שלום ולא להתראות: עשר הקונסולות הכושלות בכל הזמנים

מקדימות את זמנן, יקרות מדי, פשוט גרועות או הכל ביחד: הכירו את מכונות המשחקים שאף אחד לא רצה לקנות

במהלך השנים יצאו לשוק עשרות קונסולות משחק שונות. באופן טבעי, לא כל קונסולה הפכה להצלחה מסחררת, ולא מעט מהן נכשלו כל כך שכנראה אפילו לא שמעתם עליהן. חלקן בשל החלטות שיווקיות גרועות וחלקן פשוט נועדו להכשל מראש. אז הנה לפניכם עשר הקונסולות הכושלות ביותר, אי פעם

Sega 32X

בשנת 1994, חברת סגה שחררה תוסף לקונסולה המצליחה שלהם – הג'נסיס, בשם הסגה 32X. ה32X היה אמור לאפשר לקונסולה להפעיל משחקים בעלי גרפיקה מפורטת יותר ולהאריך את חיי המדף של הג'נסיס. הבעיה הייתה שהסגה 32X עלה כ-150$, כמעט כמו המחיר המקורי של הג'נסיס, ובנוסף מפתחי המשחקים ידעו שפחות משנה לאחר מכן סגה מתכננת להוציא קונסולה חדשה לגמרי – הסגה סאטורן, ולכן לא טרחו לפתח ל32X משחקים. בסופו של דבר לקונסולה יצאו רק כ-40 כותרים והיא מכרה סה"כ כ650 אלף יחידות, מספר שמתגמד לעומת 40 מליון היחידות שהג'נסיס עצמו מכר.

Nokia N-Gage

כשחברת נוקיה עדיין הייתה בין המובילות בשוק יצרניות מכשירי הסלולאר, היא החליטה לנסות ולהתחרות בקונסולה הניידת של נינטנדו, הגיימבוי אדוונסט. הטלפון הנייד שלה היה אמור להיות שילוב בין טלפון לקונסולת משחקים. אבל השילוב המוזר בין מקשי מספרים לגיימפאד, והעיצוב המוזר לא בדיוק עבדו, ובשבועות הראשונים לשיווקו, על כל מכשיר אחד של N-GAGE, נינטנדו מכרה 100 יחידות של גיימבוי אדוונסט. מסיבה כלשהי נוקיה חשבה שזה רעיון טוב להוציא מכשיר המשך, לו קראו ה-N-Gage QD, שגם הוא לא הצליח במיוחד, עד שנוקיה ותרה לגמרי על הרעיון ב2010 והפסיקה לשווק אותו.

Gizmondo

בשנת 2005, חברת Tiger Telematics הרגישה צורך משונה להתחרות ב-N-Gage של נוקיה ע"י פיתוח קונסולה ניידת משלהם בשם ה-Gizmondo. לא רק שהרעיון להתחרות בקונסולה כושלת ממילא לא היה מוצלח, חברת טייגר תמחרה את המכשיר שלה במחיר מופקע של 229$ כשלשם השוואה באותו זמן הגיימבוי אדוונסט SP נמכר במחיר של 80$, כך שבהחלט אין פלא שבתוך פחות משנה חברת טייגר פשטה את הרגל לאחר שהצליחה למכור בקושי 25,000 יחידות של המכשיר.

מי רוצה קונסולה עם קשרים מסויימים כלשהם למאפייה השבדית?
מי רוצה קונסולה עם קשרים מסויימים כלשהם למאפייה השבדית?

Action Max

האקשן מקס הייתה קונסולה שיצאה בשנת 1987 והופעלה ע"י קלטות VHS. השלט של הקונסולה היה רובה אור שבעזרתו אפשר היה לירות על מטרות על המסך, וזה בעצם כל מה שהיא יכלה לעשות. לאקשן מקס יצאו אך ורק חמישה משחקים, והיא הגיע בזמן שבו ה-NES של נינטנדו כבר הגיע לשוק, כך שהכישלון שלה היה כנראה צפוי מראש.

