אחרי מיקרוסופט הגיע גם התור של סוני לחשוף את הקלפים במירוץ דור הקונסולות הבא – וכעת מגיע הזמן הנכון להתחיל לבצע השוואות
שידור ארוך ומעניין בו עמד על הפודיום מארק צ'רני, הארכיטקט הראשי של קונסולת ה-PlayStation 5, חשף לנו פירוט של החומרה הממתינה לנו במכשיר (וגם חלק מההגיון שעומד מאחורי הבחירות וההחלטות שבוצעו), יום אחרי הכרזה דומה מבית מיקרוסופט אשר השלימה את פערי הידע שלנו בנוגע לקונסולת ה-Xbox Series X – כך שכעת ניתן להשוות בין הפלטפורמות אשר מרגישות דומות במיוחד האחת לשנייה. AMD מוסרת ד"ש.
אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה העיצוב הסופי הרשמי של ה-PS5, באופן מפתיע למדי, אך כעת קיבלנו אישור לכך ששבב העיבוד המשולב שלה יכלול שמונה ליבות בארכיטקטורת Zen 2 מותאמת אישית של AMD, עם תמיכה בטכנולוגיית ה-SMT לקבלת 16 ליבות עיבוד לוגיות ועם תדר פעולה מירבי של 3.5GHz – בשילוב עם יחידה עיבוד גראפית בארכיטקטורת RDNA 2 מותאמת עם 36 אשכולות עיבוד ותדר פעולה גבוה של עד 2.23GHz.
בעוד שתדר העבודה של ליבות העיבוד הכלליות זהה כמעט לחלוטין אצל סוני ומיקרוסופט (שמונה ליבות Zen 2 בתדר של עד 3.8GHz, או עד 3.6GHz עם טכנולוגיית SMT מופעלת), בגזרת הכוח הגראפי ניכר הבדל משמעותי יותר ביכולות ובגישה לעיבוד באופן כללי – קונסולת ה-Xbox Series X תציע תוספת של כ-40 אחוזים לכמות יחידות ואשכולות העיבוד ביחס ל-PlayStation 5, אך אלו יסתפקו בתדר פעולה מירבי נמוך יותר של 1.825GHz. על הנייר מיקרוסופט בכל זאת מנצחת את הקרב הזה עם ביצועים מירביים של 12.16TFLOPS (טריליון חישובי נקודה צפה בכל שנייה) לעומת ביצועים של 10.28TFLOPS אצל סוני – אך צ'רני הבהיר כי הוא ואנשיו מעדיפים תדר פעולה גבוה יותר למספר קטן יותר של יחידות ביצוע, וכי חישובי הביצועים התיאורטיים המוכרים לנו אינם חזות הכל.
הכפלה בנפח הזכרון הדינאמי ביחס לדור ה-PS4 – וזינוק של יותר מפי 2.5 במהירות שלו
מעשית, עם הבדלי ביצועים של פחות מ-20 אחוזים בין המערכות בהחלט ניתן להעריך כי מרבית הכותרים יפעלו בצורה דומה מאוד על שתי הפלטפורמות – הבדלים משמעותיים הרבה יותר יבואו לידי ביטוי ככל הנראה במסגרת המימוש והשימוש שיבצעו המפתחים בחומרה של כל מערכת, כשגם היום ידוע לנו כי בהרבה מקרים פיתוח של משחק מתמקד בקונסולה אחת בתור החומרה המובילה ומסתפק בהמרה בסיסית יחסית למערכות אחרות (שלא תמיד יהנו מאותה רמת יעילות פעולה).
כמו ה-Xbox Series X, גם ה-PlayStation 5 תתבסס על 16GB של זכרון GDDR6 עדכני אשר יהיה משותף ליחידת העיבוד הכללית וליחידת העיבוד הגראפית, עם בקר זכרון של 256 ביט לקבלת רוחב פס מעשי של 448GBps, בדומה לכמה וכמה כרטיסי מסך שולחניים מודרניים. הנפח אמנם זהה, אך ראוי לציין כי במיקרוסופט בחרו בארכיטקטורת זכרון שונה עם בקר 320 ביט וחלוקה פנימית של הנפחים הזמינים – כך ש-10GB של זכרון יפעלו מול הליבה הגראפית ברוחב פס של 560GBps ו-6GB נותרים יפעלו מול הליבות הכלליות ברוחב פס של 336GBps. יתכן שהשוני היחסי הזה יעשה לא מעט כאבי ראש למפתחים וליוצרים, אך גם כאן סביר לנבא כי ההבדלים לשחקנים יהיו בלתי מורגשים.
ה-PlayStation 5 תתבסס גם היא על כונן SSD פנימי מהיר במיוחד – בנפח בלתי סטנדרטי של 825GB, עם אפשרות להגיע למהירויות העברה מעשיות מרשימות מאוד של עד 5.5GBps שיסייעו להעביר עד 9GB של מידע בכל שנייה תודות למנוע דחיסה ייעודי ובלעדי. גם סוני תאפשר לכם להרחיב את האחסון המהיר עם חריץ פנימי עבור כונן NVMe נוסף, אם כי מסתמן שרק דגמים ספציפיים ייתמכו ויתאימו לביצועים אותם היא מגדירה כבסיס לחוויית המשתמש האיכותית הנדרשת – וכמו אצל מיקרוסופט גם כאן מסתמן כי תהיה אפשרות שלישית עממית יותר לשימוש בכונני אחסון חיצוניים מגוונים בהתבסס על מחברי ה-USB שבמכשיר.
לקינוח, שתי הקונסולות החדשות שמות דגש משמעותי על איכות האודיו שלהן ובפרט על יכולות אודיו מרחבי, אשר יותאמו בצורה דינאמית וחכמה למיקום השחקן בחלל הוירטואלי באמצעות חישובים דומים לאלו של טכנולוגיית עקיבת הקרניים – מנוע האודיו הייעודי ב-PS5 קיבלת את השם Tempest ומתפאר בכוח עיבוד שדומה לזה שיכלו לספק כל שמונה ליבות העיבוד הכלליות יחדיו בדור ה-PlayStation 4, כל זאת על מנת לאפשר את יצירתם של מאות או אלפי מקורות סאונד שונים (דמיינו עיבוד סאונד ייעודי לכל טיפה בגשם שיורד סביב דמות השחקן) תוך שאיפה להתאמה של התוצר למבנה הפיזי של האוזניים והראש עבור כל משתמש.
PlayStation 5 ו-Xbox Series X שתיהן מיועדות להגיע אל החנויות במהלך החודשיים האחרונים של השנה הנוכחית, ועכשיו אנחנו מצפים בקוצר רוח לחשיפת היצע כותרי ההשקה של כל אחת – וכמובן לכמות הכסף ממנה ניאלץ להיפרד על מנת לחוות את הטכנולוגיה שלהן כבר בהתחלה.