכנולוגיה שפותחה יחד עם AMD בתור שותפת החומרה שלה, הסכמי הפצה עם מספר חברות גיימינג בולטות כדוגמת Ubisoft וגם תכנון להפיק ולפתח משחקים בלעדיים משלה – אך גם עם קוץ גדול בעקב שלו בדמות דרישה לתשלום הן על עצם הגישה לשירות וגם על מרבית הכותרים בו באופן נפרד, גם עבור צרכנים שכבר רכשו לעצמם את אותו משחק בדיוק בפלטפורמה אחרת כלשהי בה היה זמין.
המודל העסקי התמוה הזה, יחד עם השקה מתגלגלת איטית, הפך את המיזם לרצף של כשלונות עבור האחראים עליו כבר מתחילת הדרך – ועכשיו אחרי מספר שנות דשדוש מובהק אנחנו מקבלים את העדכון על כך שהכל מסתיים: גוגל תפסיק את השירות במלואו בינואר 2023, כאשר לשמחתם של המועטים אשר החליטו להשקיע בו מכספם מתוכנן זיכוי מלא על כלל רכישות החומרה והתוכנה שבוצעו.
שירותי סטרימינג אחרים לגיימינג מבית סוני, מיקרוסופט, NVIDIA ואמאזון ממשיכים להתקדם ולהתקיים, והנסיון הטכנולוגי אותו צברה גוגל בתחום במשך שנות פעולתו של פרויקט Stadia ללא ספק יוכלו לשמש ליישומים אחרים של סטרימינג בו נדרשים היקפי מידע גדולים בקצבים מהירים – אך למרות הכל מדובר במכה לתחום המתפתח, שעתיד להפוך למיזם מספר 274 מבית גוגל שאותו ענקית הטכנולוגיה מחסלת באופן רשמי מאז החל את דרכה ב-1998.
האם הסטרימינג של משחקים הוא כבר לא העתיד? לא בטוח – אך ההודאה של גוגל בכשלונה מבהירה כי התשתיות הטכנולוגיות הקיימות עוד לא בשלות בהכרח בכדי לאפשר את מיצוי הפוטנציאל הקיים בתחום. ההצלחה הגדולה של שירותי סטרימינג לוידאו ואודיו כמו Disney Plus או Spotify הגיעה לאחר השקה בינלאומית רחבת היקף שלהם שאיפשרה צמיחה מהירה לאורך זמן ובניית מומנטום גדול של התעניינות משותפת בקרב הצרכנים ברשת, כשכמעט כולם חופשיים להצטרף אל החגיגה עם מחירים הגיוניים וחווית שימוש ראויה.
בסטרימינג של משחקים, היעדר היכולת לבצע באפרינג של מלוא התוכן מבעוד מועד וצורך מחייב להעניק זמני שהות קצרים מ-100-150 מילישניות בכל רגע נתון לטובת שימושיות מעשית מחייבים השמשה של תשתיות תומכות נרחבות בכל מדינה בה השירות מיועד לפעול – וזה מביא להשקות מתגלגלות מוגבלות בהיקפן ולעדויות ראשונות שאינן מחמיאות בקרב משתמשים סקרנים שמשתמשים ב-VPN, למשל, בכדי לבחון את הטכנולוגיה מחוץ לאיזורים המוגדרים רשמית עבורה.
לקרוא על יכולת חדשה ומלהיבה להפעיל משחקים באיכות גבוהה מכל מכשיר ובכל זמן נתון מבלי שיש לך את היכולת לנסות אותה בעצמך כהלכה יוצרת אפקט שלילי והפוך מהמתוכנן שפוגם בהתעניינות בשירותים ובמוצרים – וכל זה עשוי לספק הסבר לסיבה שבגללה שירות כמו Stadia לא הצליח לצבור תאוצה, למרות ההשקעה הגדולה על חברת ענק כמו גוגל שנמצאת מאחוריו.
האם יתכן כי בעוד כמה שנים נראה את הפריצה הגדולה ואת הקאמבק של גוגל וחברות אחרות לגיימינג "רציני"? אנחנו נמשיך להחזיק לכך אצבעות, משום שאין לנו ספק כי לגישה מיידית אל משחקים איכותיים בכל מקום יש הרבה קסם, אשר רק זקוק לציוות עם גישה עסקית נכונה בכדי לפרוח לצד שירותי האודיו והווידאו המקבילים שכבר משנים לחלוטין את הדרך בה אנחנו רגילים לצרוך את הבידור שלנו.