Pippin

בשנת 1996, חברת אפל החליטה להכנס לשוק קונסולות המשחקים. היא חברה לבנדאי היפנית ויחד הם יצרו את ה-Pippin, שתוכננה לשמש כפלטפורמת משחקים אבל גם כמחשב רשת. תג המחיר הגבוה שלה שעמד על 600$ ושיווק לא מוצלח, גדעו את הנסיון של אפל להכנס לשוק הגיימינג, וכשסטיב ג'ובס חזר לחברה בשנת 1997, הוא הפסיק לחלוטין את הפיתוח והייצור של הפיפין.

אפל? קונסולה?!
אפל? קונסולה?!

3DO

קונסולת ה-3DO שיצאה לשוק בשנת 1993 הייתה פרי יצירתו של מייסד חברת EA, ט"ה (Trip Hawkins). ה-3DO הייתה דווקא קונסולה שקרצה למפתחי משחקים בשל עלויות התמלוגים הנמוכות שחברת 3DO דרשה. הבעיה הייתה שכדי להפיק רווחים, חברת 3DO נאלצה לתמחר את הקונסולה במחיר של 700$. הצרכנים לא השתכנעו שהם צריכים קונסולה שמופעלת על דיסקים במחיר מופקע, ובשנת 1996, הייצור שלה הופסק.

Philips CD-i

בשנת 1991 חברת פיליפס יצרה קונסולה מבוססת דיסקים בשם הפיליפס CD-i, ובאופן נדיר למדי הצליחה לקנות מנינטנדו זכויות לפיתוח ארבעה משחקים של מריו וזלדה על הקונסולה שלהם. משחקים שהיו כל כך גרועים שנינטנדו די מתכחשת אליהם. בכל מקרה, תג המחיר הגבוה של הקונסולה, משחקים גרועים ושלט נוראי, לא נתנו לקונסולה יותר מדי סיכוי.

Game.com

חברת טייגר אלקטרוניקס, יצרנית משחקים אלקטרוניים, החליטה ליצור קונסולה ניידת משל עצמה, ובשנת 1997 הוציאה לשוק את ה-Game.com. זו הייתה הקונסולה הניידת הראשונה עם מסך מגע, אפשרות לחיבור לאינטרנט, ותכונות של מחשב כף יד. אבל גרפיקה גרועה ומבחר מצומצם של 20 משחקים לא מוצלחים במיוחד, גרמו לכשלון שלה ולביטולה בשנת 2000.

Atari Jaguar

קונסולת הג'גואר, הייתה הקונסולה שגרמה לחברה המצליחה לפרוש מפיתוח קונסולות. הקונסולה שיצאה לשוק בשנת 1994, תוכננה להתעלות על היכולות של הג'נסיס, סופר נינטנדו וה-3DO והציגה גרפיקת 64 ביט. למרות שדווקא הציגה ליין משחקים מוצלחים למדי, עד מהרה היא מצאה את עצמה מתחרה בסוני פלייסטישן ובסגה סאטורן, שלא השאירו לה יותר מדי סיכוי.

Virtual Boy

כל חובב נינטנדו יודע, שחברת נינטנדו אוהבת גימיקים וחדשנות. אבל גם להם, לא תמיד זה מצליח. בשנת 1995, נינטנדו נסתה לפתח קונסולה עם יכולות של מציאות מדומה בשם ה-Virtual Boy. הבעייה הייתה שהקונסולה הציגה תמונה בשחור אדום בלבד, וגרמה לכאבי עיניים וצוואר אחרי כמה דקות משחק. אה, וגם היו לה רק 20 משחקים. פחות משנה בלבד לאחר שיצאה, נינטנדו בטלה את הייצור שלה.

הקונסולה שגרמה להשבתת קונספט המציאות המדומה למשך עשור וחצי
הקונסולה שגרמה להשבתת קונספט המציאות המדומה למשך עשור וחצי

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems

 

קישורים נוספים